Opetushallituksen blogi

Vieläkö tieto on valtaa?

11.7.2014
Raakel TiihonenSanotaan, että elämme tietotulvassa. Käytettävissä on entistä enemmän tietoa – osittain sirpaleista, osittain pseudotietoa. Meille uutisoidaan rinnakkain tieteellisistä tutkimustuloksista ja huomattavasti väljemmin menetelmin tuotetuista mielipidekyselyistä, tai yksittäisistä ilmiöiden korrelaatioista ilman tietoa syy-seuraussuhteista. Mielikuva tulvasta saa ihmisen nostamaan päänsä tietovirran yläpuolelle ja hengittämään (tieto)vapaasti. Lue lisää

Kahdeksan riviä koulutuksen kehittämisen tulevaisuudesta

9.6.2014
Pääjohtaja Aulis PitkäläAamulehtensä lukeneet saattoivat toukokuun loppupuolella huomata noin kahdeksan rivin pikku-uutisen siitä, että Opetushallitus käynnistää koko henkilöstöään koskevat yhteistoimintaneuvottelut. Mediaa näytti kiinnostavan huomattavasti enemmän viinanvalmistuksen kohtalo, ehtoopuolen hiihtäjän dopingtapaus ja julkisuuden henkilön avioero. Pikku-uutisen taakse jää paljon sellaista, mitä suuren yleisönkin olisi syytä tietää. Lue lisää

Valuvikoja ja viisaita päätöksiä – kohti uudistuvaa varhaiskasvatuslakia

22.4.2014
Arja-Sisko HolappaVarhaiskasvatuslakia valmisteleva työryhmä jätti esityksensä opetusministeri Kiurulle 21.3.2014. Paljon julkisuuttakin saanut, vuoden kestänyt työ tuotti raportin lakipykälineen ja perusteluineen. Viime tingassa valmiiksi saatu esitys kaipaa vielä hiomista, lausuntoja, poliittista keskustelua sekä toteuttamiseen tarvittavia rahoituspäätöksiä. Opetus- ja kulttuuriministeriö on valmistautunut viemään lakia eteenpäin syksyn budjettilakipaketissa. Lue lisää

Tulevaisuuden yleissivistys on lukion uudistamisen ydinkysymys

12.3.2014
Lukion tuntijaon valmistelun yhteydessä pitäisi pohtia käsitystä tulevaisuuden yleissivistyksestä ja sen mukaisesti päättää tarvittavat pakolliset ja valinnaiset opinnot. Valinnaisuutta lukioon ovat toivoneet sekä opiskelijat että osa koulutuksen järjestäjistä. Tuntijakoratkaisussa on mahdollista löytää vaihtoehtoja, joissa toiveet toteutuisivat ainakin osittain. Samalla turvattaisiin myös useamman oppiaineen tai tieteenalan opiskelu lukioaikana. Lue lisää

Miten oppilaita voisi aidosti kuulla opetussuunnitelmatyössä?

20.2.2014
Irmeli HalinenLapsen oikeuksien sopimuksessa sanotaan, että lapsilla on oikeus tulla kuulluiksi, kun heitä koskevia asioita suunnitellaan ja päätetään. Samalla korostetaan, että kuulemisen pitää tapahtua lapsen ikäkauden ja kehitysvaiheen edellyttämällä tavalla ja että aikuisten tulee kantaa vastuu päätösten tekemiseksi lasten parhaaksi. Lue lisää

Yhteistyöhakuisuus on ammatillisen koulutuksen voimavara

29.1.2014
Pasi KankareKoulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2011 – 2016 linjaa kansallista koulutuspolitiikkaa. Opetushallitus on sen linjausten suuntaisesti kannustanut kaikkia ammatillisen koulutuksen järjestäjiä tiivistämään keskinäistä yhteistyötään aluetasolla sekä yhteistyötä elinkeinoelämän ja aluehallinnon kanssa. Lue lisää

Omaa alaa etsimässä

21.1.2014
Raakel TiihonenKevään lähestyvä yhteishaku puhututtaa monessa perheessä. Suurin kysymys nuorelle hakijalle on löytää omaksi koettu ala. Yksi tärkeä puoli hakeutumisessa koulutukseen on tuhansien peruskoulun opettajien vastuulla – millä arvosanoilla nuoret hakevat toiselle asteelle. Lue lisää

Move! kannustaa liikkumaan

13.12.2013
Matti Pietilä”Osa oppilaista ei enää osaa hypätä pienen lätäkön yli tai he eivät osu tennispalloa heittämällä edes liikuntasalin seinään.” Liikunnanopettajilta viime vuosina tulleet viestit kertovat suomalaisten lasten ja nuorten fyysisen toimintakyvyn voimallisesta polarisoitumisesta ja ovat osaltaan – tämän edellä mainitun esimerkin tavoin – jopa surkuhupaisia. Lue lisää

Pisa opettaa ja ojentaa

4.12.2013
Aulis PitkäläUudet Pisa-tulokset antavat meille aihetta itsetutkiskeluun. Vaikka koululaistemme sijoitus on taantunut maailmanmestaruusmitaleilta ”vain” OECD:n ja Euroopan sarjakärkeen, ovat osaamistason yleistä laskua ennakoineet heikot signaalit muuttuneet yksiselitteisen vahvoiksi signaaleiksi. Lue lisää

Koulutukseen tuulee?

30.9.2013
Pääjohtaja Aulis PitkäläViime aikoina koulutuksesta käytävä keskustelu on lisääntynyt. Osaaminen ja oppiminen ovat Suomen menestymisen tukijalkoja. Viisimiljoonainen kansa ei ilman vahvaa osaamispääomaa pärjää kovenevassa kansainvälisessä kilpailussa. Lue lisää

Oikeus oppimiseen ja iloon

23.9.2013
Arja-Sisko HolappaOikeus oppimiseen ja iloon – nämä kaksi asiaa ovat olleet kantavia ajatuksia viime talvena alkaneessa esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden laatimistyössä. Myös me työryhmän jäsenet olemme oppineet toisiltamme esiopetuksen tavoitteita pohtiessamme. Nyt odotamme mielenkiinnolla palautetta kunnista ja kaikilta esiopetuksesta kiinnostuneilta. Muistathan sinäkin ottaa kantaa OPS 2016 -sivuilla! Lue lisää

Näytä kaikki

Blogin kommentointi

Julkaisemme lyhyitä, enintään noin 300 sanan pituisia kommentteja, joiden sisältö liittyy blogikirjoituksen aiheeseen.

Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua. Tarkistaminen ja julkaisu tapahtuu arkisin virka-aikana. Kommentit julkaistaan joko sellaisenaan tai jätetään julkaisematta, kommentteja ei muokata. Julkaisun jälkeen kommentit listautuvat blogikirjoituksen alle aikajärjestyksessä.

Julkaisemme asialliset kommentit, jotka eivät riko lakia eivätkä hyviä tapoja. Kommenteissa ei saa esimerkiksi:

  • esittää rasistisia tai asiattomia kommentteja
  • yllyttää väkivaltaan tai rikokseen
  • esittää laitonta tai loukkaavaa materiaalia
  • julkaista toisen yksityisyyttä koskevia tietoja
  • julkaista tekijänoikeuksin suojattua materiaalia
  • linkittää muualla verkossa aineistoon, joka ei tue keskustelun aihetta tai on muuten asiaton
  • markkinoida tai mainostaa
  • massapostittaa puheenvuoroja tai lausuntoja.

Ohjeiden vastaisia kommentteja ei julkaista. Sivuston ylläpidosta ja kommenttien tarkistuksesta vastaa Opetushallituksen viestintä .