Verkkouutiset

  • 19.4.2018

    Peruskouluissa on yli kaksi tuhatta tutoropettajaa

    Suomen peruskouluissa toimii yli kaksi tuhatta tutoropettajaa, jotka tukevat uutta pedagogiikkaa ja edistävät digitalisaatiota. Toimintaa on tuettu erityisesti valtionavustuksilla. Vaikutukset ovat olleet myönteisiä, kertoo Opetushallituksen kysely opetuksen järjestäjille.

  • 16.4.2018

    Parhaat suomalaiset eTwinning-projektit palkittu – molemmat voittajat Lapista

    Ylitornion yhteiskoulun lukion ja torniolaisen Putaan koulun projektit on palkittu parhaina suomalaisina eTwinningprojekteina. Projektien aiheina oli Epics in Europe ja Our forests - Our future. Voittajat palkittiin ITK-päivillä Hämeenlinnan Aulangolla 12.4.2018.

  • 11.4.2018

    Neljä suomalaiskoulua on nimetty eTwinning-kouluiksi

    Aktiivisesti eTwinningin parissa toimiville kouluille on ensimmäistä kertaa jaettu oma tunnustus. Suomesta Havukosken koulu Vantaalta, Kärpäsen peruskoulu Lahdesta, Ylitornion yhteiskoulun lukio sekä Lapin koulutuskeskus REDU voivat nyt ylpeästi esittäytyä eTwinning-kouluina. eTwinning on EU-ohjelma, joka yhdistää kouluja, oppilaita ja opettajia ympäri Europpaa.

  • 11.4.2018

    Nuorisotyö ratkoo eurooppalaisia haasteita

    Suomalaisten osallistujien Erasmus+ -ohjelman nuorisoalan kansainvälisistä kehittämishankkeista saamat merkittävät hyödyt käyvät ilmi tuoreesta Faktaa Express -julkaisusta. Vaikka nuorisotyön toimintaympäristöt vaihtelevat maittain, monet haasteet ovat yhteisiä. Organisaatiot ovat kansainvälisen yhteistyön kautta löytäneet muun muassa uusia ratkaisukeinoja oman työnsä haasteisiin ja kehittäneet työkaluja syrjäytymisen ehkäisyyn.

  • 10.4.2018

    Koulut ja oppilaitokset edistävät kestävää kehitystä

    Opetushallitus osallistaa kouluja kestävän kehityksen toimintaohjelmaan vuoden 2018 aikana. Yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen osaston Agenda2030-aamiaistapaamisissa Helsingissä, Tampereella, Oulussa, Turussa ja Kuopiossa ideoidaan koulun arkeen istuvia kestäviä toimintatapoja. Yksi tavoite on saada aikaan lisää koulukohtaisia yhteiskuntasitoumuksia.

  • 6.4.2018

    Romanikielen opettajan tunnustus 2018 Tuula Åkerlundille

    Opetushallitus on jakanut romanikielen opettajan tunnustuksen kolmatta kertaa. Valinta tehtiin yleisöltä tulleiden ehdotusten pohjalta ja tunnustus jaettiin romanien kansallispäivän seminaarissa 6.4.

  • 5.4.2018

    Kuukauden tilasto: Suomessa ei ole määritelty kansallisen tason osaamisvaatimuksia opettajille

    Suomi on yksi yhdeksästä eurooppalaisesta maasta, jossa opettajalta vaadittavaa osaamista ei ole määritelty kansallisesti. Muualla Euroopassa osaamisen viitekehys määritellään tarkasti tai vähintäänkin karkealla tasolla. Suomalaiset opettajat poikkeavat valtavirrasta myös siinä, että heitä arvioidaan hyvin harvoin: vain viidesosaa on arvioinut joku muu kuin oma rehtori tai kollega.

  • 19.3.2018

    Viidelle perusopetuksen järjestäjälle toisen kotimaisen kielen kokeilulupa – toteuttamiseen tarkoitetut valtionavustukset myönnetty

    Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt toisen kotimaisen kielen kokeiluluvan Jämsän, Pieksämäen, Rovaniemen, Savonlinnan ja Ylöjärven kaupungeille. Opetushallitus on myöntänyt yhteensä 366 500 euroa näille kunnille kokeilun toteuttamiseen yhteensä kahdeksassa koulussa.

