Opetushallituksen blogi

Myös katsomusaineissa pitää noudattaa opetussuunnitelmaa

26.2.2019
Kuvassa Ulla Laine ja Satu EloErilaisten opetussuunnitelmien vuoksi kahden katsomusaineen opettaminen yhdessä on parhaimmillaankin mahdollista vain hyvin vähäiseltä osin, kirjoittavat Satu Elo ja Ulla Laine. Lue lisää

Aika kuluu, Uno ei

25.2.2019
Matti Rautiainen ja Heli ValtonenVierasbloggaajat Heli Valtonen ja Matti Rautiainen Jyväskylän yliopistosta peilaavat Uno Cygnaeuksen elämäntyötä tämän päivän koulutukseen ja sen kehittämiseen. Opetushallitus etsii parhaillaan ehdotuksia vuoden Cygnaeus-palkinnon saajaksi. Ehdotuksia voi antaa 1.3. saakka. Lue lisää

Vastakkainasettelusta kohti uutta koulukeskustelua

5.2.2019
Olli-Pekka HeinonenLaaja koulukeskustelu on osoitus siitä, että koululla on edelleen merkittävä rooli suomalaisessa yhteiskunnassa. Koululla on edelleen väliä, kirjoittaa Olli-Pekka Heinonen. Lue lisää

Kielitaidon monipuolistamisessa tarvitaan kunnianhimoa ja hyvää tahtoa

25.1.2019
Annamari KajastoKieliohjelmasta päättäviltä ihmisiltä toivotaan kunnianhimoa katsoa pidemmälle tulevaisuuteen. Ainutlaatuinen tilaisuus tarjota englannin lisäksi tai jopa sen sijaan muita kieliä kannattaa käyttää rohkeasti hyväkseen. Päättäjiltä tarvitaan nyt panostuksia suomalaisen kielivarannon lisäämiseen, kirjoittaa Annamari Kajasto Opetushallituksen blogissa. Lue lisää

Toiveita joulupukille, johtajille ja päättäjille: Lapset ja nuoret haluavat kuulua joukkoon ja tulla kuulluksi

19.12.2018
Olli-Pekka Heinonen ja Juhani EskolaJokaisella lapsella ja nuorella tulee olla kokemus häntä tukevasta aikuissuhteesta – olla hyväksytty ja tulla kuulluksi. Nämä tekijät suojaavat myös tilanteessa, jossa kohdalle osuu erilaisia haasteita ja vaikeita tilanteita, kirjoittavat Olli-Pekka Heinonen ja Juhani Eskola blogissa. Lue lisää

Vuorovaikutus on taitolaji

12.11.2018
Marjo SomariKeväällä kysyimme asiakkaiden ja kumppanien näkemystä Opetushallituksesta ja yhteistyöstä kanssamme. Tulokset hivelivät osin itsetuntoa: meitä pidettiin erittäin asiantuntevina, maineemme oli hyvä ja yhteistyöhön oltiin tyytyväisiä. Tutkimus toi kuitenkin esiin myös pari seikkaa, jotka saivat viestintäihmisen mietteliääksi, kirjoittaa Marjo Somari blogissa. Lue lisää

Ammatillinen koulutus toimii, jos niin haluamme

17.10.2018
Ammatillista koulutusta on arvosteltu syksyn aikana eri syistä. Blogissa Anni Miettunen pohtii, miten negatiivisista heitoista päästäisiin kohti toimivaa ja entistä parempaa yhteistyötä. Lue lisää

Tuliaisena kehuja Suomelle

10.7.2018
Anni MiettunenAnni Miettunen sai OECD:n SkillSummit2018-huippukokouksesta kotiin vietäväksi ihailevia terveisiä ja kehuja suomalaisten keskinäisestä yhteistyöstä ja koulutusjärjestelmämme toimivuudesta. Blogissa hän kertoo, miksi kiitokset kannattaa ottaa vakavasti. Lue lisää

Sinulle, jonka kesäloma alkaa

31.5.2018
Olli-Pekka HeinonenLukuvuoden päättymistä ja tutkinnon suorittamista on aina syytä juhlia. Blogissa pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen kertoo miksi. Lue lisää

Ilmiöpohjaista ennakointia

18.5.2018
Kari NyyssöläMiten robottikirjanpitäjä, koilliskaapeli ja kesäolympialaisten mitalimäärä liittyvät toisiinsa? Eivät juuri mitenkään ‒ paitsi ennakoinnin kannalta. Näiden ilmiöiden kautta voimme nimittäin hahmottaa maailmaa, johon ehkä olemme siirtymässä. Lue lisää

Lapsen etu on vahva varhaiskasvatus

3.5.2018
Kirsi Tarkka ja Kati CostianderLapselle merkitykselliset asiat tapahtuvat tässä ja nyt. Se, mitä teemme tänään, vaikuttaa lapsen elämään myös tulevaisuudessa. Varhaiskasvatuslain kokonaisuudistus etenee vauhdikkaasti ja kehittämisen suuntaviivat alkavat kirkastua. Hallituksen esitys uudeksi varhaiskasvatuslaiksi nostaa lapsen edun entistä vahvemmin valokeilaan. Mutta miten pienen ihmisen etu varmistetaan niin päätöksenteossa kuin päivittäisessä toiminnassa? Vastaukset eivät aina ole yksiselitteisiä tai helppoja. Lue lisää.

Näytä kaikki

Blogin kommentointi

Julkaisemme lyhyitä, enintään noin 300 sanan pituisia kommentteja, joiden sisältö liittyy blogikirjoituksen aiheeseen.

Kommentit tarkistetaan ennen julkaisua. Tarkistaminen ja julkaisu tapahtuu arkisin virka-aikana. Kommentit julkaistaan joko sellaisenaan tai jätetään julkaisematta, kommentteja ei muokata. Julkaisun jälkeen kommentit listautuvat blogikirjoituksen alle aikajärjestyksessä.

Julkaisemme asialliset kommentit, jotka eivät riko lakia eivätkä hyviä tapoja. Kommenteissa ei saa esimerkiksi:

  • esittää rasistisia tai asiattomia kommentteja
  • yllyttää väkivaltaan tai rikokseen
  • esittää laitonta tai loukkaavaa materiaalia
  • julkaista toisen yksityisyyttä koskevia tietoja
  • julkaista tekijänoikeuksin suojattua materiaalia
  • linkittää muualla verkossa aineistoon, joka ei tue keskustelun aihetta tai on muuten asiaton
  • markkinoida tai mainostaa
  • massapostittaa puheenvuoroja tai lausuntoja.

Ohjeiden vastaisia kommentteja ei julkaista. Sivuston ylläpidosta ja kommenttien tarkistuksesta vastaa Opetushallituksen viestintä .