Opetushallituksen blogi

Quo vadis, suomalainen sivistys?

9.10.2017
Olli-Pekka HeinonenPäättäjäille ja vaikuttajille suunnattu Sivistysakatemia järjestetään tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Lokakuun lopussa alkavan kurssin alkusoitoksi Olli-Pekka Heinonen pohtii suomalaista sivistystä. Mitä eroa on opillisella sivistyksellä ja sydämen sivistyksellä?

Viisi harhaluuloa perusopetuksen arvioinnista

6.10.2017
sanapilviOppimisen arvioinnista on viime aikoina käyty vilkasta keskustelua. Valitettavan usein keskustelussa menevät kuitenkin sekaisin kansallisen tason määräykset ja paikallisesti päätettävät asiat. Mitä opetussuunnitelman perusteissa siis ihan oikeasti sanotaan oppimisen arvioinnista? Lue lisää

Osaamiskumouksellinen tulevaisuus

3.10.2017
Kari NyyssöläMaistuvatko friteeratut heinäsirkat? Ehkä eivät juuri nyt, mutta entä tulevaisuudessa? Tuhoaako teknologia työpaikkoja vai luoko kenties uusia? Onko Kiina suurin kauppakumppanimme vuonna 2035? Olemmeko osaamiskumouksen kynnyksellä? Kari Nyyssölä kertoo, miltä tulevaisuus näyttää Osaamisen ennakointifoorumin silmin. Lue lisää

Ihmisenmittainen liikenne – lapsenmittainen koulutie

12.9.2017
Elisa HelinTänä vuonna liikenneturvallisuus viikon teemana on turvallinen koulumatka. Liikennekasvatuksen yhteistyöverkosto on yhdessä asiantuntijaopettajien kanssa suunnitellut Koulumatkani-kokonaisuuteen erilaisia toimintavinkkejä ja -ideoita koulumuodoittain toteutettavaksi. Lue lisää

Erasmus täyttää 30 vuotta

31.8.2017
Mikko NupponenErasmus-ohjelma näki päivänvalon vuonna 1987. Suomi tuli mukaan vuonna 1992. Tänä vuonna ohjelma mahdollistaa noin 20 000 suomalaisen ulkomaanjakson tai osallistumisen kansainväliseen hankkeeseen. Lue lisää

Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma – lasten ääntä, osallisuutta ja pedagogiikkaa

14.8.2017
Elokuussa 2015 voimaan tullut varhaiskasvatuslaki turvaa lapsen oikeuden henkilökohtaiseen varhaiskasvatussuunnitelmaan päiväkodissa ja perhepäivähoidossa. Keskeinen kysymys on, miten lasten vasuja käytetään pedagogisena suunnittelu- ja työvälineenä niin, että ne tukevat lasten kehitystä ja oppimista parhaalla mahdollisella tavalla.

Yhteen kudottu maailma

9.8.2017
Uskon vakaasti, että Suomessa on monialaisten oppimiskokonaisuuksien käyttöönotolla otettu askel oikeaan suuntaan. Verkottuneessa maailmassahan me elämme, ja sen jatkuvasti kehkeytyvä kompleksi luonne edellyttää vahvaa kokonaisnäkemystä. Siksi eheyttävä opetus tässä ajassa on entistä tärkeämpää. Lue lisää

Nyt juhlitaan – Vasuista vauhtia varhaiskasvatukseen!

1.8.2017
Tänään 1.8. 2017 otettiin käyttöön kaikkialla Suomessa uudet Varhaiskasvatussuunnitelmat. Käyttöönottoa juhlitaan tänään ja koko syksy, mutta erityisesti 5.9.2017 – olethan mukana tekemässä vasua näkyväksi! Lue lisää

Uusia mahdollisuuksia aikuisten perusopetuksessa

14.6.2017
Aikuisten perusopetus muuttuu 1.1.2018 lähtien enemmän kuin vuosikymmeniin. Uudistuksen taustalla on erityisesti maahanmuuttajien määrän kasvun myötä lisääntynyt tarve aikuisten perusopetukselle. Lue lisää

Tuleeko energia tulevaisuudessakin töpselistä?

31.5.2017
Suhteemme energiaan on muuttumassa. Ensimmäiset merkit tästä ovat jo ilmaantuneet. Jotkut meistä ovat hankkineet aurinkopaneeleita ja haluavat tuottaa energiaa itse. Keskitetystä energiataloudesta siirrytään kohti hajautunutta energiantuotantoa, jossa asiakkaat ovat sekä tuottajia että kuluttajia. Lue lisää

Koululiikunta ja Move! mukaan terveydenhuollon tueksi

15.5.2017
Matti PietiläLiikunnanopetuksessa käytettävät opetusmenetelmät, mittaukset ja testit tulee suunnitella ja toteuttaa niin, että kilpailullisuuden ja keskinäisen vertailun sijaan motivoivat oppilaita liikunnalliseen elämäntapaan ja hyvinvointiin. Lue lisää

Ylioppilastutkinto uudelle vuosikymmenelle

2.5.2017
Tiina TähkäYlioppilastutkinnon kehittämisehdotuksia selvittänyt työryhmä kannustaisi opiskelijoita nykyistä monipuolisempaan osaamisen näyttämiseen. Lue lisää

