22.11.2016

Oma VASU innostaa!

Blogikirjoitus 23.11.2016

Arja-Sisko HolappaKeskittynyt kuuntelu sekä iloinen ja innostunut porina ovat täyttäneet luentosalit Opetushallituksen ja aluehallintovirastojen järjestämissä varhaiskasvatuksen tilaisuuksissa. Perusteiden vastaanotto ja suhtautuminen paikalliseen työhön ovat olleet niin positiivisia, että lopputuloksesta on lupa odottaa hyvää.

Vasuja on Suomessa osattu punoa aina. Nyt on kuitenkin kyse uudesta formaatista. Paikallisesta, ammattilaisia velvoittavasta varhaiskasvatuksen suunnitelmasta. Iso työ ja monta kysymystä on edessä. Miten saada koko henkilöstö osalliseksi? Miten otetaan varhaiskasvatuksen eri muodot huomioon? Mitä paikallisia piirteitä halutaan korostaa? Riittävätkö omat rahkeet, vai tehtäisiinkö yhdessä?

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden kansallisessa valmistelussa käytettiin kaikki osaaminen, mitä suinkin ennätettiin hyödyntää: tutkijoiden viimeisin tieto, kentän eri toimijoiden kokemus, järjestöjen asiantuntemus sekä Opetushallituksen laaja osaaminen. Osallistava toimintatapa oli tietoinen valinta. Moniäänisyys on demokraattista ja laajasta osallistujajoukosta löytyy paljon osaamista. Mukana olleiden on paljon helpompi sitoutua lopputulokseen. Osallistava toimintatapa on ollut myös halpaa, kukin mukaan pyydetty tai verkossa valmisteluun osallistunut on tuonut kortensa kekoon erillisiä palkkioita kyselemättä. Kansallista mallia voi hyvin seurata myös paikallisesti. Koko henkilöstön, lasten, huoltajien ja yhteistyökumppaneiden osallistuminen paikallisen vasun valmisteluun on perusteltua ja perustemääräyksen mukaista. Hyvällä suunnittelulla tämä onnistuu tiukassakin aikataulussa.

Suurin osa varhaiskasvatuksesta tapahtuu päiväkodeissa. Päiväkotien lisäksi varhaiskasvatukseen kuuluvat perhepäivähoito ja erilaiset varhaiskasvatuksen kerhot. On selvää, että toimintamuodoilla on eroa ja kullakin on omat vahvuutensa. Hyvä varhaiskasvatussuunnitelma ottaa huomioon paikalliset palvelut ja niiden luonteen. Tavoitteena on eri ammattilaisia tukeva pedagoginen käsikirja. Hyvän käsikirjan ainekset voivat syntyä myös eri kuntien ja yksityisten palveluntuottajien yhteistyönä - osaamista ja kustannuksia jakaen.

Tasa-arvoisuus on johtava arvo koko koulutusjärjestelmässämme. Yhteinen varhaiskasvatussuunnitelman perusteasiakirja on laadukkaan ja tasa-arvoisen varhaiskasvatuksen sekä samalla koko koulutusjärjestelmän kivijalka. Silti paikalliselle omaleimaisuudelle jää tilaa. Toimintaympäristö muuttuu nopeasti, joten uusille toimintamalleille ja pedagogisille innovaatioille on tarvetta. Ammattilaisten asenteesta päätellen innovaatioita on myös lupa odottaa. Oma VASU innostaa!

Arja-Sisko Holappa
opetusneuvos, Opetushallitus

Arja-Sisko HolappaHyvä varhaiskasvatussuunnitelma on eri ammattilaisia tukeva pedagoginen käsikirja, joka jättää tilaa paikalliselle omaleimaisuudelle. Lue lisää

Kommentit (0)

Lisää kommentti

Nimi:  
Kommentti:  
Varmistus: Paljonko on neljä plus viisi?

Vastaus:  

Tällä kysymyksellä pyritään estämään lomakkeen automatisoitu käyttö.
Kommentti ilmestyy sivulle vasta hyväksynnän jälkeen.

Blogin kommentointi

Julkaisemme lyhyitä, enintään noin 300 sanan pituisia kommentteja, joiden sisältö liittyy blogikirjoituksen aiheeseen.

Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua. Tarkistaminen ja julkaisu tapahtuu arkisin virka-aikana. Kommentit julkaistaan joko sellaisenaan tai jätetään julkaisematta, kommentteja ei muokata. Julkaisun jälkeen kommentit listautuvat blogikirjoituksen alle aikajärjestyksessä.

Julkaisemme asialliset kommentit, jotka eivät riko lakia eivätkä hyviä tapoja. Kommenteissa ei saa esimerkiksi:

  • esittää rasistisia tai asiattomia kommentteja
  • yllyttää väkivaltaan tai rikokseen
  • esittää laitonta tai loukkaavaa materiaalia
  • julkaista toisen yksityisyyttä koskevia tietoja
  • julkaista tekijänoikeuksin suojattua materiaalia
  • linkittää muualla verkossa aineistoon, joka ei tue keskustelun aihetta tai on muuten asiaton
  • markkinoida tai mainostaa
  • massapostittaa puheenvuoroja tai lausuntoja.

Ohjeiden vastaisia kommentteja ei julkaista. Sivuston ylläpidosta ja kommenttien tarkistuksesta vastaa Opetushallituksen viestintä .