20.10.2017

Taiteen perusopetus uudistuu yhdessä

Blogikirjoitus 23.10.2017

Mikko Hartikainen, Matti Pietilä, Eija Kauppinen ja Minna HarmanenOpetushallitus on päättänyt taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 20.9.2017. Ne olivat viimeinen osa yleissivistävän koulutuksen uudistuskierrosta. Perusteiden julkaisun myötä paikallinen opetussuunnitelmatyö voi nyt alkaa täysipainoisesti taiteen perusopetusta antavissa oppilaitoksissa.

Taiteen perusopetusta järjestetään eri puolella Suomea yhdeksällä taiteenalalla: arkkitehtuurissa, kuvataiteessa, käsityössä, mediataiteissa, musiikissa, sanataiteessa, sirkustaiteessa, tanssissa ja teatteritaiteessa. Opetusta annetaan sekä laajassa että yleisessä oppimäärässä. Uudistus tulee koskettamaan yli 100 000 lasta ja nuorta sekä noin 10 000 aikuista ensi elokuusta alkaen.

Perusteet on tehty tiiviissä vuorovaikutuksessa taiteen perusopetuksen kentän kanssa. Ohjausryhmässä ja taiteenalakohtaisissa työryhmissä oli mukana merkittävä joukko taiteen perusopetuksen asiantuntijoita. Saimme myös arvokasta palautetta lausuntokierrokselta, useiden verkkokyselyjen avulla, suorilla yhteydenotoilla sekä eri koulutustilaisuuksissa. Kiitokset kaikille, jotka osallistuitte uudistuksen toteuttamiseen! Saimme näkökulmista paljon pohdittavaa, ja kaikki palaute käytiin työryhmissä läpi. Esimerkkinä yhteistyön merkityksestä voi todeta, että työryhmissä ja monissa kommenteissa numeroarvosanan antamista laajassa oppimäärässä ei enää pidetty tarkoituksenmukaisena Valmistelussa päädyttiin lopulta siihen, että laajassa oppimäärässä luovutaan kokonaan numeroarvioinnista ja todistuksiin merkitään jatkossa yksinomaan sanallinen arvio. Arviointilinjaukset korostavat monipuolisen palautteen merkitystä. Yleisessä oppimäärässä oppilas saa todistuksen suorittamistaan opinnoista.

Oppimäärien rakenne on nyt samanlainen jokaisella taiteenalalla. Näin halutaan vahvistaa taiteen perusopetuksen asemaa omana koulutusmuotona. Perusteissa on myös kaikille taiteenaloille yhteiset osuudet, joissa määritellään esimerkiksi taiteen perusopetuksen yleiset tavoitteet ja opetuksen toteuttamisen lähtökohtia.

Oppilaitoksilla on aiempaa enemmän mahdollisuuksia suunnitella opintojen kokonaisuutta. Perusteissa annetaan opintotasokohtaisesti valtakunnalliset tavoitteet ja keskeiset sisällöt, joiden pohjalta oppilaitokset määrittelevät opetussuunnitelmaansa opintokokonaisuudet, niiden tavoitteet ja sisällöt. Näin opintoja voidaan suunnitella paikallisten tarpeiden mukaan. Jos oppilas vaihtaa oppilaitoksesta toiseen tai oppimäärästä toiseen, aiemmin suoritettujen opintojen hyväksilukeminen ja osaamisen tunnustaminen mahdollistavat opintojen sujuvan jatkumisen.

Taiteen perusopetukseen osallistuminen merkitsee oppilaalle sitoutumista taiteenalan opiskeluun ja vapaa-ajan käyttämistä siihen koulupäivän jälkeen. Oppimisen halu lähtee oppilaasta itsestään. Oppilas on aktiivinen toimija omien oppimistavoitteidensa asettamisessa sekä niiden saavuttamisen arvioinnissa. Opettajan antama opetus ja rakentava palaute ovat keskeisessä roolissa tässä kehittymisessä. Oppimista, osallisuutta, hyvinvointia ja kestävää elämäntapaa edistävä toimintakulttuuri tulee näkyväksi oppilaitoksen yhteisön ja sen jäsenten kaikessa toiminnassa. Opetussuunnitelmatyö tarjoaa hyvän mahdollisuuden kehittää oppilaitoksen toimintakulttuuria.

Monipuolistunut taidekenttä ja taiteen opetus haastavat myös opettajia oman osaamisensa kehittämiseen. Opetussuunnitelmatyö, koulutukset ja osaamisen jakaminen auttavat tunnistamaan nykytilanteen vahvuuksia ja kokeilemaan rohkeasti uusia lähestymistapoja. Opetussuunnitelmien uudistamisprosessi kannustaa myös antoisaan taiteidenväliseen työskentelyyn: hyvien käytäntöjen jakamiseen, keskusteluun ja vertaistukeen yli taiteenalojen.

Mikko Hartikainen, Matti Pietilä, Eija Kauppinen ja Minna Harmanen
Opetushallitus

Mikko Hartikainen, Matti Pietilä, Eija Kauppinen ja Minna HarmanenOpetushallitus on päättänyt taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 20.9.2017. Ne olivat viimeinen osa yleissivistävän koulutuksen uudistuskierrosta. Perusteiden julkaisun myötä paikallinen opetussuunnitelmatyö voi nyt alkaa täysipainoisesti taiteen perusopetusta antavissa oppilaitoksissa. Blogissa Mikko Hartikainen, Matti Pietilä, Eija Kauppinen ja Minna Harmanen.

Kommentit (0)

Lisää kommentti

Nimi:  
Kommentti:  
Varmistus: Paljonko on viisi plus kaksi?

Vastaus:  

Tällä kysymyksellä pyritään estämään lomakkeen automatisoitu käyttö.
Kommentti ilmestyy sivulle vasta hyväksynnän jälkeen.

Blogin kommentointi

Julkaisemme lyhyitä, enintään noin 300 sanan pituisia kommentteja, joiden sisältö liittyy blogikirjoituksen aiheeseen.

Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua. Tarkistaminen ja julkaisu tapahtuu arkisin virka-aikana. Kommentit julkaistaan joko sellaisenaan tai jätetään julkaisematta, kommentteja ei muokata. Julkaisun jälkeen kommentit listautuvat blogikirjoituksen alle aikajärjestyksessä.

Julkaisemme asialliset kommentit, jotka eivät riko lakia eivätkä hyviä tapoja. Kommenteissa ei saa esimerkiksi:

  • esittää rasistisia tai asiattomia kommentteja
  • yllyttää väkivaltaan tai rikokseen
  • esittää laitonta tai loukkaavaa materiaalia
  • julkaista toisen yksityisyyttä koskevia tietoja
  • julkaista tekijänoikeuksin suojattua materiaalia
  • linkittää muualla verkossa aineistoon, joka ei tue keskustelun aihetta tai on muuten asiaton
  • markkinoida tai mainostaa
  • massapostittaa puheenvuoroja tai lausuntoja.

Ohjeiden vastaisia kommentteja ei julkaista. Sivuston ylläpidosta ja kommenttien tarkistuksesta vastaa Opetushallituksen viestintä .