Opetushallituksen blogi

Kehittävää johtamista tarvitaan juuri nyt

18.12.2014
Anneli RautiainenKuulen monesti rehtoreiden sanovan: "Pedagogiselle johtamiselle ei ole aikaa" ja "Kaikki johtaminen on pedagogista johtamista". Molemmat lausahdukset ovat varmasti totta. Mutta toisaalta, voisiko asiaa tarkastella lantin toiselta puolelta? Lue lisää

Vaikuttava esiopetus palvelee kaikkien asiakasryhmien tarpeita

5.11.2014
Aulikki EtelälahtiEsiopetus on julkista palvelua, johon osallistuminen on vapaaehtoista ja maksutonta. Esiopetukseen kohdistuvat samat tuloksellisuuden vaateet kuin muuhunkin julkisella rahoituksella hoidettuun toimintaan. Ollakseen yhteiskunnan kannalta rationaalista ja järkevää esiopetuksen tulee olla vaikuttavaa ja tuloksellista. Lue lisää

Näytä, että osaat! – 20 vuotta näyttötutkintojärjestelmän kehittämistä

17.10.2014
Seppo Hyppönen, Sanna Laiho ja Matti RopponenAmmatillinen näyttötutkintojärjestelmä täytti viime keväänä 20 vuotta. Näyttötutkinto on erityisesti aikuisille suunniteltu joustava tutkinnon suorittamistapa. Tutkinnon suorittaminen perustuu henkilöllä olevan osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen. Kaikki ammatilliset perustutkinnot, ammattitutkinnot ja erikoisammattitutkinnot voidaan suorittaa näyttötutkintoina. Lue lisää

Energiansäästöviikko – Kestävät toimintatavat välttämättömiä

2.10.2014
Lea HoutsonenTiedemaailma raportoi huolestuttavia kehityssuuntia maailman tilasta ja tulevaisuudesta. Ne tulisi ottaa vakavasti huomioon niin julkisissa organisaatioissa, yrityksissä kuin yksityiselämässä. Globalisaatio ja taloudellinen kehitys eivät ole ottaneet huomioon biosfäärin sanelemia reunaehtoja, mistä on ollut seurauksena tulevien sukupolvien kannalta haitalliset kehitystrendit kuten ilmastonmuutos ja luonnon monimuotoisuuden heikkeneminen. Lue lisää

Koulun uskonnolliset tilaisuudet sallittuja mutta vapaaehtoisia

23.9.2014
Matti LahtinenUskonnon opetus, uskonnon harjoittaminen ja muut uskontoon viittaavat elementit koulujen opetuksessa ja muussa toiminnassa herättävät voimakkaita mielipiteitä. Viime keväänä asiasta käytiin vilkasta keskustelua sen jälkeen, kun apulaisoikeuskansleri oli antanut päätöksen erääseen kantelukirjoitukseen. Opetushallitus päätti uudistaa vuonna 2006 asiasta antamansa tiedotteet. Lue lisää

Haasteiden lukuvuosi

4.9.2014
Pääjohtaja Aulis PitkäläKoulu on yhteisö, jonka tehtävänä on vaikeuksista huolimatta tarjota lapsille ja nuorille turvallinen ja terveellinen oppimisympäristö. Vaikka koulua ei voida eristää ympäröivän yhteiskunnan ja kansainvälisten tapahtumien huolenaiheilta, sitä voidaan johtaa ja kehittää tasapainoisesti ja sosiaalista turvallisuutta luovasti. Lue lisää

Vieläkö tieto on valtaa?

