Hyvä johtaminen on arkisia tekoja ja tietoinen valinta. Kaikkia johtamisessa tarvittavia taitoja on mahdollista kehittää, eikä täydellisyyttä tarvitse tavoitella. Jokainen vaikuttaa työyhteisöön. Esihenkilöllä on keskeinen rooli työntekijöiden hyvinvoinnin, työhön sitoutumisen, työn imun sekä työn tuottavuuden edistämisessä. Varhaiskasvatuksessa työn tuottavuus näkyy laadukkaan varhaiskasvatuksen kautta oppivina ja hyvinvoivina lapsina. Lisää aiheesta Työterveyslaitoksen sivuilta.
Työhyvinvoinnin ja mielen hyvinvoinnin johtaminen
On tärkeää tunnistaa, että pedagogiikan laatuun vaikuttaa myös työhyvinvoinnin ja työyhteisön toimivuuteen liittyvät tekijät. Johtajalla on keskeinen rooli näiden tekijöiden johtamisessa ja kehittämisessä. Työhyvinvointiin ja työkykyyn vaikuttavia asioita ovat muun muassa johtaminen, psykologinen turvallisuus, mielenterveys, työn veto- ja pitovoima, ergonomia ja kuormituksen keventäminen. Toimiva työyhteisö vaatii tietoista vaalimista ja kehittämistä. Toimiva työyhteisö on samaan aikaan turvallinen, terveellinen ja hyvinvoiva. Lue lisää työyhteisön toimivuudesta, sen konkreettisesta kehittämisestä sekä työyhteisötaidoista ja työhyvinvoinnista alta löytyvien linkkien kautta.
Työyhteisön kehittäminen
Millä kuudella keinolla te voisitte rakentaa yhteisöllisyyttä omassa työyhteisössä. Voisiko niitä olla esimerkiksi:
1. Panostan johtajana yhteisöllisyyteen jo perehdytyksessä
2. Luomme yhdessä työpaikallemme psykologista turvallisuutta
3. Mahdollistamme jokaiselle työyhteisön jäsenelle verkostoitua ja samalla tutustua toisiin
4. Teemme (yhdessä) selväksi, millaista käytöstä töissä (suvaitaan ja) ei suvaita
5. Laadin tai hyödynnän organisaation olemassa olevia toimintamalleja ei hyväksytyn käytöksen varalle
6. Linjaamme, mitä kieliä ja millaisissa tilanteissa niitä voidaan käyttää
Tuleeko teillä jotain muuta mieleen, kuten esimerkiksi: Kohtaamme aina myös asiakkaamme eli lapset ja heidän huoltajansa arvostaen, ystävällisesti ja heitä kuullen. Lue lisää Työterveyslaitoksen linkistä.
Varhaiskasvatuksen sujuva arki
Psykologisella turvallisuudella tarkoitetaan ilmapiiriä, jossa on turvallista ottaa sosiaalisia riskejä. Se syntyy jaetusta uskomuksesta, että esimerkiksi omien ideoiden ja ajatusten esiin nostaminen ei johda työyhteisössä rankaisemiseen. Psykologinen turvallisuus luo pohjan hyvinvoivalle ja menestyvälle työyhteisölle. Lisää aiheesta ja siitä, miten omalla työpaikallasi voit edistää psykologista turvallisuutta löydät esimerkiksi Työterveyslaitoksen sivuilta.
Vaikuttamisen tai hallinnan kehä on työkalu, jonka avulla voi havainnollistaa, mihin asioihin oma huomio enimmäkseen suuntautuu ja toisaalta, mihin energiaa kannattaisi käyttää. Tämä pohdinta voi mahdollistaa ottamaan etäisyyttä itseä kuormittaviin asioihin, ja auttaa itseä palautumaan paremmin sekä käyttämään voimavaroja asioihin, joihin on mahdollisuus vaikuttaa. Työkalua voi käyttää kukin työyhteisössä henkilökohtaisesti, mutta se voi olla myös osa esimerkiksi työyhteisön kehittämispäivää. Esimerkkejä työkalun käytöstä (esimerkiksi) täällä:
Työhyvinvoinnin johtaminen on tärkeää työssäjaksamisen ja mielen hyvinvoinnin kannalta. Stressiä aiheuttavat monet tekijät mutta stressiä voi myös hallita. Kehon ja mielen rauhoittaminen sekä itselle sopivat palautumisen tavat auttavat sietämään huonoa stressiä.
