Ravinnoin turvallisuus ja tarkoituksenmukaisuus

Terveellisyys ja ravitsevuus

Hyvään kouluateriaan kuuluvat lämmin ruoka, salaatti, raaste tai tuorepala, leipä, levite ja juoma. Ateria on täysipainoinen ja ravitseva, kun kaikkia sen osia nautitaan oikeassa suhteessa. Koulun henkilökunta ja joko lautasmallin mukaan koottu malliateria tai kuva lautasmallista ohjaavat aterian kokoamista kouluruokalassa.

Kotona omaksutut ruokailutottumukset ovat ensisijaisen tärkeitä terveellisten ruokailuvalintojen kannalta. Jos kotona noudatetaan monipuolista ruokavaliota ja esimerkiksi syödään runsaasti kasviksia ja hedelmiä, lapsi oppii luontevasti valitsemaan oikein.

Valtion ravitsemusneuvottelukunta on antanut vuonna 2008 Kouluruokailusuosituksen, joka ohjaa ruoan valmistusta ja raaka-aineiden valintaa. Se perustuu vuonna 2005 julkaistuihin kansallisiin ravitsemussuosituksiin ja Opetushallituksen vuonna 2007 julkaisemaan Kouluruokailun käsikirjaan. Kouluruokailusuosituksen mukaan kouluaterian pitäisi kattaa noin kolmannes oppilaan päivittäisestä energiantarpeesta siten, että aterian energiaravintoaineiden suhteelliset osuudet ja rasvan laatu noudattavat kansallisia suosituksia. Suosituksen liitteenä on kriteeristö, jonka avulla voi arvioida ruoan terveellisyyttä. Jos kaikki neljä kriteeriä – peruskriteeri, rasvakriteeri, suolakriteeri ja tiedotuskriteeri – toteutuvat, tarjolla on todennäköisesti suositusten mukaista, terveellistä ruokaa.

Kouluruokailusuositus (VRN 2008)

Ruokailun tarkoituksenmukaisuus ja ateriarytmi

Kouluruokailusuosituksessa huomioidaan myös aterian tarjoamisen ajankohta ja ruokailun kesto. Suosituksen mukaan ruokailuajankohdan pitää sopia oppilaiden normaaliin päivärytmiin ja jaksottaa koulupäivän kokonaisuutta. Oppilailla pitää olla riittävästi aikaa ateriointiin – ruokailun vähimmäiskestoksi suositellaan puolta tuntia. Aterioinnin jälkeen oppilailla olisi hyvä olla vielä hetki aikaa virkistyä ulkoillen ennen seuraavan oppitunnin alkua.

Ateriarytmi on asia, johon kannattaa kiinnittää huomiota myös kotona. Kunnon aamiainen ennen koulupäivää, terveellinen välipala koulun jälkeen, monipuolinen päivällinen ja asianmukainen iltapala pitävät mielen virkeänä ja tukevat opiskelukykyä.

Terveellistä välipalaa pitäisi olla mahdollista nauttia myös koulussa, mikäli oppitunnit jatkuvat yli kolme tuntia lounaan jälkeen. Joissakin kouluissa on tarjolla maksutonta välipalaa, mutta useimmissa välipala on maksullinen. Monessa koulussa on käytössä etukäteen maksettava välipalapassi, jonka vanhempi lunastaa lapselleen ja joka oikeuttaa tiettyyn määrään välipaloja.