Yhteisöllinen oppiminen tarkoittaa sitä, että joukko oppilaita työskentelee yhdessä saman oppimistehtävän parissa. Käsityönopetuksessa yhteisöllisesti voidaan toteuttaa koko käsityönprosessi (ideointi, suunnittelu, valmistus, arviointi) tai jokin osa kokonaisesta prosessista, esimerkiksi suunnittelun osuus. Yhteisöllinen oppiminen toteutuu parhaiten erilaisten projektien kautta ja sen avulla on luontevaa tehdä yhteistyötä myös eri oppiaineiden kanssa.
Yhteisöllisen oppimisen edellytys on kokemus yhteisöllisyydestä. Käsitteenä yhteisöllisyys viittaa erilaisiin ihmisten välisiin verkostoihin ja yhteenliittymiin, joita yhdistää jokin yhteinen intressi ja jokseenkin samansuuntainen päämäärä. Näin ei koulussa itsestään selvästi ole. Koulussa opetussuunnitelma ja opettaja määrittelevät sen, mitä tavoitellaan ja millä keinoin. Se, että organisoi oppilaat työskentelemään tiimeinä, ei siis välttämättä tuota yhteisöllisyyden kokemuksia.
Opettajan tehtävä on luoda turvallinen, hyväksyvä ja luottamuksellinen oppimisympäristö, jotta yhteisöllinen oppiminen toteutuu. Oppilaiden on voitava ilman pelkoa jakaa ajatuksiaan ja tulla kuulluksi. Heidän on ymmärrettävä toistensa näkökantoja ja hyväksyttävä erilaisuutta. Toisten nahkoihin astumista ja asioiden tarkastelemista nurin kurin voi harjoitella esimerkiksi draaman keinoin. Suunnitteluprosessiin voi ottaa tehtäviä, joiden avulla oppilailla on mahdollisuus kertoa jotakin itsestään toisille.
Opettajan on myös hyvä tietoisesti purkaa valta-asemaansa ja antaa oppilaille aktiivinen rooli koko oppimisprosessissa, myös opetuksen suunnittelussa. Kun oppilaat saavat enemmän vapauksia valita esimerkiksi opetuksen teemoja, voi toiminnalle helpommin muodostua yhteisesti hyväksytty päämäärä.