Oivalluksia uudistuvista varhaiskasvatussuunnitelmista

28.4.2017
Pia Kola-Torvinen, Kirsi TarkkaPaikalliset varhaiskasvatussuunnitelmat otetaan käyttöön elokuun alusta. Kevään mittaan eri puolilla maata järjestetyissä koulutustilaisuuksissa on pohdittu, mitä pedagogiikan painottuminen kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuudessa oman työn näkökulmasta tarkoittaa. Lue lisää

Vuorovaikutus murrosaikana

5.4.2017
Totuudenjälkeisenä aikana mielipiteet kärjistyvät ja liittoudumme herkästi samanmielisten kuplaan. Samalla menetämme mahdollisuuden oivaltaa uutta ja ymmärtää maailmaa. On opeteltava uudestaan ajattelun, kohtaamisen ja ymmärryksen muodostamisen tapoja sekä yhdessä pohtimisen taitoa. Eri mieltä olevien ihmisten keskusteleva kohtaaminen ja yhdessä toimiminen on demokratian voima. Lue lisää

Lukiokoulutuksen arvioinnilla ja opiskelijan arvioinnilla on eri tehtävät

22.3.2017
Leo PahkinLukiossa opiskelijan arvioinnin tehtävä on edistää opiskelijan oppimista. Pitkittäiset oppimistulosarvioinnit antavat hyödyllistä tietoa oppimistulosten muuttumisesta kouluvuosien aikana. Arvion koulutuksen tilasta tulisi perustua laajaan ja usean tekijän muodostamaan kokonaiskuvaan, jossa oppimistulokset ovat yksi osatekijä. Lue lisää

Uusia kehittämisehdotuksia maahanmuuttajien koulutukseen

14.3.2017
Maahanmuuttajien määrän kasvu näkyy kaikilla koulutusasteilla. Tarve kielenopetukseen, valmistaviin ja valmentaviin koulutuksiin, tutkintojen tunnustamiseen, osaamisen tunnistamiseen sekä erilaisiin täydentäviin opintoihin on kasvanut. Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmän loppuraporttiin on koottu uusia esityksiä maahanmuuttajien koulutuksen kehittämiseen. Lue lisää

Muutos on mahdollisuus

1.3.2017
Kokeilukulttuuri tuo uusia tapoja toimia ketterästi. Se rikastuttaa innovatiivista kulttuuria ja kannustaa uusiin ajattelutapoihin. Riskejä ja epäonnistumisia voi hyväksyä. Kokeilujen kautta syntyy oivalluksia, jotka auttavat lopullisen ratkaisun löytämisessä. Lue lisää

Koulussa syödään ja opitaan yhdessä

20.2.2017
Suomella on kansainvälisissä oppimistulosvertailuissa erityinen valttikortti: köyhinä sotavuosina luotu supisuomalainen sosiaalinen innovaatio, maksuton ja ohjattu kouluruokailu. Se on lasten ja nuorten tulevaisuutta varten kehitetty investointi, joka vain vahvistaa merkitystään oppimista ja yhteisöllisyyttä edistävänä rutiinina. Lue lisää

Teknologian opetuskäytön olemusta etsimässä

8.2.2017
Maailman suurin vuosittainen opetusteknologian messutapahtuma Bettshow keräsi tammikuun lopussa Lontooseen noin 35 000 osallistujaa lähes 140 maasta. Voiko maailmassa ja yhdessä paikassa todellakin olla niin paljon oppimiseen liittyvää teknologiaa? Lue lisää

Kieliloikka kantaa kauas

20.1.2017
Anu Halvari ja Paula MattilaKieliloikka kantaisi kauas, jos saisimme suomalaiset edes vähän ponnistamaan. Yritys tyssää väitteeseen, että kielen oppiminen on raskasta eikä edes sovi kaikille, kun ei ole sitä kielipäätä. Pelko on turha: kieletöntä päätä tuskin monella on. Lue lisää

Uuteen vuoteen uusin tunnuksin

2.1.2017
Olli-Pekka HeinonenUuden Opetushallituksen tunnuksessa kaksi historiasta tulevaa nauhaa kietoutuu yhteen vahvemmaksi ja elastisemmaksi nauhaksi. Nauhoista muodostuu pallo, joka kuvaa viraston roolia globaalina toimijana niin kansainvälistymispalveluiden kuin oppimisenkin kentällä. Lue lisää

Aikuisten perusopetus uudistuu

22.12.2016
Eduskunta on juuri hyväksynyt perusopetuslain muutoksen, joka koskee oppivelvollisuusiän ylittäneille annettavaa perusopetusta. Kysymyksessä on kokonaisuudistus, joka pohjautuu hallituksen kotouttamista koskevaan toimintasuunnitelmaan.

Mistä syntyy hyvä varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri?