  • 19.3.2018

    Työryhmä ehdottaa uusia keinoja kiusaamisen ehkäisyyn ja koulurauhan edistämiseen

    Opetus- ja kulttuuriministeriön asettama työryhmä on selvittänyt keinoja ehkäistä ja puuttua kiusaamisen päiväkodeissa, kouluissa ja oppilaitoksissa sekä edistää koulurauhaa. Työryhmä luovutti toimenpide-ehdotuksia sisältäneen raporttinsa opetusministeri Sanni Grahn-Laasoselle 16. maaliskuuta.

  • 13.3.2018

    Haussa turvallisuusosaamisen parhaat käytännöt

    Opetushallitus on avannut Turvallisuusosaamisen parhaat käytännöt -kilpailun ammatillisen koulutuksen järjestäjille. Kilpailussa etsitään toimiviksi todistettuja tapoja, joilla oppilaitokset kehittävät turvallisuusosaamista ja turvallisia toimintatapoja yhteistyössä työelämän kanssa. Kilpailuun voi osallistua 4.5.2018 asti.

  • 13.3.2018

    Tavoitteena turvallisuuskumppanuus ‒ Turvallisuusosaamista kehitetään laajassa yhteistyössä

    Turvallisuusosaaminen on osa ammattitaitoa ja tärkeää käytännön työtehtävissä. Pohjaa osaamiselle luodaan jo ammatillisten opintojen aikana. Turvallisuusosaamisen kehittäminen on hyvä teema oppilaitosten ja yritysten väliselle yhteistyölle – turvallisuuskumppanuudelle.

  • 13.3.2018

    Suomessa ennakoidaan opettajatarpeita pidemmällä aikavälillä kuin useimmissa muissa Euroopan maissa

    Opettajatarpeita ennakoidaan Euroopassa yleisesti lyhyellä aikavälillä. Suomi, Alankomaat, Saksa ja Tanska erottuvat joukosta maina, jossa ennakoinnin perspektiivi on yli 10 vuotta. Suomi kuuluu myös niiden maiden joukkoon, joissa ennakointi perustuu erittäin laajaan tietopohjaan.

  • 12.3.2018

    Vaativan erityisen tuen VIP-verkostot käynnistyvät

    Vaativan tuen kehittämisverkojen Kick off -tilaisuus järjestetään 12.3. Opetushallituksessa. Verkoston tehtävänä on yhdistää ja syventää varhaiskasvatuksen, esi-, perus- ja lisäopetuksen vaativan erityisen tuen osaamisen alueellisia voimavaroja. Tukea halutaan tarjota entistä joustavammin lasten ja nuorten omissa toimintaympäristöissä, kuten lähikouluissa.

  • 7.3.2018

    Kuukauden tilasto: Äidinkieli erottaa – ruotsinkieliset suoriutuvat lukio-opinnoista muita kieliryhmiä todennäköisemmin

    Lukio-opintojen suoritusajoissa on kieliryhmien välisiä eroja. Syynä ei aina ole opintojen viivästyminen, vaan myös kurssien rohmuaminen.

  • 2.3.2018

    Pääjohtaja Heinonen vierailee Kiinassa – matkan teemana koulutusvienti ja yhteistyön tiivistäminen

    Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen vierailee Shanghaissa ja Hong Kongissa yhdessä Team Finland -delegaation kanssa 5.–9.3.2018. Matkan teemana on suomalaisen koulutusliiketoiminnan kasvu Kiinan markkinoilla.

  • 21.2.2018

    Yhteinen suunta peruskoulun kehittämiselle

    Peruskoulufoorumin työn tuloksena valmistuivat tavoitteet tasa-arvoiselle peruskoululle. Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinosen mukaan työn aikana on syntynyt yhteinen sitoutuminen uudistamistarpeisiin. Tarvitaan pitkäjänteistä kehittämistä, jossa yhteisiä tavoitteita kohti kulkevat niin kansallinen työ kuin paikallinen koulutyö.

  • 20.2.2018

    Ammatillisen koulutuksen koulutusvienti vapautui – mitä tutkintoviennistä pitäisi tietää? (20.2.2018)

    Uudistunut ammatillisen koulutuksen säädäntö mahdollistaa ammatillisen tutkintoviennin. Tutkintoja ei kuitenkaan voi lähteä kauppaamaan ulkomaille tuosta vain. Mitä koulutuksen järjestäjän tulee ottaa huomioon, jos se haluaa myydä ammatillisia tutkintoja Euroopan ulkopuolelle?

