28.4.2017

Oivalluksia uudistuvista varhaiskasvatussuunnitelmista

Blogikirjoitus 28.4.2017

Pia Kola-Torvinen, Kirsi TarkkaOpetushallitus aloitti marraskuussa 2016 paikallista vasutyötä tukevat alueelliset koulutukset yhteistyössä aluehallintovirastojen kanssa. Huhtikuun alussa päättynyt kiertue kulki läpi koko maan aina Rovaniemeltä Helsinkiin ja Kajaanista Kokkolaan. Takana on kaikkiaan 31 tilaisuutta, joihin osallistui tuhansia varhaiskasvatuksen ammattilaista. Parhaimmillaan paikalla on ollut lähes 500 osallistujaa.

Ennen joulua kohderyhmänä olivat varhaiskasvatuksen johto ja esimiehet. Syksyn koulutustilaisuuksissa avattiin perusteiden kokonaisuutta ja pohdittiin, miten vasutyötä tulisi johtaa. Miten osallistaa henkilöstö, lapset, huoltajat ja muut yhteistyötahot vasujen laadintaan? Miten toimintatapoja ja työn perusteita tulisi arvioida ja päivittää uusien perusteiden näkökulmasta?

Kevään mittaan salit ovat täyttyneet varhaiskasvatuksen henkilöstöstä. Tilaisuuksissa paneuduttiin erityisesti pedagogisen toiminnan suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin sekä toimintakulttuurin uudistamisen keskeisiin periaatteisiin. Yhteisissä keskusteluissa pohdittiin, mitä pedagogiikan painottuminen kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuudessa oman työn näkökulmasta tarkoittaa.

Puhtia paikallista puheenvuoroista

Tilaisuuksissa kuullut paikalliset puheenvuorot toivat esille ilon ja innostuksen varhaiskasvatuksen alueelliseen kehittämiseen. Arjen oivallusten ja hyvien käytäntöjen kautta vasutyön todellisuus sekä alueelliset ominaispiirteet konkretisoituivat elävällä tavalla. Oli ilahduttavaa kuulla, miten moninaisin tavoin henkilöstöä, lapsia, huoltajia sekä muita toimijoita on osallistettu paikallisten vasujen laadintaan. Puheenvuoroissa nostettiin rohkeasti esiin myös niitä asioita, jotka edelleen mietityttävät ja herättävät kysymyksiä.

Saimme koulutustilaisuuksista enimmäkseen hyvää palautetta, mutta myös joitain soraääniä kuului joukosta. Osa oli kommentoinut perusteita luonnosvaiheessa ja oli jo siinä vaiheessa perehtynyt hyvin perusteisiin sekä sen uusiin käsitteisiin. Koulutuksissa toivottiinkin enemmän selkeitä ohjeita ja uusia toimintatapoja sekä vastauksia muun muassa siihen, mikä tulee konkreettisesti muuttumaan. Saimme palautteista arvokasta tietoa siitä, missä vaiheessa vasutyössä eri paikkakunnilla ollaan ja millaista tukea siihen kaivataan. Jokainen lähtee prosessiin omista lähtökohdistaan.

”Villiinnytään vasusta, puhutaan pedagogiikasta”

Paikalliset vasut otetaan käyttöön elokuun alusta. Otsikon sitaatti on lainattu Kuopiosta ja mielestämme siihen kiteytyy hienosti koulutuksissa välittynyt tunnelma. Olemme pitkin matkaa haastaneet osallistujia pohtimaan ja kuvaamaan, mitä perusteiden velvoittavuus oman työn näkökulmasta tarkoittaa.

Normiluonteisuus on lähes poikkeuksetta nähty positiivisena ja innostavana asiana. Uudet perusteet antavat vahvan selustan niin esimiestyöhön kuin työhön lasten kanssa. Niiden kautta on mahdollista tehdä näkyväksi asiat, jotka jo toimivat hyvin sekä vastaavasti nostaa esiin kehittämisen kohteita. Kansallinen normi vahvistaa varhaiskasvatuksen arvostusta ja toimii laatutyökaluna koko maassa. Asiakirjan avulla varhaiskasvatuksen merkitystä voi perustella niin huoltajille kuin päättäjillekin. Uudistuksen ytimessä onkin kysymys siitä, miten vasut saadaan todentumaan käytännön varhaiskasvatustyössä.

”Valtakunnan VASU tulee ottaa käsiteltäväksi koko työyhteisössä ja omassa tiimissä konkretian tasolle. Pedagogiikan merkitys tulee näkyä punaisena lankana ja toimintaa tulee suunnitella lasten lähtökohdista, tarpeista, vahvuuksista ja mielenkiinnon kohteista käsin. On hyvä muistuttaa itseä ja muita siitä mitä tehdään, miksi tehdään ja ketä varten!” (Koulutuspalaute)

Lisää vasu-oivalluksia

Erityisasiantuntijat Kirsi Tarkka ja Pia Kola-Torvinen
Opetushallitus

Pia Kola-Torvinen, Kirsi TarkkaPaikalliset varhaiskasvatussuunnitelmat otetaan käyttöön elokuun alusta. Kevään mittaan eri puolilla maata järjestetyissä koulutustilaisuuksissa on pohdittu, mitä pedagogiikan painottuminen kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuudessa oman työn näkökulmasta tarkoittaa. Lue lisää

Kommentit (0)

Lisää kommentti

Nimi:  
Kommentti:  
Varmistus: Paljonko on viisi miinus neljä?

Vastaus:  

Tällä kysymyksellä pyritään estämään lomakkeen automatisoitu käyttö.
Kommentti ilmestyy sivulle vasta hyväksynnän jälkeen.

Blogin kommentointi

Julkaisemme lyhyitä, enintään noin 300 sanan pituisia kommentteja, joiden sisältö liittyy blogikirjoituksen aiheeseen.

Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua. Tarkistaminen ja julkaisu tapahtuu arkisin virka-aikana. Kommentit julkaistaan joko sellaisenaan tai jätetään julkaisematta, kommentteja ei muokata. Julkaisun jälkeen kommentit listautuvat blogikirjoituksen alle aikajärjestyksessä.

Julkaisemme asialliset kommentit, jotka eivät riko lakia eivätkä hyviä tapoja. Kommenteissa ei saa esimerkiksi:

  • esittää rasistisia tai asiattomia kommentteja
  • yllyttää väkivaltaan tai rikokseen
  • esittää laitonta tai loukkaavaa materiaalia
  • julkaista toisen yksityisyyttä koskevia tietoja
  • julkaista tekijänoikeuksin suojattua materiaalia
  • linkittää muualla verkossa aineistoon, joka ei tue keskustelun aihetta tai on muuten asiaton
  • markkinoida tai mainostaa
  • massapostittaa puheenvuoroja tai lausuntoja.

Ohjeiden vastaisia kommentteja ei julkaista. Sivuston ylläpidosta ja kommenttien tarkistuksesta vastaa Opetushallituksen viestintä .