21.12.2016
Suomalaisessa varhaiskasvatuksessa on tehty hienoa työtä, jota on ilo esitellä myös ulkomailta tuleville vieraille. Mikään hyvä ei kuitenkaan säily ainaisesti hyvänä ilman arviointia ja kehittämistä. Lue lisää

Koulun työrauha luodaan yhdessä

2.12.2016
Matti LahtinenVaikuttavinta työrauhan turvaamisessa on koulun perusasioista huolehtiminen. Näihin kuuluvat muun muassa riittävän pienet ryhmäkoot, toimiva ja riittävästi resursoitu oppilashuolto sekä oppilaan koulunkäynnin ja oppimisen tuki eri muodoissa. Lisäksi on tärkeää panostaa opettajien täydennyskouluttamiseen. Lue lisää

Oma VASU innostaa!

22.11.2016
Arja-Sisko HolappaHyvä varhaiskasvatussuunnitelma on eri ammattilaisia tukeva pedagoginen käsikirja, joka jättää tilaa paikalliselle omaleimaisuudelle. Lue lisää

Saako vasuttaa perusteellisesti?

19.10.2016
Nyt se on valmis! Maailman ensimmäinen, normiperustainen, suomalainen varhaiskasvatussuunnitelman perusteasiakirja!

Hyvä oppiminen vaatii monipuoliset ja toimivat ympäristöt

2.9.2016
Olli Vesterinen 2Opetus- ja kulttuuriministeriö asetti keväällä fyysisten oppimisympäristöjen työryhmän, jonka toiminta on käynnistynyt. Työryhmän tarkoitus on löytää malleja tiloista, jotka tukevat uusien opetussuunnitelmien suuntaista pedagogiikkaa suomalaisissa kouluissa. Lue lisää

Arvokysymyksiä käsiteltävä myös kouluissa

23.8.2016
Gun Oker-BlomTänä syksynä koulutaipaleensa aloitti 61 500 ekaluokkalaista. Heidän elämässään alkaa aivan uusi vaihe, jota sävyttää myös uusi opetussuunnitelma. Mediassakin paljon huomiota saanut uusi opetussuunnitelma korostaa aiempaa enemmän arvoja ja niiden käsittelyä kouluissa. Lue lisää

Uusi opetussuunnitelma haastaa opettajuuden muutokseen

10.8.2016
Anneli RautiainenOpettajan tehtävänä on opettaa ja kasvattaa oppilaita elinikäisiksi oppijoiksi ottaen huomioon kunkin oppilaan yksilöllisen tavan oppia. Lue lisää

Uusien opetussuunnitelmien syksy

8.8.2016
Jorma KauppinenOpettajien osaavissa käsissä opetussuunnitelmat muuttuvat käytännön koulutyöksi, elämänmakuiseksi oppimiseksi, jossa keskiössä on oppija. Lue lisää

Johtamisen teot

27.6.2016
Johtaminen opetustoimessa on ammattitaitoa vaativaa, määrätietoista ja tinkimätöntä työtä. Jokainen kantaa vastuunsa työyhteisön jäsenenä, johtaja on kuitenkin se joka pitää langat käsissään. Lue lisää

Mitä on varhaiskasvatuksen pedagogiikka?

23.5.2016
Varhaiskasvatuksen pedagogiikka on tietoista toimintaa lasten oppimisen ja hyvinvoinnin toteutumiseksi. Sitä lähdemme yhdessä kehittämään ja etsimään sekä tutkimuksen että käytännön konkreettisia malleja sen toteuttamiseksi. Lue lisää

Vastaamalla voit vaikuttaa varhaiskasvatuksen kehittämiseen ja laatuun

12.4.2016
Ensimmäinen luonnos Varhaiskasvatussuunnitelman perusteista on valmiina ja lähetetty laajalle kommentointikierrokselle kaikille varhaiskasvatuksen järjestäjille, yksityisille palvelun tuottajille sekä valituille sidosryhmille. Kannustamme kaikkia aktiiviseen kommentointiin, sillä nyt on todellinen mahdollisuus saada paikallista ääntä kuuluville! Lue lisää

Oppilaat mukaan pohtimaan yhteisiä sääntöjä

11.4.2016
Opetushallitus on todennut, että koulujen järjestyssäännöt eivät kaikilta osin ole lainmukaisia. Opetushallitus on laatinut ohjeen tukemaan koulujen järjestyssääntöjen laatimista. Kolme asiaa nousi ohjeen valmisteluvaiheen keskusteluissa erityisen tärkeäksi järjestyssääntöjen laatimisessa: positiivisuus, osallisuus ja prosessi. Lue lisää

Uudistuva ammatillinen koulutus

6.4.2016
Esa KarvinenOpettajat ovat keskeisessä asemassa reformin onnistumisessa. Työpaikalla tapahtuvan oppimisen lisääntyminen muuttaa opettajuutta. Opettajuus painottuu oppilaitoskeskeisen työtavan sijasta entistä enemmän työpaikalla tapahtuvaan oppimisen ohjaamiseen sekä opiskelijan valmentamiseen. Lue lisää

Oppivelvollisuus 95 vuotta – Opetushallitus 25 vuotta

1.4.2016
Aulis PitkäläOppivelvolliset tekevät tänäänkin työtään suomalaisissa kouluissa – ehkäpä enemmän oppimisen ilon kuin ankaran velvollisuudentunteen ohjaamina. Opetushallitus juhlistaa merkkivuottaan työn merkeissä, valmistautuen tulevaisuuden muutoksiin. Lue lisää

