Vanliga frågor
Sidan vanliga frågor baserar sig på frågor som ställts till Utbildningsstyrelsen och svaren på dem.
Visa alla frågor och svarSenaste frågor och svar
De olika lärokurserna i läroämnena är avsedda att vara alternativa sätt att studera läroämnet och fler än en lärokurs i ett läroämne bör alltså inte ingå i den studerandes studieplan. Lärokursen väljs när studierna i läroämnet inleds. Om den studerande senare kommer fram till att en annan lärokurs bättre motsvarar hens färdigheter och mål är det möjligt att byta lärokurs under studiernas gång. Anvisningar för detta ingår i grunderna för gymnasiets läroplan (kapitel 5.2.5).
Om en studerande vill avlägga enskilda studieavsnitt i en annan lärokurs, kan de räknas till godo bland den studerandes valfria studier i den egentliga lärokursen. På avgångsbetyget kan den studerande endast ha en lärokurs per läroämne.
I de fem prov som en examinand som avlägger studentexamen ska delta i kan endast ett prov per läroämne ingå. Examinanden kan utöver detta delta i ett eller flera andra prov.
I Hux-utbildning studerar man inte med utbildnings- eller läroavtal, så sådana avtal görs inte upp. Då anordnaren av Hux-utbildning ordnar studier, där den studerande bekantar sig med arbetslivet, samarbetar man med arbets- och näringslivet. Utbildningsanordnaren utarbetar i samarbete med företrädaren för arbetslivet ett avtal, där man beskriver hur den studerande bekantar sig med arbetslivet samt frågorna kring ansvar och försäkring. Vid uppgörandet av avtalet kan man till exempel använda sig av modeller för utbildningsavtal eller avtal för praktisk arbetslivsorientering (PRAO).
Enligt 35 § i lagen om grundläggande utbildning ska en elev delta i den utbildning som han eller hon har antagits till, om eleven inte av särskilda skäl tillfälligt har fått befrielse. Om innehållet i undervisningen som avses i lagen föreskrivs i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen. Innehållen i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen är förpliktigande för undervisningen, vilket innebär att innehållen i fråga inte är frivilliga för eleverna och att det inte är möjligt att befria en elev från undervisningen.
Enligt 30 § i lagen om grundläggande utbildning har den som deltar i utbildning under arbetsdagarna rätt att få undervisning enligt läroplanen, elevhandledning och tillräckligt stöd för inlärning och skolgång genast när behov uppstår. Personalen inom den grundläggande utbildningen planerar och genomför undervisningen i enlighet med lagstiftningen och grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen samt den lokala läroplanen. Frågor som gäller likvärdighet och jämställdhet ska behandlas tillsammans med eleverna.
För att behandla innehållet i grunderna för läroplanen behövs inte vårdnadshavarens tillstånd och vårdnadshavaren kan inte förbjuda undervisning i enlighet med grunderna för läroplanen. En elev kan inte befrias från undervisningen till exempel till de delar som behandlar mångfald i fråga om kön eller sexuell läggning, sexuell utveckling, sexuell hälsa eller mänsklig reproduktion. Utbildningsanordnaren ansvarar dock för att man samarbetar med hemmen inom skolarbetet och utvecklingen av skolarbetet. Personalen bör förhålla sig till olika religioner, åskådningar, traditioner och syner på fostran med öppenhet och respekt och föra en konstruktiv dialog med hemmen. I undervisningen kan man även använda olika pedagogiskt ändamålsenliga sätt att behandla känsliga ämnen tillsammans med eleverna.
Mer information
- Lag om grundläggande utbildning
- Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014
- Utbildningsstyrelsens webbplatshelhet om planering av jämställdhet och likabeha…
- Diskrimineringsombudsmannens byrås bloggtext om undervisning i könsmångfald och…
- Jämställdhetsombudsmannens utlåtande om skolans möjligheter att ingripa i traka…
Enligt 35 § i lagen om grundläggande utbildning ska en elev delta i den utbildning som han eller hon har antagits till, om eleven inte av särskilda skäl tillfälligt har fått befrielse. Om innehållet i undervisningen som avses i lagen föreskrivs i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen. Innehållen i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen är förpliktigande för undervisningen, vilket innebär att innehållen i fråga inte är frivilliga för eleverna och att det inte är möjligt att befria en elev från undervisningen.
Enligt 30 § i lagen om grundläggande utbildning har den som deltar i utbildning under arbetsdagarna rätt att få undervisning enligt läroplanen, elevhandledning och tillräckligt stöd för inlärning och skolgång genast när behov uppstår. Personalen inom den grundläggande utbildningen planerar och genomför undervisningen i enlighet med lagstiftningen och grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen samt den lokala läroplanen. Frågor som gäller likvärdighet och jämställdhet ska behandlas tillsammans med eleverna.
För att behandla innehållet i grunderna för läroplanen behövs inte vårdnadshavarens tillstånd och vårdnadshavaren kan inte förbjuda undervisning i enlighet med grunderna för läroplanen. En elev kan inte befrias från undervisningen till exempel till de delar som behandlar mångfald i fråga om kön eller sexuell läggning, sexuell utveckling, sexuell hälsa eller mänsklig reproduktion. Utbildningsanordnaren ansvarar dock för att man samarbetar med hemmen inom skolarbetet och utvecklingen av skolarbetet. Personalen bör förhålla sig till olika religioner, åskådningar, traditioner och syner på fostran med öppenhet och respekt och föra en konstruktiv dialog med hemmen. I undervisningen kan man även använda olika pedagogiskt ändamålsenliga sätt att behandla känsliga ämnen tillsammans med eleverna.
Mer information
- Lag om grundläggande utbildning
- • Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014
- Utbildningsstyrelsens webbplatshelhet om planering av jämställdhet och likabeha…
- Diskrimineringsombudsmannens byrås bloggtext om undervisning i könsmångfald och…
- Tasa-arvovaltuutetun lausunto koskien koulun mahdollisuutta puuttua häirintään …
- Jämställdhetsombudsmannens utlåtande om skolans möjligheter att ingripa i traka…