  • 16.2.2018

    Suomi haluaa vahvistaa eurooppalaista opiskelijavaihtoa

    Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen ilmaisi Suomen vahvan tuen Erasmus+ -ohjelman kehittämiselle ja rahoituksen turvaamiselle EU:n koulutusneuvoston kokouksessa Brysselissä torstaina. Kokouksessa keskusteltiin Erasmus+ -ohjelman tulevaisuudesta sekä Eurooppalaiset yliopistot -aloitteesta.

  • 16.2.2018

    Peruskoulufoorumi luovutti esityksensä peruskoulun kehittämislinjauksiksi

    Opetus- ja kulttuuriministeriön asettama tutkijoista, asiantuntijoista ja sidosryhmistä koostuva Peruskoulufoorumi on laatinut yhteiset linjaukset peruskoulun kehittämiseksi. Foorumin työryhmien puheenjohtajat professori Jouni Välijärvi ja Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen luovuttivat linjaukset opetusministeri Sanni Grahn-Laasoselle perjantaina 16.2.

  • 15.2.2018

    Sivistysakatemialta evästyksiä sivistyselämän tulevaisuuteen

    Sivistyksen ”maanpuolustuskurssi” kokoontui toiselle lähijaksolleen helmikuun alussa. Eri alojen asiantuntijat, päättäjät ja vaikuttajat ratkoivat yhdessä sivistyksen tulevaisuuden haasteita. Lisäksi vaihdettiin kokemuksia sivistyselämään tutustumisesta ja pohdittiin sivistyksen syvintä olemusta.

  • 8.2.2018

    Opintosuoritukset ja opiskeluoikeudet kootaan yhteen – vaiheittain rakentuvan palvelun ensimmäistä versiota voi jo kokeilla

    Koski-hankkeen myötä kansalaiset voivat nähdä omat tutkintonsa ja opintosuorituksensa kootusti yhdestä paikasta. Omia tietojaan voi katsella jo nyt, mutta varsinaiset toiminnallisuudet tulevat käyttöön Oma Opintopolku -palvelun kautta myöhemmin keväällä.

  • 7.2.2018

    Uusi varhaiskasvatuslaki korostaa lapsen etua ja henkilöstön koulutustasoa – laki lausuntokierrokselle

    Opetus- ja kulttuuriministeriö on lähettänyt tiistaina esitysluonnoksen uudeksi varhaiskasvatuslaiksi laajalle lausuntokierrokselle. Uusi laki vahvistaa varhaiskasvatuksen laatua nostamalla henkilöstön koulutustasoa ja selkiyttämällä tehtävänimikkeitä. Luonnoksessa lähtökohtana on entistä vahvemmin lapsen etu.

  • 5.2.2018

    Työelämätoimikuntien toiminta käyntiin (5.2.2018)

    Opetushallitus on asettanut 39 työelämätoimikuntaa, joiden tehtävänä on omalta osaltaan varmistaa ammatillisen koulutuksen laatua ja osallistua sen kehittämiseen tutkintorakenteen, tutkintojen ja perusteiden kautta. Jokaisessa toimikunnassa on mukana opetusalan ja työelämän edustajia. Jäsenet on valittu työelämäjärjestöjen tekemien esitysten ja avoimen jäsenhaun perusteella.

  • 2.2.2018

    Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus kutsuvat viettämään saamelaisten kansallispäivää!

    Saamelaisten kansallispäivää vietetään 6. päivänä helmikuuta. Se on toistaiseksi melko nuori juhlapäivä, sillä suomalaiseen almanakkaan päivä merkittiin vuonna 2004. Kansallispäivästä päätettiin kuitenkin jo vuonna 1992 ja juhlapäivän juuret juontavat yli sadan vuoden taakse, vuoteen 1917.

  • 1.2.2018

    Kuukauden tilasto: Väestön ikärakenne ja koulutustaso

    Vuonna 2016 oli Suomen 15 vuotta täyttäneestä väestöstä 71,4 % suorittanut jonkin perusasteen jälkeisen tutkinnon. Lukumääräisesti eniten suoritettiin toisen asteen ammatillisia tutkintoja.

  • 30.1.2018

    Hyvinvointia ja intohimoa oppimiseen – kaikille!

    Educa 2018 -messut keräsivät ennätysyleisön eli 17 900 kävijää Helsingin Messukeskukseen 26.-27.1. Opetushallitus oli mukana messuilla kolmen osaston sekä useiden asiantuntijaesitysten voimin.

  • 25.1.2018

    Mitä tilastot kertovat koulutuksesta Suomessa vuonna 1917

    Itsenäistyneessä Suomessa miltei kaikki osasivat lukea ja lähes puolet myös kirjoittaa, vaikka oppivelvollisuutta ei vielä ollut. Jokaisessa kunnassa oli kansakoulu, jota usein käytiin kiertokoulun muodossa. Vain harva jatkoi opintojaan kansakoulun jälkeen.