Uutta tietoa romanien koulutustaustoista

22.3.2016
Satu BlomerusOpetushallituksessa on juuri valmistunut katsaus aikuisten romanien koulutustaustoihin. Romaniväestö vastasi kyselyyn aktiivisesti; yhteensä 327 vastaajaa täytti kyselylomakkeen. Lue lisää

Lukiokin kehittyy muuttuvassa maailmassa

9.3.2016
Aulis PitkäläNyt aloitettujen kokeilujen ja kehittämistoimien kautta saamme tietoa ja kokemuksia seuraavaa tuntijakoa ja opetussuunnitelman perusteiden uudistamiskierrosta varten. Lue lisää

Koulutuspäästöjen mittaus

3.3.2016
Juhani PirttiniemiKun läpäisyhankkeessa saavutettuja hyviä malleja toteutetaan ja koulutuksessa havaitut puutteet korjataan, myös opiskelijat kiittävät. Koulutuksen maine leviää, se vetää puoleensa uusia opiskelijoita. Päästöjä ei tarvitse enää manipuloida. Lue lisää

Aika rientää – hae ajoissa!

18.2.2016
Annika GrönholmKevään yhteishakujen aika on taas käsillä. Onhan kaikki jo valmiina hakua varten? Nyt on hyvä hetki ryhtyä tuumasta tekoihin. Aika rientää, eivätkä haut odota mattimyöhäisiä. Lue lisää

Turvapaikanhakijat haastavat koulutusjärjestelmää

9.2.2016
Leena NissiläMaahanmuuttajien määrän kasvu vaikuttaa välittömästi muun muassa esi- ja perusopetuksen sekä varhaiskasvatuksen tarpeeseen. Myös tarve maahanmuuttajien valmistaviin ja valmentaviin koulutuksiin lisääntyy lukioissa, ammatillisessa koulutuksessa ja ammattikorkeakouluissa. Lue lisää.

Lukion kehittämistä opetussuunnitelmatyöllä

7.1.2016
Tiina TähkäOpetussuunnitelmaprosessi on tärkeä kehittämisen väline lukioissa. Työn tavoitteena on valmis opetussuunnitelma, mutta prosessin aikana käydyt yhteiset keskustelut ovat olennaisia. Sen tuloksena lukion toimijoilla on yhteinen suunta opetussuunnitelman toteuttamiselle ja kehittämistyön jatkamiselle. Lue lisää

Poikien kannustaminen parempiin oppimistuloksiin on tasa-arvotyötä

17.12.2015
Liisa JääskeläinenAidosta tasa-arvosta hyötyvät kaikki oppilaat, tytöt ja pojat sekä sukupuolivähemmistöihin kuuluvat oppilaat. Lähtökohtaisesti perusopetuksen tulee tukea yhdenvertaisesti kaikkien oppilaiden oppimista ja hyvinvointia. Jokaista oppilasta autetaan tunnistamaan omat mahdollisuutensa ja rakentamaan oppimispolkunsa ilman sukupuoleen sidottuja roolimalleja. Lue lisää

Ammatillisen koulutuksen reformi on mahdollisuus

6.11.2015
Sirkka-Liisa KärkiReformi edellyttää kaikilla tasoilla toiminnan uudistamista. On varmistettava, että yksilöt saavat sitä, mitä he tarvitsevat ammatillisen osaamisen, yhteiskunnassa toimimisen ja jatko-opintojen kannalta ja työelämä saa sitä osaamista, mitä se tarvitsee nyt ja tulevaisuudessa. Lue lisää

Turvapaikanhakijoiden kotoutuminen on myös koulutuksen haaste

28.9.2015
Leena NissiläKoulutus on paras keino auttaa maahanmuuttajaa kotoutumaan. Maahanmuuttajien koulutuksen tavoitteena Suomessa on antaa muuttaville valmiuksia toimia tasavertaisina jäseninä suomalaisessa yhteiskunnassa. Lue lisää

Hyvät tavat ovat tilannetajua ja tapataituruutta

16.9.2015
Kuva: Mirkku MerimaaKolmannen tapakasvatusviikon tarkoituksena on vahvistaa hyvää ilmapiiriä, turvallista oloa ja kaveruutta aikuisten avulla ja oppijoiden osallistumisella. Lue lisää

Varhaiskasvatus pohjustaa elinikäistä opintietä

24.8.2015
1.8.2015 astui voimaan varhaiskasvatuslain ensimmäinen vaihe. Varhaiskasvatus on nyt entistä vahvemmin osa suomalaista kasvatus- ja koulutusjärjestelmää. Lue lisää

Oppimisen ja koulunkäynnin tuen muutokset näkyvät jo tilastoissa

21.8.2015
Kauanko kestää, että oppimisen ja koulunkäynnin tuessa tapahtuneet laki- ja opetussuunnitelmamuutokset alkavat näkyä koulujen käytänteissä? Miten nopeasti nämä muutokset näkyvät tukea kuvaavissa tilastoissa? Lue lisää

