Opetuskielen tukiopetus

Opetuskielen tukiopetus ja kielitietoiset työtavat

Kielitietoiset työtavat soveltuvat kaikkeen opetukseen. Tähän on valittu esimerkkejä sellaisista kielitietoisista työtavoista, jotka soveltuvat opetuskielen tukiopetukseen ja niitä voi hyödyntää myös oppilaskohtaisessa tuessa. Näiden työtapojen avulla opetusta on helppo eriyttää opetusta luontevasti ja keskittyä oppilaiden tekstitaitojen harjaannuttamiseen. Monilukutaitoa kielitietoisesti -video täydentää tässä esitettyjä työtapoja.

Opetuskielen tukiopetuksessa keskitytään kullekin oppiaineelle ominaisten tekstien yhteiseen tarkasteluun, tekstien tyypillisten piirteiden löytämiseen ja opiskelun edellyttämien tekstien ohjattuun tuottamiseen sekä oppiainekohtaisen sanavaraston vahvistamiseen.

Tässä esiteltyjä työtapoja voi soveltaa parhaiten silloin, kun ryhmässä on kaksi opettajaa samaan aikaan tai opettaja ja koulunkäynninohjaaja. Opetusta eriytetään oppimateriaalin ja selkeiden ohjeiden avulla.  Osa oppilaista työskentelee itsenäisesti, parin kanssa tai pienessä ryhmässä. Heitä ohjaa toinen opettaja tai koulunkäynnin ohjaaja. Opetuskielen tukea tarvitsevat oppilaat työskentelevät opettajajohtoisesti toisen opettajan kanssa.

Seuraavassa kuvataan, miten opetuskielen tukiopetusta voidaan suunnitella ja toteuttaa.

 

Ennen opetusta:

 

I Kartoita oppilaiden tekstitaidot

Hyvätapa on kartoittaa opetusryhmän tekstitaitoja opetuksen alkaessa. Tämän voit tehdä opetusjakson alkaessa pyytämällä oppilaita esimerkiksi määrittelemään muutamia sisältöön liittyviä käsitteitä, joiden osaamista edellytetään tai kirjoittamaan lyhyt teksti jostakin aiheesta. Opetuskielen suullista taitoa voit havainnoida antamalla oppilaille pari- tai ryhmäkeskustelun aihe ja seuraamalla keskusteluja. Näin saat tietoa tuen tarpeesta.

Suunnittele opetusta yhdessä siihen osallistuvan toisen opettajan tai koulunkäynninohjaajan kanssa. Jakakaa työtehtävät. On erittäin tärkeää, että itsenäisemmin työskentelevät oppilaat saavan selkeän kirjallisen materiaalin (malleja löytyy tästä aineistosta) ja heitä ohjaava opettaja on perillä sen sisällöstä. 

Kerro oppilaille heti opetuksen alussa, että luokka tulee työskentelemään monella eri tavalla. 

II Järjestä opetustila

Opetustilan järjestäminen ennen oppilaiden tuloa on pieni vaivannäkö, joka mahdollistaa työtavan toteuttamisen ja edesauttaa työrauhaa. Tukea tarvitsevien oppilaiden työpöydät kannattaa sijoittaa mahdollisimman lähelle opettajaa ja itsenäisesti tai toisen aikuisen ohjaamana työskentelevien pöydät kauemmaksi pareittain ja tai pieniin ryhmiin.

III Kerro, miten oppitunnilla työskennellään

Oppitunnin jäsentäminen ennalta oppilaille auttaa heitä jäsentämään myös omaa työskentelyään. Tunnin tapahtumat kannattaa suullisen informaation lisäksi kirjoittaa myös taululle.

III Liitä käsiteltävä asia kokonaisuuteen 

On osoittautunut erittäin hyödylliseksi antaa oppilaille tietyn opetusjakson alussa käsitekuvio kokonaisuuden hahmottamiseksi. Jos tällainen on olemassa, siihen palataan jokaisen oppitunnin alussa ja katsotaan, ”missä mennään”.

IV Eriytä itsenäisesti työskentelevien opetus

Laadi taitaville oppilaille eriytyvät tehtävät, joita he voivat tehdä itsenäisesti, parin kanssa tai pienessä ryhmässä. Tehtävät kohdistuvat samaan asiasisältöön, mutta oppilaat saavat ne kirjallisina. Toinen opettaja tai koulunkäynninohjaaja toimii näiden oppilaiden kanssa. Jos on kyse esimerkiksi oppikirjatekstin keskeisimpään sisältöön tutustumisesta, taitavat oppilaat lukevat tekstiä ja etsivät siitä keskeiset käsitteet itsenäisesti sekä kirjoittavat muistiinpanojen pohjalta uuden tekstin. Käsitteitä avaavat kysymykset on annettu ennalta. Jos kyse on sanavaraston laajentamiseen kohdistuvat tehtävä, taitavat [KK1] oppilaat voivat avata käsitteitä toisilleen pareittain ja sen jälkeen isommassa ryhmässä.

