1.
- Ymmärränkö, kuinka moninaisista asioista kulttuurit koostuvat?
- Tiedostanko, että kulttuuri ilmenee kaikessa siinä, mitä teemme, ajattelemme tai ilmaisemme, esimerkiksi ruoassa, vaatetuksessa, käytöstavoissa, sosiaalisissa suhteissa, valtarakenteissa tai puheessamme?
- Tunnistanko kulttuurin historiallisen kerrostuneisuuden?
- Olenko tietoinen oman kouluni toimintakulttuurista?
2.
- Tunnistanko kulttuuri-identiteettien moninaisuuden?
- Huomioinko, että oppilaan tai opiskelijan kulttuuri-identiteetti voi vaihdella tilanteisesti?
- Olenko varautunut siihen, että oppilas tai opiskelija saattaa haluta pitää katsomuksellisen identiteettinsä omana tietonaan ja esiintyä koulussa pelkästään koululaisena tai opiskelijana?
3.
- Ymmärränkö katsomustenkin olevan osa kulttuuria?
- Rohkaisenko havainnoimaan, erittelemään ja etsimään kulttuuria eri katsomuksista?
- Osaanko tunnistaa, ymmärtää ja opettaa arvioimaan katsomuksia määrittäviä ja niiden taustalla piileviä luonnollistuneita kulttuurisia uskomuksia?
4.
- Tiedostanko tuottavani kulttuurisia kategorioita käyttämällä kieltä?
- Osaanko opettaa näiden kategorioiden tunnistamista, erittelyä ja arviointia?
5.
- Tiedostanko oman asemani kulttuurin välittäjänä ja kulttuurisena vallankäyttäjänä?
- Osaanko asettua oman kulttuurisen taustani ja omien mielipiteitteni ulkopuolelle?
6.
- Rohkaisenko oppilaita ja opiskelijoita erittelemään ja arvioimaan kulttuurien välisiä jännitteitä?
- Osaanko tukea dialogia ja ratkaista jännitteitä eri kulttuuritaustoista tulevien välillä?