Seuraavien kysymysten tarkoituksena on auttaa opettajaa, oppijaa ja koulutuksen järjestäjää arvioimaan ja pohtimaan katsomustietoisuuteen liittyviä oleellisia näkökulmia omassa työssään tai opiskelussaan.
Kysymyksiä opettajalle
- Tunnenko erilaisia katsomuksia? Mistä tietoni eri katsomuksista ovat peräisin?
- Huomioinko, miten oma katsomukseni vaikuttaa työhöni tai suhtautumiseeni muita katsomuksia kohtaan? Millä tavalla?
- Käsittelenkö opetuksessa katsomuksellisia kysymyksiä, jotka liittyvät maailmankatsomuksen eri osa-alueisiin? Miten?
- Annanko tilaa luokassa eri katsomusten näkymiselle esimerkiksi eri juhlaperinteiden muodossa? Millä tavoilla ja milloin?
- Tunnenko opetussuunnitelman yleisen osan arvopohjan?
- Annanko opetuksessa oppilaalle tilaa sanoittaa ja pohtia omaa katsomustaan?
- Teenkö oletuksia oppilaiden katsomuksesta muun taustan, kuten esimerkiksi nimen tai etnisyyden perusteella? Mistä oletukseni ovat syntyneet?
- Pidänkö huolta, että katsomusopetus ei sitouta mihinkään katsomukseen? Millä tavoilla?
- Edistänkö eri katsomusaineiden ja uskonnon eri oppimäärien opettajien välistä yhteistyötä ja yhteenkuuluvuutta? Miten?
- Millä tavoilla vahvistan oppijoiden valmiuksia katsomusdialogiin?
Kysymyksiä oppijalle
- Olenko pohtinut katsomuksellisia kysymyksiä ja omaa elämänkatsomustani?
- Tiedänkö, miten katsomukset vaikuttavat ystävieni elämässä?
- Onko minulla ennakkoluuloja katsomuksia kohtaan? Miten ennakkoluuloni ovat muodostuneet?
- Tunnenko eri katsomuksia? Mitä?
- Mistä tietoni eri katsomuksista tulee, ja ovatko ne luotettavia?
- Tunnenko perheessäni vaikuttavia katsomuksia?
- Olenko keskustellut kotona tai kavereiden kanssa katsomuksista?
Kysymyksiä opetuksen järjestäjälle
- Järjestetäänkö koulussa laadukkaita vaihtoehtoisia tilaisuuksia uskonnollisille tapahtumille, kuten joulukirkolle?
- Tiedotetaanko oppijoille ja huoltajille näistä tilaisuuksista riittävästi ja riittävän ajoissa?
- Tietävätkö oppijat ja huoltajat oikeudesta valita, osallistuuko oppija uskonnolliseen vai vaihtoehtoiseen tilaisuuteen?
- Näkyykö koulussa eri katsomusten juhlaperinteet ja voisivatko ne näkyä enemmän jollakin tavalla?
- Tarjotaanko opetuksen järjestäjän alueella mahdollisuus opiskella kaikkia uskonnon oppimääriä, jos vähintään kolmen oppilaan vanhemmat (tai lukiossa itse opiskelijat) pyytävät opetusta? Tiedotetaanko oppijoita ja huoltajia oikeudesta pyytää oman uskonnon opetusta?
- Tarjotaanko koulussa sopiva tila kaikkien katsomusaineiden opetukselle?
- Osallistetaanko kaikkien oppijoiden huoltajia tasapuolisesti koulun toimintaan? Annetaanko oppijoille ja heidän huoltajilleen mahdollisuus esimerkiksi kertoa omasta katsomuksestaan?
- Tehdäänkö oppijoiden tai huoltajien katsomuksesta oletuksia vain etnisen taustan, nimen tai kulttuuritaustan perusteella?
- Huomioidaanko koulussa, että katsomusopetus on kaikissa oppiaineissa ja oppimäärissä uskonnollisesti ja katsomuksellisesti sitouttamatonta?
- Otetaanko kiertävät katsomusaineiden opettajat osaksi työyhteisöä ja sen toimintaa esimerkiksi kutsumalla heitä työhyvinvointia tukeviin tilaisuuksiin, opettajainkokouksiin ja mukaan kehittämistoimintaan?