Vertaisarviointi – mihin se sopii ja mihin ei

Seuraavassa on eräänlainen tarkistuslista siitä, mihin tarkoituksiin vertaisarviointi sopii ja mihin ei.
Varmista listan avulla, onko vertaisarviointi oikea väline organisaation kehittämiseen.

Vertaisarvioinnin käyttökohteita:

  • Kriittisen palautteen saaminen muilta alan toimijoilta
  • Ulkopuolisen näkökulman tarjoaminen
  • Palvelujen laadun varmistaminen ja kehittämien
  • Vahvuuksien osoittaminen
  • Sidosryhmävastuun lisääminen
  • Epäselvien alueiden ja kehittämiskohteiden selvittäminen
  • Ammatillisen koulutuksen järjestäjien verkostoituminen ja yhteistyö
  • Ulkoisen arvion saaminen
  • Vahvuuksien ja kehittämiskohteiden tunnetuksi tekeminen organisaation sisällä

Vertaisarviointi ei sovellu:

  • Organisaation sisäisten ristiriitojen ratkaisuun. Vertaisarviointi ei ratkaise riitoja eikä toimi osapuolten välittäjänä.
  • Organisaation maineen pönkittämiseen. Jos tulokset osoittavat, että kaikki on loistavasti, on kysytty vääriä kysymyksiä.
  • Organisaation moittimiseen. Jos tulokset osoittavat, että organisaatiossa on tehty kaikki väärin, on kysytty vääriä kysymyksiä.
  • Vastaamiseen turhiin kysymyksiin. Varmista, että arviointiin valitaan kehittymisen kannalta tärkeät laadun arviointi-alueet.
  • Salaisten asiakirjojen tuottamiseen. Kaikkien asianosaisten tulee saada käyttöönsä vertaisarvioinnin tulokset.
  • Konsultointiin. Vertaisarviointi osoittaa mahdolliset kehittämiskohteet, mutta korjaavat toimet on suunniteltava ja toteutettava itse. Jos vertaisarviointia käytetään oikein, koko organisaatio hyötyy tuloksista, jotka osoittavat organisaation vahvuudet ja kehittämiskohteet. Tartu tilaisuuteen!