Ennakoitava, avoin ja keskusteleva työyhteisö tukee jäsentensä mielenterveyttä. Turvallinen ilmapiiri ja kunnioittavat yhteistyön tekemisen tavat vaikuttavat työyhteisön toimivuuteen ja hyvinvointiin, työn sujuvuuteen ja organisaation tuloksiin. Mieli ry:n sivustolta löydät tietoa ja vinkkejä mielenterveyttä vahvistavan työyhteisön ja yhteishengen rakentamisesta. Lisäksi löydät tietoa esimerkiksi valmentavasta ja palvelevasta johtamisesta, miten tulla paremmaksi kuuntelijaksi ja edistää siten rakentavaa vuorovaikutusta. Mieli ry:n sivustolta löydät myös runsaasti videoita sekä erilaisia harjoitteita sisältävää materiaalia miten voit harjoittelemalla vahvistaa itseäsi ja mielenterveyttäsi.
- Esihenkilön kuuntelun ja läsnäolon taidot työelämässä - Mieli ry. sivusto
- Mielenterveyttä vahvistava työyhteisö - Mieli ry. sivusto
- Näin opit paremmaksi kuuntelijaksi, rakentavasta vuorovaikutuksesta - Mieli ry. sivusto
- Vahvista mielenterveyttä, artikkeleita, videoita ja harjoitteita - Mieli ry. sivusto
Opetushallitus julkaisi Mieli ry:n kanssa tehdyssä yhteistyössä kolme videota syksyn 2022 aikana. Videoiden käyttöoikeudet ovat päättyneet. Videoihin liittyvät kirjalliset materiaalit löytyvät alta. Seuraavassa esitellään videoiden sisältöä
Osa 1 Oman mielen hyvinvoinnin johtaminen: Luennolla pohdittiin Mieli ry:n asiantuntijapsykologin johdolla, mitä stressi on ja miksi sen säätely on niin vaikeaa. Stressin vastapainoksi etsittiin itselle sopivia palautumisen tapoja sekä puhutaan mielenterveyden ja palautumisen keskinäisestä suhteesta. Luennolla pysähdyttiin tunniksi oman hyvinvoinnin äärelle ja mietittiin, miten sitä voisi parhaiten johtaa.
Osa 2 Kehon ja mielen rauhoittaminen: Mieli ry:n Varhaiskasvatus- ja koulut -yksikön asiantuntijat tarjosivat luennollaan näkökulmia siihen, miten varhaiskasvatusjohtaja ja varhaiskasvatuksen ammattilaiset hyötyvät tietoisuustaidoista. Koulutuksessa kokeiltiin joitakin harjoituksia kehon ja mielen rauhoittamiseen ja pohdittiin tietoisuustaitojen merkitystä osana varhaiskasvatuksen mielenterveyttä edistävää työtä.
Osa 3 Lapsen mieli, kieli ja kulttuuri-luento johtajuusnäkökulmalla: Lapsen mieli, kieli ja kulttuuri varhaiskasvatuksessa työskenteleville johtajille -koulutuksessa kerrottiin, miten mielenterveyttä vahvistetaan varhaiskasvatuksessa ottaen huomioon maahanmuutosta johtuvat elämänmuutokset. Mieli ry:n asiantuntijat avasivat myös näkökulmia antirasistisen toimintakulttuurin johtamiseen ja perheiden kulttuurisensitiiviseen kohtaamiseen.
Huomioithan, että
- materiaali on avoin ja se on vapaasti kaikkien varhaiskasvatusyhteisöjen käytettävissä. Sitä voidaan käyttää myös oppilaitoksissa ja muissa ei-kaupallisissa tarkoituksissa.
- materiaalia voi käyttää yksin tai yhdessä – keskustelu ja yhteinen pohtiminen kannattaa!
- työyhteisössä voidaan esimerkiksi aloittaa mielen hyvinvoinnin keskustelu yhteisesti, tutustua sitten materiaaleihin yhdessä tai itsenäisesti ja palata lopuksi vielä keskustelemaan ja asettamaan tavoitteita kehittämistyölle.
- materiaalin on tarkoitus toimia alustuksena ja keskustelun herättäjänä, minkä jälkeen jatkokehittämistä tehdään paikallisesti.