11.7.2014
Raakel TiihonenSanotaan, että elämme tietotulvassa. Käytettävissä on entistä enemmän tietoa – osittain sirpaleista, osittain pseudotietoa. Meille uutisoidaan rinnakkain tieteellisistä tutkimustuloksista ja huomattavasti väljemmin menetelmin tuotetuista mielipidekyselyistä, tai yksittäisistä ilmiöiden korrelaatioista ilman tietoa syy-seuraussuhteista. Mielikuva tulvasta saa ihmisen nostamaan päänsä tietovirran yläpuolelle ja hengittämään (tieto)vapaasti. Lue lisää

Kahdeksan riviä koulutuksen kehittämisen tulevaisuudesta

9.6.2014
Pääjohtaja Aulis PitkäläAamulehtensä lukeneet saattoivat toukokuun loppupuolella huomata noin kahdeksan rivin pikku-uutisen siitä, että Opetushallitus käynnistää koko henkilöstöään koskevat yhteistoimintaneuvottelut. Mediaa näytti kiinnostavan huomattavasti enemmän viinanvalmistuksen kohtalo, ehtoopuolen hiihtäjän dopingtapaus ja julkisuuden henkilön avioero. Pikku-uutisen taakse jää paljon sellaista, mitä suuren yleisönkin olisi syytä tietää. Lue lisää

Valuvikoja ja viisaita päätöksiä – kohti uudistuvaa varhaiskasvatuslakia

22.4.2014
Arja-Sisko HolappaVarhaiskasvatuslakia valmisteleva työryhmä jätti esityksensä opetusministeri Kiurulle 21.3.2014. Paljon julkisuuttakin saanut, vuoden kestänyt työ tuotti raportin lakipykälineen ja perusteluineen. Viime tingassa valmiiksi saatu esitys kaipaa vielä hiomista, lausuntoja, poliittista keskustelua sekä toteuttamiseen tarvittavia rahoituspäätöksiä. Opetus- ja kulttuuriministeriö on valmistautunut viemään lakia eteenpäin syksyn budjettilakipaketissa. Lue lisää

Tulevaisuuden yleissivistys on lukion uudistamisen ydinkysymys

12.3.2014
Lukion tuntijaon valmistelun yhteydessä pitäisi pohtia käsitystä tulevaisuuden yleissivistyksestä ja sen mukaisesti päättää tarvittavat pakolliset ja valinnaiset opinnot. Valinnaisuutta lukioon ovat toivoneet sekä opiskelijat että osa koulutuksen järjestäjistä. Tuntijakoratkaisussa on mahdollista löytää vaihtoehtoja, joissa toiveet toteutuisivat ainakin osittain. Samalla turvattaisiin myös useamman oppiaineen tai tieteenalan opiskelu lukioaikana. Lue lisää

Miten oppilaita voisi aidosti kuulla opetussuunnitelmatyössä?

20.2.2014
Irmeli HalinenLapsen oikeuksien sopimuksessa sanotaan, että lapsilla on oikeus tulla kuulluiksi, kun heitä koskevia asioita suunnitellaan ja päätetään. Samalla korostetaan, että kuulemisen pitää tapahtua lapsen ikäkauden ja kehitysvaiheen edellyttämällä tavalla ja että aikuisten tulee kantaa vastuu päätösten tekemiseksi lasten parhaaksi. Lue lisää

Näytä kaikki

Blogin kommentointi

Julkaisemme lyhyitä, enintään noin 300 sanan pituisia kommentteja, joiden sisältö liittyy blogikirjoituksen aiheeseen.

Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua. Tarkistaminen ja julkaisu tapahtuu arkisin virka-aikana. Kommentit julkaistaan joko sellaisenaan tai jätetään julkaisematta, kommentteja ei muokata. Julkaisun jälkeen kommentit listautuvat blogikirjoituksen alle aikajärjestyksessä.

Julkaisemme asialliset kommentit, jotka eivät riko lakia eivätkä hyviä tapoja. Kommenteissa ei saa esimerkiksi:

  • esittää rasistisia tai asiattomia kommentteja
  • yllyttää väkivaltaan tai rikokseen
  • esittää laitonta tai loukkaavaa materiaalia
  • julkaista toisen yksityisyyttä koskevia tietoja
  • julkaista tekijänoikeuksin suojattua materiaalia
  • linkittää muualla verkossa aineistoon, joka ei tue keskustelun aihetta tai on muuten asiaton
  • markkinoida tai mainostaa
  • massapostittaa puheenvuoroja tai lausuntoja.

Ohjeiden vastaisia kommentteja ei julkaista. Sivuston ylläpidosta ja kommenttien tarkistuksesta vastaa Opetushallituksen viestintä .