Millaisen tarpeen äärellä kokeileva kehittäminen kannattaa? Melkeinpä millaisen vain – kunhan ratkaistavaan kysymykseen ei ole valmista vastausta. Kokeileva kehittäminen on hyvä väline silloin, kun ratkottavana on mutkikas, vaikeasti hahmotettava haaste ja haussa kenties kokonaan uudenlaiset ratkaisut. Jos kehittämistyön oletettu lopputulos sen sijaan tunnetaan etukäteen, ei ole tarpeen kokeilla. Kokeileminen on tapa navigoida epävarmuudessa, oppimisen ja vuorovaikutuksen avulla.
Aidon tarpeen tunnistamisen lähtökohta on sama kuin kokeiluprosessissa muutenkin: sitä ei tehdä yksin ja salassa. Keiden muiden tulisi siis olla mukana kestävän kehityksen kokeilussa? Miltä tarve kestävyydelle näyttää kunnan, koulun, oppimisen ja kasvuyhteisön tasoilla? Millaisia erilaisia osaamisia ja näkökulmia tarvitaan, jotta koulussa voitaisiin vastata tarpeeseen?
Nämä ovat ensimmäisiä kysymyksiä, kun kestävän kehityksen kompleksisuutta halutaan setviä kokeiluin. Tuntemattomassa maastossa edettäessä pätee yleensä nyrkkisääntö: Mitä enemmän näkökulmia, sen parempi. Siksi potentiaalisia kavereita ongelmaa ymmärtämään kannattaa etsiä paitsi yhteisön sisältä myös koulun ulkopuolelta, lasten ja nuorten kasvuyhteisöstä.
Tarpeen ymmärtäminen
Kestävyyden tarpeen ymmärtäminen ei onnistu kertaistumalta. Kouluissa ja koko julkisella sektorilla on vahvasti sisäistetty suunnittelun kulttuuri, jonka hyveitä ovat selkeät tavoitteet, aikataulut ja projektisuunnitelmassa etukäteen määritellyt tulokset. Käsitys lineaarisesta kulusta suunnitelmasta tuloksiin on kuitenkin omiaan ajamaan kehittäjää harhaan, kun ratkaistava ilmiö on olemukseltaan kyllin monimutkainen. Tällöin sijaa on jätettävä sille, että kehittämisprosessin vaiheissa tapahtuva ja kokeiluista seuraava oppiminen voi kääntää suuntaa, jopa ohjata alkuperäisten tarpeiden uudelleenmäärittelyyn. Se, mihin tartuttiin, voi esimerkiksi paljastua ratkaisua kaipaavan juurisyyn sijasta yhdeksi sen oireista.
Joskus ratkaistavaa ongelmaa päädytään sanoittamaan uudelleen silloin, kun sitä tarkastellaan laajemmin lasten ja nuorten koulu- tai kasvuyhteisöä osallistaen. Oppijoiden vaihtelevat näkökulmat poikkeavat opettajien, vanhempien ja muiden olennaisten ryhmien erilaisista näkökulmista, mutta näköalapaikkojen yhteen tuominen tuottaa tarkentuvan mosaiikin kestävästä kehityksestä. Oleellista on empaattinen ja tasa-arvoinen suhtautuminen erilaisiin näkökulmiin. Näin voidaan löytää aito, yhteinen tarve ja yhteistyötä innoittava ongelma sekä muutostavoite.
Oikean tarpeen ja suunnan löytäminen on tärkeää, mutta sen ei tarvitse tapahtua heti. Vaihe vaiheelta suunta ja tavoitteet piirtävät hiekkalaatikolle rajat. Rajoja vasten erilaiset vaihtoehdot piirtyvät selkeämmin ja luovuuden tila laajenee. Laajentuva tila tietää myös yhteisöllisen oppimisen paikkoja. Joskus koulun kiireisessä arjessa näitä paikkoja on tarpeen luoda tavoitteellisesti. Pitkät prosessit vaativat tekijöiltään myös rohkeutta.