Ennakointi

Kuva: Aleksi KuitunenMitä on koulutuksen ennakointi?

Koulutuksen ennakoinnilla pyritään selvittämään, kuinka paljon ja minkälaista koulutusta tulevaisuudessa tarvitaan. Ennakointi voi painottua joko määrällisesti tai laadullisesti. Lähtökohtana koulutuksen ennakoinnissa on useimmiten tulevaisuuden työvoiman tarve. Tällöin koulutuksen ennakointiin liittyvät keskeisesti myös toimialojen ja klustereiden sekä ammattien, ammattiryhmien ja toimialojen ammattirakenteiden ennakointi.

Opetushallitus ennakoi valtakunnallisia pitkän aikavälin työvoima- ja koulutustarpeita (määrällinen ennakointi) sekä kehittää osaamistarpeiden (laadullinen) ennakointia. Ennakoinnin taustalla on laaja yhteistyöverkosto, jonka muodostavat eri ministeriöt, tutkimuslaitokset, alueviranomaiset sekä työmarkkinajärjestöt.

Ajankohtaista

Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmä linjasi 2020-luvun koulutustarpeita

Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmä on laatinut ehdotukset ammatillisen peruskoulutuksen, ammattikorkeakoulutuksen ja yliopistokoulutuksen määrällisiksi tavoitteiksi 2020-luvulle.

Työvoiman tarve Suomen taloudessa vuosina 2015–2030

Tutkimuksessa tarkastellaan työvoiman tarpeen kehitystä Suomen taloudessa
vuosien 2015 ja 2030 välisenä aikana.

Ammattirakenteet murtuvat – Mihin työntekijät päätyvät ja miksi?

Tutkimus tunnistaa kuusi supistuvaa ammattiryhmää – toimistotyöntekijät sijoittuvat parhaiten muihin ammatteihin.

Majoitus- ja ravitsemisalan ennakointikamari 29.9.2015

Ennakointikamarin yhteydessä julkaistaan aivan tuoreet yritysselvityksen tulokset mara-alan yritysten osaamistarpeista.

 

Yhteystiedot

  • opetusneuvos Kari Nyyssölä
  • ylitarkastaja Eeva Löfström

Lisätietoja

Työvoima-, koulutus- ja osaamistarpeiden ennakoinnista ja kehittämisestä vastaa Opetushallituksessa Ennakointi ja strateginen kehittäminen -yksikkö