Opetushallituksen blogi

Koulun työrauha luodaan yhdessä

2.12.2016
Matti LahtinenVaikuttavinta työrauhan turvaamisessa on koulun perusasioista huolehtiminen. Näihin kuuluvat muun muassa riittävän pienet ryhmäkoot, toimiva ja riittävästi resursoitu oppilashuolto sekä oppilaan koulunkäynnin ja oppimisen tuki eri muodoissa. Lisäksi on tärkeää panostaa opettajien täydennyskouluttamiseen. Lue lisää

Oma VASU innostaa!

22.11.2016
Arja-Sisko HolappaHyvä varhaiskasvatussuunnitelma on eri ammattilaisia tukeva pedagoginen käsikirja, joka jättää tilaa paikalliselle omaleimaisuudelle. Lue lisää

Saako vasuttaa perusteellisesti?

19.10.2016
Nyt se on valmis! Maailman ensimmäinen, normiperustainen, suomalainen varhaiskasvatussuunnitelman perusteasiakirja!

Hyvä oppiminen vaatii monipuoliset ja toimivat ympäristöt

2.9.2016
Olli Vesterinen 2Opetus- ja kulttuuriministeriö asetti keväällä fyysisten oppimisympäristöjen työryhmän, jonka toiminta on käynnistynyt. Työryhmän tarkoitus on löytää malleja tiloista, jotka tukevat uusien opetussuunnitelmien suuntaista pedagogiikkaa suomalaisissa kouluissa. Lue lisää

Arvokysymyksiä käsiteltävä myös kouluissa

23.8.2016
Gun Oker-BlomTänä syksynä koulutaipaleensa aloitti 61 500 ekaluokkalaista. Heidän elämässään alkaa aivan uusi vaihe, jota sävyttää myös uusi opetussuunnitelma. Mediassakin paljon huomiota saanut uusi opetussuunnitelma korostaa aiempaa enemmän arvoja ja niiden käsittelyä kouluissa. Lue lisää

Uusi opetussuunnitelma haastaa opettajuuden muutokseen

10.8.2016
Anneli RautiainenOpettajan tehtävänä on opettaa ja kasvattaa oppilaita elinikäisiksi oppijoiksi ottaen huomioon kunkin oppilaan yksilöllisen tavan oppia. Lue lisää

Uusien opetussuunnitelmien syksy

8.8.2016
Jorma KauppinenOpettajien osaavissa käsissä opetussuunnitelmat muuttuvat käytännön koulutyöksi, elämänmakuiseksi oppimiseksi, jossa keskiössä on oppija. Lue lisää

Johtamisen teot

27.6.2016
Johtaminen opetustoimessa on ammattitaitoa vaativaa, määrätietoista ja tinkimätöntä työtä. Jokainen kantaa vastuunsa työyhteisön jäsenenä, johtaja on kuitenkin se joka pitää langat käsissään. Lue lisää

Mitä on varhaiskasvatuksen pedagogiikka?

23.5.2016
Varhaiskasvatuksen pedagogiikka on tietoista toimintaa lasten oppimisen ja hyvinvoinnin toteutumiseksi. Sitä lähdemme yhdessä kehittämään ja etsimään sekä tutkimuksen että käytännön konkreettisia malleja sen toteuttamiseksi. Lue lisää

Vastaamalla voit vaikuttaa varhaiskasvatuksen kehittämiseen ja laatuun

12.4.2016
Ensimmäinen luonnos Varhaiskasvatussuunnitelman perusteista on valmiina ja lähetetty laajalle kommentointikierrokselle kaikille varhaiskasvatuksen järjestäjille, yksityisille palvelun tuottajille sekä valituille sidosryhmille. Kannustamme kaikkia aktiiviseen kommentointiin, sillä nyt on todellinen mahdollisuus saada paikallista ääntä kuuluville! Lue lisää

Oppilaat mukaan pohtimaan yhteisiä sääntöjä

11.4.2016
Opetushallitus on todennut, että koulujen järjestyssäännöt eivät kaikilta osin ole lainmukaisia. Opetushallitus on laatinut ohjeen tukemaan koulujen järjestyssääntöjen laatimista. Kolme asiaa nousi ohjeen valmisteluvaiheen keskusteluissa erityisen tärkeäksi järjestyssääntöjen laatimisessa: positiivisuus, osallisuus ja prosessi. Lue lisää

Näytä kaikki

Blogin kommentointi

Julkaisemme lyhyitä, enintään noin 300 sanan pituisia kommentteja, joiden sisältö liittyy blogikirjoituksen aiheeseen.

Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua. Tarkistaminen ja julkaisu tapahtuu arkisin virka-aikana. Kommentit julkaistaan joko sellaisenaan tai jätetään julkaisematta, kommentteja ei muokata. Julkaisun jälkeen kommentit listautuvat blogikirjoituksen alle aikajärjestyksessä.

Julkaisemme asialliset kommentit, jotka eivät riko lakia eivätkä hyviä tapoja. Kommenteissa ei saa esimerkiksi:

  • esittää rasistisia tai asiattomia kommentteja
  • yllyttää väkivaltaan tai rikokseen
  • esittää laitonta tai loukkaavaa materiaalia
  • julkaista toisen yksityisyyttä koskevia tietoja
  • julkaista tekijänoikeuksin suojattua materiaalia
  • linkittää muualla verkossa aineistoon, joka ei tue keskustelun aihetta tai on muuten asiaton
  • markkinoida tai mainostaa
  • massapostittaa puheenvuoroja tai lausuntoja.

Ohjeiden vastaisia kommentteja ei julkaista. Sivuston ylläpidosta ja kommenttien tarkistuksesta vastaa Opetushallituksen viestintä .