Näin rakennan oppimiskokonaisuuksia

Jenni Alisaari ja Nina Reiman

Suomi-kouluissa kannattaa järjestää opetus siten, että oppimiskokonaisuuksien tai kirjallisuuden sisältöjä ja tavoitteita yhdistetään suomen kielen sisältöihin ja tavoitteisiin, jotta opetuksessa saadaan syntymään mielekkäitä kokonaisuuksia. Samassa oppimistilanteessa yhdistyy usein luontevasti useampia tavoitteita ja sisältöjä. Myös toteutuksessa on helppo harjoitella samanaikaisesti kielitaidon eri osa-alueita, kuuntelemista ja puhumista sekä lukemista ja kirjoittamista. Esittelemme tässä muutamia esimerkkejä tällaisista kokonaisuuksista.

3–5-vuotiaat: kuunteleminen ja puhuminen

6–8-vuotiaat: kuunteleminen ja puhuminen

9–12-vuotiaat: lukeminen ja kirjoittaminen

13–18-vuotiaat: lukeminen ja kirjoittaminen