Opetussuunnitelmapolun varrelta

18.6.2015
Kuva: Olli HäkämiesPaikallisten opetussuunnitelmien laadinta on täydessä vauhdissa. Siinä työssä tutkitaan ahkerasti vuoden 2014 lopussa valmistuneita esiopetuksen, perusopetuksen ja lisäopetuksen opetussuunnitelman perusteita ja pohditaan valtioneuvoston asetuksen pohjalta tuntijakoratkaisuja. Lue lisää

Digiloikkaa varten verrytellessä

16.6.2015
Aulis PitkäläHallitusohjelman yksi kärkihankkeista on peruskoulutuksen uudistaminen digitaalisten oppimisympäristöjen avulla, joka tulee myös työllistämään Opetushallitusta. Linjaukset hahmottuvat ennen kesätaukoa, mutta lomilta palattuamme käynnistyy hallitusohjelman yksityiskohtaisemman toimeenpanosuunnitelman valmistelu. Lue lisää

ePerusteet – kansallisen ja paikallisen kehittämistyön väline

15.4.2015
Aulis PitkäläOpetushallitus on nyt ottanut merkittävän askeleen asiakaspalvelujensa sähköistämisessä avaamalla 2.4.2015 uuden ePerusteet-palvelun osana Opintopolku.fi-portaalia. Palvelussa on samalla julkaistu lähes kaikki viime vuosina uudistetut yleissivistävän koulutuksen opetussuunnitelmien ja ammatillisen koulutuksen tutkintojen perusteet. Lue lisää

Kehittämiskouluverkosto vie muutosta eteenpäin

23.3.2015
Aija RinkinenMaailma muuttuu. Tulevaisuudessa tarvittava osaaminen muuttuu. Oppijoiden tarpeet muuttuvat. Olemme ylpeitä suomalaisesta perusopetuksesta, mutta olisiko myös koulun aika muuttua? Lue lisää

Lukion opetussuunnitelmatyö on aika aloittaa

2.3.2015
Jorma KauppinenValtakunnallisten perusteiden päivittäminen etenee ripeällä aikataululla ja Opetushallituksen tavoitteena on, että nuorten lukiokoulutuksen opetussuunnitelman perusteet hyväksyttäisiin syyskuun 2015 loppuun mennessä ja aikuisten lukiokoulutuksen perusteet vuoden 2015 loppuun mennessä. Lue lisää

Sujuvasti käsin ja näppäimillä

4.2.2015
Minna HarmanenEnsimmäisellä luokalla opetellaan isojen ja pienten tekstauskirjainten piirtämistä sekä niillä kirjoittamista ja näppäintaitoja syksystä 2016 alkaen. Tulevaisuuden tavoitteena on edetä kirjoittamisen tekniikasta nykyistä nopeammin kehittämään tekstien sisältöä, rakennetta, argumentointia ja rikasta kieltä. Lue lisää

Kehittävää johtamista tarvitaan juuri nyt

18.12.2014
Anneli RautiainenKuulen monesti rehtoreiden sanovan: "Pedagogiselle johtamiselle ei ole aikaa" ja "Kaikki johtaminen on pedagogista johtamista". Molemmat lausahdukset ovat varmasti totta. Mutta toisaalta, voisiko asiaa tarkastella lantin toiselta puolelta? Lue lisää

Vaikuttava esiopetus palvelee kaikkien asiakasryhmien tarpeita

5.11.2014
Aulikki EtelälahtiEsiopetus on julkista palvelua, johon osallistuminen on vapaaehtoista ja maksutonta. Esiopetukseen kohdistuvat samat tuloksellisuuden vaateet kuin muuhunkin julkisella rahoituksella hoidettuun toimintaan. Ollakseen yhteiskunnan kannalta rationaalista ja järkevää esiopetuksen tulee olla vaikuttavaa ja tuloksellista. Lue lisää

Näytä, että osaat! – 20 vuotta näyttötutkintojärjestelmän kehittämistä

17.10.2014
Seppo Hyppönen, Sanna Laiho ja Matti RopponenAmmatillinen näyttötutkintojärjestelmä täytti viime keväänä 20 vuotta. Näyttötutkinto on erityisesti aikuisille suunniteltu joustava tutkinnon suorittamistapa. Tutkinnon suorittaminen perustuu henkilöllä olevan osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen. Kaikki ammatilliset perustutkinnot, ammattitutkinnot ja erikoisammattitutkinnot voidaan suorittaa näyttötutkintoina. Lue lisää

Energiansäästöviikko – Kestävät toimintatavat välttämättömiä

2.10.2014
Lea HoutsonenTiedemaailma raportoi huolestuttavia kehityssuuntia maailman tilasta ja tulevaisuudesta. Ne tulisi ottaa vakavasti huomioon niin julkisissa organisaatioissa, yrityksissä kuin yksityiselämässä. Globalisaatio ja taloudellinen kehitys eivät ole ottaneet huomioon biosfäärin sanelemia reunaehtoja, mistä on ollut seurauksena tulevien sukupolvien kannalta haitalliset kehitystrendit kuten ilmastonmuutos ja luonnon monimuotoisuuden heikkeneminen. Lue lisää

