Tämä osio koostuu webinaaritallenteesta, jolla erityisasiantuntija Merja Hautakangas ja opetusneuvos Kati Kaplin-Sainio Opetushallituksesta johdattelevat inkluusion johtamiseen tutkimuksien, kansainväliset ja kansallisten selvitysten sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2022) valossa. Erityisesti ilmiötä tarkastellaan johtamisen ja johtajuuden näkökulmista. Videossa on suomenkielinen tekstitys. Esityksen diat ovat tallenteen jälkeen.
Inklusiivisen varhaiskasvatuksen johtaminen ja kehittäminen
Inklusiivisen varhaiskasvatuksen kehittäminen jaetun ymmärryksen rakentamisena ja kehittyvinä pedagogisina käytäntöinä -materiaali koostuu yliopistotutkija Noora Heiskasen kolmesta videoluennosta ja niiden materiaaleista. Tutustuthan ensin materiaaleista löytyvään johdanto-osaan. Siinä kerrotaan miten tämän sarjan luentoja ja materiaaleja voidaan käyttää. Videoista löytyy suomenkieliset tekstitykset, ruotsinkieliset tekstitykset ovat tulossa.
Osa 1 Inkluusio arvona ja käsitteenä
Ensimmäisessä osassa avataan inkluusio -käsitteen moniulotteisuutta. Luentovideolla kuulemme myös mitä tarkoittaa se, että jokaisella ammattilaisella on vastuu edistää inklusiivista varhaiskasvatusta sekä miten monesta eri näkökulmasta inkluusio ja inklusiivinen kasvatus tulisi ymmärtää.
Enable analytics cookies to show the embedded YouTube video.
Osa 2 Inklusiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa
Toisessa osassa käsitellään varhaiskasvatuksen inklusiivista pedagogiikkaa. Videolla avataan miten inkluusio ja inklusiivinen pedagogiikka näyttäytyy varhaiskasvatusikäisten lasten kanssa toimiessa sekä miten inkluusiota voidaan edistää pedagogisella toiminnalla.
Enable analytics cookies to show the embedded YouTube video.
Osa 3 Inklusiivisen toimintakulttuurin arviointi ja kehittäminen
Luentosarjan viimeisessä, kolmannessa osassa keskitytään inklusiivisen toimintakulttuurin arviointiin ja kehittämiseen. Varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin kehittämisen lähtökohtana on inklusiivinen varhaiskasvatus, jossa kukin lapsi voi toimia, kehittyä ja oppia omana ainutlaatuisena yksilönään sekä yhteisön jäsenenä. Inklusiivisen toimintakulttuurin toteuttaminen edellyttää inkluusion johtamista, kehittämistä ja toteutumisen arviointia.
Enable analytics cookies to show the embedded YouTube video.
Huomioithan, että
- materiaali (videot ja kirjallinen osuus) on avoin ja se on vapaasti kaikkien varhaiskasvatusyhteisöjen käytettävissä. Sitä voidaan käyttää myös oppilaitoksissa ja muissa ei-kaupallisissa tarkoituksissa.
- materiaalia voi käyttää yksin tai yhdessä – keskustelu ja yhteinen pohtiminen kannattaa!
- työyhteisössä voidaan esimerkiksi aloittaa inkluusiokeskustelu yhteisesti, tutustua sitten materiaaleihin yhdessä tai itsenäisesti ja palata lopuksi vielä keskustelemaan ja asettamaan tavoitteita kehittämistyölle.
- materiaalin on tarkoitus toimia alustuksena ja keskustelun herättäjänä, minkä jälkeen jatkokehittämistä tehdään paikallisesti.