 

Opetuksen toteuttaminen:

 

I Esimerkki: Tukiopetuksen sisältönä käsitteiden määrittely

Poimi sisältöihin liittyviä keskeisiä käsitteitä ja sellaisia verbejä, jotka toistuvat esimerkiksi oppikirjan teksteissä ja opetuspuheessa. 

Itsenäisesti työskentelevät oppilaat avaavat käsitteitä parin kanssa. He voivat käyttää tiedonhankintaan internetiä. Määritelmää ei voi kuitenkaan sellaisenaan kopioida tai kirjoituttaa tekoälyllä, vaan oppilaat tekevät parin kanssa määritelmän käsitteestä. Anna heille [KK2] määritelmän malli/malleja. Esimerkiksi yhteiskuntaopissa löytyy oppikirjatekstistä malli, jossa presidentin asema on määritelty luettelemalla presidentin tehtävät. Samalla tavoin voidaan määritellä eduskunta ja hallitus. Vastaavasti biologiassa voit antaa mallimääritelmä jostakin eliölajista, ja oppilaat tekevät oman määritelmänsä sen perusteella.

Opetuskielen tukiopetusta antava opettaja

  1. avaa käsitteen käyttämällä tiedonalan kielen lisäksi arkikielen ilmaisuja ja runsaasti esimerkkejä. Se jälkeen tehdään käsitteestä uusi yhteinen määritelmä. Opettaja ohjaa tekstin tuottamista kysellen ja kirjoittaa uuden määritelmän taululle, josta oppilaat kopioivat sen itselleen.
  2. antaa oppilaille mahdollisuuden avata käsitteen sisältöä keskustelussa. Yhteiseen määritelmään päädytään samoin kuin edellä.
  3. katsoo yhdessä oppilaiden kanssa käsitteelle määritelmän oppikirjasta tai netistä ja avaa sen keskustellen oppilaiden kanssa. Keskustelun perusteella laaditaan uusi, yhteinen määritelmä, kuten edellä.

Työskentelyyn osallistuvat oppilaat voivat kerätä itselleen käsitevihon tai kerätä tietokoneelle käsitetiedoston, jota he myöhemmin voivat käyttää eri oppimistilanteissa.

 

II Esimerkki: Tukiopetuksen sisältönä tekstilajien erottaminen lukeminen, luetun ymmärtäminen ja oman tekstin tuottaminen

 

  1. Oppikirjan lukujen tarkastelu

Muutamalla oppitunnilla kannattaa tutustua oppikirjan lukujen rakenteeseen. Tekstit rakentuvat useimmin samalla tavoin. 

Esittele oppikirjan luku kokonaisuutena. 

Kuvaa

  • missä on tekstin johdanto ja mikä merkitys sillä on
  • miten väliotsikot vievät tekstiä eteenpäin
  • mitä eri kappaleissa tapahtuu: missä kuvataan ilmiötä, missä selostetaan tapahtumia, missä selitetään, missä annetaan ohjeita... 

Anna oppilaiden itse etsiä kirjan tekstistä heidän mielestään tärkeitä sanoja. Osassa kirjoista näitä sanoja on poimittu valmiiksi ns. avainsanoiksi. Oppilaat voivat myös itse etsiä tekstin lopusta kertaavat virkkeet, jos niitä oppikirjassa on. Kiinnitä samalla oppilaiden huomio verbeihin, joita kirjassa käytetään usein, kuten esimerkiksi käsitellä, muodostaa ja muodostua, liittyä, perustua jne.

  1. Kirjoitetun tekstin käsittely ja oman tekstin tuottaminen

Monilukutaitoa kielitietoisesti -aineistossa on perusteellisesti kuvattu työtapa tekstin tarkasteluun, tuettuun lukemiseen ja tuettuun tekstin tuottamiseen. Tässä työtavan vaiheet vielä lyhyesti:

Valitse lyhyt teksti.

Esittele teksti ja kerro, mitä sen kappaleissa tapahtuu.

Lukekaa teksti oppilaiden kanssa: oppilaat voivat lukea vuorotellen opettajan kanssa. Kukin oppilas lukee vain yksi-kaksi virkettä.

Poimi tekstin keskeiset käsitteet kysymyksillä, jotka samalla avaavat käsitteen sisältöä. Käytä ymmärrettävää kieltä, anna esimerkkejä. Osoita sanan paikka tekstissä, niin jokainen voi löytää sen. Kirjoita käsitteet näkyviin.

Avaa vaikeat rakenteet ja vertauskuvalliset ilmaisut.

Kirjoittakaa uusi teksti yhdessä oppilaiden kanssa avainkäsitteiden pohjalta. Ohjaa kirjoittamista, valitse aineelle tyypillisiä verbejä. Kysy oppilailta, mitä kirjoitat seuraavaksi jne.

Huolehdi, että kaikki kirjoittavat tekstin muistiin.

Teksti voi toimia myös mallitekstinä asiaa syventävän tekstin laatimiselle. Tällainen voi olla esimerkiksi historian teksti eri säätyjen elämästä, joka rakentuu samoin, mutta sisältö vaihtelee.