Koulun uskonnolliset tilaisuudet sallittuja mutta vapaaehtoisia

23.9.2014
Matti LahtinenUskonnon opetus, uskonnon harjoittaminen ja muut uskontoon viittaavat elementit koulujen opetuksessa ja muussa toiminnassa herättävät voimakkaita mielipiteitä. Viime keväänä asiasta käytiin vilkasta keskustelua sen jälkeen, kun apulaisoikeuskansleri oli antanut päätöksen erääseen kantelukirjoitukseen. Opetushallitus päätti uudistaa vuonna 2006 asiasta antamansa tiedotteet. Lue lisää

Haasteiden lukuvuosi

4.9.2014
Pääjohtaja Aulis PitkäläKoulu on yhteisö, jonka tehtävänä on vaikeuksista huolimatta tarjota lapsille ja nuorille turvallinen ja terveellinen oppimisympäristö. Vaikka koulua ei voida eristää ympäröivän yhteiskunnan ja kansainvälisten tapahtumien huolenaiheilta, sitä voidaan johtaa ja kehittää tasapainoisesti ja sosiaalista turvallisuutta luovasti. Lue lisää

Vieläkö tieto on valtaa?

11.7.2014
Raakel TiihonenSanotaan, että elämme tietotulvassa. Käytettävissä on entistä enemmän tietoa – osittain sirpaleista, osittain pseudotietoa. Meille uutisoidaan rinnakkain tieteellisistä tutkimustuloksista ja huomattavasti väljemmin menetelmin tuotetuista mielipidekyselyistä, tai yksittäisistä ilmiöiden korrelaatioista ilman tietoa syy-seuraussuhteista. Mielikuva tulvasta saa ihmisen nostamaan päänsä tietovirran yläpuolelle ja hengittämään (tieto)vapaasti. Lue lisää

Kahdeksan riviä koulutuksen kehittämisen tulevaisuudesta

9.6.2014
Pääjohtaja Aulis PitkäläAamulehtensä lukeneet saattoivat toukokuun loppupuolella huomata noin kahdeksan rivin pikku-uutisen siitä, että Opetushallitus käynnistää koko henkilöstöään koskevat yhteistoimintaneuvottelut. Mediaa näytti kiinnostavan huomattavasti enemmän viinanvalmistuksen kohtalo, ehtoopuolen hiihtäjän dopingtapaus ja julkisuuden henkilön avioero. Pikku-uutisen taakse jää paljon sellaista, mitä suuren yleisönkin olisi syytä tietää. Lue lisää

Valuvikoja ja viisaita päätöksiä – kohti uudistuvaa varhaiskasvatuslakia

22.4.2014
Arja-Sisko HolappaVarhaiskasvatuslakia valmisteleva työryhmä jätti esityksensä opetusministeri Kiurulle 21.3.2014. Paljon julkisuuttakin saanut, vuoden kestänyt työ tuotti raportin lakipykälineen ja perusteluineen. Viime tingassa valmiiksi saatu esitys kaipaa vielä hiomista, lausuntoja, poliittista keskustelua sekä toteuttamiseen tarvittavia rahoituspäätöksiä. Opetus- ja kulttuuriministeriö on valmistautunut viemään lakia eteenpäin syksyn budjettilakipaketissa. Lue lisää

Tulevaisuuden yleissivistys on lukion uudistamisen ydinkysymys

12.3.2014
Lukion tuntijaon valmistelun yhteydessä pitäisi pohtia käsitystä tulevaisuuden yleissivistyksestä ja sen mukaisesti päättää tarvittavat pakolliset ja valinnaiset opinnot. Valinnaisuutta lukioon ovat toivoneet sekä opiskelijat että osa koulutuksen järjestäjistä. Tuntijakoratkaisussa on mahdollista löytää vaihtoehtoja, joissa toiveet toteutuisivat ainakin osittain. Samalla turvattaisiin myös useamman oppiaineen tai tieteenalan opiskelu lukioaikana. Lue lisää

Miten oppilaita voisi aidosti kuulla opetussuunnitelmatyössä?

20.2.2014
Irmeli HalinenLapsen oikeuksien sopimuksessa sanotaan, että lapsilla on oikeus tulla kuulluiksi, kun heitä koskevia asioita suunnitellaan ja päätetään. Samalla korostetaan, että kuulemisen pitää tapahtua lapsen ikäkauden ja kehitysvaiheen edellyttämällä tavalla ja että aikuisten tulee kantaa vastuu päätösten tekemiseksi lasten parhaaksi. Lue lisää

Yhteistyöhakuisuus on ammatillisen koulutuksen voimavara

29.1.2014
Pasi KankareKoulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2011 – 2016 linjaa kansallista koulutuspolitiikkaa. Opetushallitus on sen linjausten suuntaisesti kannustanut kaikkia ammatillisen koulutuksen järjestäjiä tiivistämään keskinäistä yhteistyötään aluetasolla sekä yhteistyötä elinkeinoelämän ja aluehallinnon kanssa. Lue lisää