  • 25.1.2018

    Euroopan komissio on käynnistänyt julkisen kuulemisen uudesta EU-ohjelmakaudesta

    EU:n monivuotinen rahoituskehys on voimassa vuoden 2020 loppuun asti. Euroopan komissio on käynnistänyt julkisen kuulemisen, jolla kerätään eri osapuolten näkemyksiä tulevan uuden EU-ohjelmakauden osalta.

  • 24.1.2018

    Opetusteknologian suurtapahtuma BETT käynnistyi Lontoossa ‒ Opetushallitus mukana messuilla

    Euroopan suurin opetusteknologiaan keskittyvä tapahtuma BETT järjestetään Lontoossa 24.‒27. tammikuuta. Opetushallitus järjestää messujen yhteydessä Nordic@BETT-seminaarin yhdessä muiden Pohjoismaiden kanssa. Koulutusviennin kasvuohjelma Education Finlandilla on messuilla oma osasto.

  • 24.1.2018

    Koulupäivän aikaisella liikunnalla on monia myönteisiä vaikutuksia oppimiseen

    Viime vuosina on saatu paljon uutta tutkimustietoa koulupäivän aikaisen liikunnan vaikutuksista oppimiseen. LIKES-tutkimuskeskus ja Opetushallitus ovat julkaisseet katsauksen, jossa esitellään vuosien 1990–2016 aikana tiedelehdissä julkaistuja tutkimuksia tästä aihepiiristä. Yhteistä tutkimuksille on, että koulupäivän aikaisella liikunnalla on monia myönteisiä vaikutuksia lasten oppimiseen ja oppimistuloksiin.

  • 23.1.2018

    Tule kanssamme Educaan - intohimona oppiminen!

    Opetushallitus osallistuu Educa 2018 -messuille 26.-27.1.2018 sekä omalla osastolla että yhteistyökumppanina opetus- ja kulttuuriministeriön osastolla, jossa teemana on ammatillisen koulutuksen reformi.

  • 22.1.2018

    Opetushallitus selvitti lukiosta ja ammatillisesta koulutuksesta opiskelijalle aiheutuvia kustannuksia

    Opetushallitus on opetus- ja kulttuuriministeriön pyynnöstä selvittänyt, millaisia kustannuksia lukiosta ja ammatillisesta koulutuksesta aiheutuu opiskelijoille ja heidän perheilleen. Osana selvitystä arvioitiin, kuinka monelle nuorelle toisen asteen koulutuksesta aiheutuvat kustannukset ovat muodostuneet tai voivat muodostua kouluttautumisen esteeksi.

  • 18.1.2018

    Opetushallituksen päättämät taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2017 on julkaistu ePerusteet-palvelussa

    Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2017 on julkaistu ePerusteet-palvelussa. Palvelu tarjoaa koulutuksen järjestäjille työkalun paikallisen opetussuunnitelman laadintaan. Opetushallitus antaa palvelun käyttöönoton tueksi ohjausta sekä tuottaa verkkoon tukimateriaalia.

  • 17.1.2018

    Reformilähettiläiden verkosto tukemaan ammatillisen koulutuksen uudistusta (17.1.2018)

    Ammatillisen koulutuksen reformin toimeenpanon tueksi perustetaan reformilähettiläiden verkosto. Verkoston 20 asiantuntijaa eri puolilta Suomea tukee opettajia ja muuta oppilaitoksen henkilökuntaa reformin käytännön toteutuksessa. Reformilähettilästoiminta on osa laajaa ammatillisen koulutuksen reformin toimeenpanon tukiohjelmaa, johon opetus- ja kulttuuriministeriö on varannut noin 60 miljoona euroa vuosille 2017–2020.

  • 12.1.2018

    Kieltenopiskelu alkaa yhä useammin ensimmäisellä luokalla

    Kielitaito, kieltenopetus ja kielivalinnat ovat nyt huomion kohteena. Yhä useammissa kunnissa tarjotaan mahdollisuus aloittaa ensimmäisen vieraan kielen eli A1-kielen opiskelu ensimmäisellä luokalla. Kielten varhentamisen kokeiluilla etsitään uusia keinoja kehittää kieltenopetusta. Myös toisen kotimaisen kielen kokeilu on alkanut.

 

FacebookTwitterYouTube