Omaa alaa etsimässä

21.1.2014
Raakel TiihonenKevään lähestyvä yhteishaku puhututtaa monessa perheessä. Suurin kysymys nuorelle hakijalle on löytää omaksi koettu ala. Yksi tärkeä puoli hakeutumisessa koulutukseen on tuhansien peruskoulun opettajien vastuulla – millä arvosanoilla nuoret hakevat toiselle asteelle. Lue lisää

Move! kannustaa liikkumaan

13.12.2013
Matti Pietilä”Osa oppilaista ei enää osaa hypätä pienen lätäkön yli tai he eivät osu tennispalloa heittämällä edes liikuntasalin seinään.” Liikunnanopettajilta viime vuosina tulleet viestit kertovat suomalaisten lasten ja nuorten fyysisen toimintakyvyn voimallisesta polarisoitumisesta ja ovat osaltaan – tämän edellä mainitun esimerkin tavoin – jopa surkuhupaisia. Lue lisää

Pisa opettaa ja ojentaa

4.12.2013
Aulis PitkäläUudet Pisa-tulokset antavat meille aihetta itsetutkiskeluun. Vaikka koululaistemme sijoitus on taantunut maailmanmestaruusmitaleilta ”vain” OECD:n ja Euroopan sarjakärkeen, ovat osaamistason yleistä laskua ennakoineet heikot signaalit muuttuneet yksiselitteisen vahvoiksi signaaleiksi. Lue lisää

Koulutukseen tuulee?

30.9.2013
Pääjohtaja Aulis PitkäläViime aikoina koulutuksesta käytävä keskustelu on lisääntynyt. Osaaminen ja oppiminen ovat Suomen menestymisen tukijalkoja. Viisimiljoonainen kansa ei ilman vahvaa osaamispääomaa pärjää kovenevassa kansainvälisessä kilpailussa. Lue lisää

Oikeus oppimiseen ja iloon

23.9.2013
Arja-Sisko HolappaOikeus oppimiseen ja iloon – nämä kaksi asiaa ovat olleet kantavia ajatuksia viime talvena alkaneessa esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden laatimistyössä. Myös me työryhmän jäsenet olemme oppineet toisiltamme esiopetuksen tavoitteita pohtiessamme. Nyt odotamme mielenkiinnolla palautetta kunnista ja kaikilta esiopetuksesta kiinnostuneilta. Muistathan sinäkin ottaa kantaa OPS 2016 -sivuilla! Lue lisää

Koulutuksen kehittämisessä on katsottava riittävän kauas

9.9.2013
Irmeli HalinenOpetushallituksen, Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen, Otavan Opiston ja Demos ry:n yhteistyönä syntynyt ”Oppimisen tulevaisuus 2030” -barometri avaa koulun ja oppimisen mahdollisia muutoksia. Sen tuloksia hyödynnetään parhaillaan menossa olevassa opetussuunnitelmatyössä. Lue lisää

Yhteisölliset toimintamallit lisäävät hyvinvointia ja turvallisuutta opiskeluympäristössä

11.6.2013
Pirjo VäyrynenNuorten mielenterveysongelmat ja työkyvyttömyyseläkkeet ovat lisääntyneet koko 2000-luvun ajan. Keskeisiä syitä ovat mm. yhteiskunnan nopea muutos, maailmantalouden ongelmat, nuorten lisääntynyt työttömyys sekä jatkuvasti kovenevat osaamisvaatimukset. Lue lisää

Mikä on päivän ammattikunto?

23.5.2013
Juhani PirttiniemiOn syytä olla huolestunut: nuorten kunto on viime vuosina heikentynyt ja elintavat huonontuneet. Nuorten terveystutkimuksissa ja Puolustusvoimien ikäluokkaseurannoissa on kuitenkin samalla todettu, että hyväkuntoisia ja terveesti eläviä nuoria on runsaasti. Toisessa ääripäässä on kuitenkin kasvava rapakuntoisten joukko. Työelämästä poistuvien suurten ikäluokkien sijaan tarvittaisiin verestä työvoimaa. Löytyykö sitä? Lue lisää

Liiku enemmän - häiriköi vähemmän

15.5.2013
Viime aikoina julkisuudessa on paljon keskusteltu koulujen työrauhaongelmista ja kurinpidosta. Keskustelu on ollut negatiivissävytteistä. Syy on ollut milloin oppilaissa, milloin opettajissa. Lisää voimakeinoja opettajille vai viihtyisämpi koulupäivä sekä oppilaille että opettajille? Lue lisää

Kunta-kesu – suotta en sitä kehu

25.4.2013
Kuinka moni tietää, mistä kunta-kesussa on kyse? Kunta-kesulla autetaan opetuksen järjestäjiä sitomaan paikallisista tarpeista nousevat koulutuksen kehittämiskohteet vahvemmin yhteen valtakunnallisten koulutuspoliittisten tavoitteiden kanssa. Sen kautta halutaan nostaa koulutuksen asiat keskiöön ja keskusteluun kunnallisessa päätöksenteossa. Lue lisää

Vuotaako koulumme?

25.3.2013
”Koulurakennuksessa oleminen aiheuttaa vakavan terveyshaitan. Terveystarkastajan kanssa olemme pitäneet palaveria ja tulleet siihen tulokseen, ettei rakennuksessa ole enää järkevä olla”. Näin kuvaili erään yläkoulun rehtori koulurakennuksen tilaa paikallisessa lehdessä. Koulurakennusten ohella myös keskustelu koulutusjärjestelmän vuotamisesta käy usein kuumana. Huoli on aiheellinen. Lue lisää

Pidä kiinni prosenteistasi!

19.3.2013
- Voi vitsi, oonks mä ihan tyhmä kun en osaa laskee matikkaa? Sanat vaihdettiin aamulla Asematunnelissa koulutyttöjen kesken. Kouraisi sisälläni. Muistin omat matikantuntini. Lue lisää

Parempi ajoissa kuin ei milloinkaan

12.3.2013
Jälleen on se aika vuodesta, jolloin yli 200 000 nuorta hakee kevään yhteishauissa lukioihin, ammatillisiin oppilaitoksiin ja korkeakouluihin. Korkeakouluun hakeutuvilla hakulomakkeen täyttö kuuluu monella hakijalla niihin asioihin, jotka "ehtii huomennakin". Hakuaika kestää kuukauden, mutta neljännes hakijoista täyttää lomakkeen vasta kahtena viimeisenä hakupäivänä. Lue lisää

Riittävät resurssit oppimiselle

28.2.2013
Suomessa koulutus järjestetään kansainvälisesti verraten taloudellisesti. Aivan ilman taloudellista panostusta se ei kuitenkaan onnistu. Tarvitsemme osaavia opettajia, terveellisiä ja turvallisia tiloja ja ajanmukaisia välineitä – ja niihin tarvitaan rahaa. Lue lisää

Matkalla koulutustakuuseen

13.2.2013
Nuorten koulutustakuulle vaikuttaisi olevan selvä tilaus. Koulutustakuun toimitus sen sijaan saattaa olla ennalta arvattua hankalampi toteuttaa. Lue lisää

Mikä on sopivan kokoinen koulu oppimisen näkökulmasta?

30.1.2013
Ennusteiden mukaan kymmenen vuoden kuluttua maapallomme 20-vuotiaista nuorista joka toinen on joko kiinalainen tai intialainen – näistäkin yhä useampi on intialainen. Jos isot haasteet koulutuksessa ovat idän suunnalla, niin kyllä niitä meillä Suomessakin riittää. Lue lisää

Monikieliset oppilaamme

17.1.2013
Peruskoulun tulee tukea jokaisen oppilaan kielellistä ja kulttuurista identiteettiä sekä äidinkielen kehitystä. Tämä ei ole tuulesta temmattu väite, vaan suora lainaus voimassa olevista opetussuunnitelman perusteista. Lähes kaikissa kouluissa on tällä hetkellä tarvetta tukea oppilaita muun äidinkielen kuin koulun opetuskielen oppimisessa. Lue lisää

Palautteista pontta opetussuunnitelmatyöhön – kiitokset kommentoijille!

18.12.2012
Työryhmät ovat valmistelleet perusopetuksen ops-perusteiden yleisten osien linjauksia. Halusimme antaa kaikille mahdollisuuden vaikuttaa perusteprosessiin jo varhaisessa vaiheessa, joten perusteluonnokset julkaistiin Opetushallituksen verkkosivuilla ja kuka tahansa sai kommentoida niitä. Lue lisää

Joukkovoimaa ja joukkoälyä

26.11.2012
Näinä aikoina rahan ajatteleminen ei tee virkamiestä iloiseksi. Inhimillisen pääoman voimaannuttaminen työn imuun, osallistaminen kestävän tulevaisuuden rakentamiseen kuulostaa komealta. Miten kaikki tuo siirtyisi luentodioista käytäntöön? Lue lisää

Blogin kommentointi

Julkaisemme lyhyitä, enintään noin 300 sanan pituisia kommentteja, joiden sisältö liittyy blogikirjoituksen aiheeseen.

Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua. Tarkistaminen ja julkaisu tapahtuu arkisin virka-aikana. Kommentit julkaistaan joko sellaisenaan tai jätetään julkaisematta, kommentteja ei muokata. Julkaisun jälkeen kommentit listautuvat blogikirjoituksen alle aikajärjestyksessä.

Julkaisemme asialliset kommentit, jotka eivät riko lakia eivätkä hyviä tapoja. Kommenteissa ei saa esimerkiksi:

  • esittää rasistisia tai asiattomia kommentteja
  • yllyttää väkivaltaan tai rikokseen
  • esittää laitonta tai loukkaavaa materiaalia
  • julkaista toisen yksityisyyttä koskevia tietoja
  • julkaista tekijänoikeuksin suojattua materiaalia
  • linkittää muualla verkossa aineistoon, joka ei tue keskustelun aihetta tai on muuten asiaton
  • markkinoida tai mainostaa
  • massapostittaa puheenvuoroja tai lausuntoja.

Ohjeiden vastaisia kommentteja ei julkaista. Sivuston ylläpidosta ja kommenttien tarkistuksesta vastaa Opetushallituksen viestintä .