Koska kielen avulla nimetään merkityksiä, luodaan tietorakenteita ja jäsennetään tietoa, se on lähtökohta oppimiselle sekä avain ajatteluun, ymmärtämiseen ja vuorovaikutukseen muiden kanssa. Opetuksen ja kasvatuksen kentillä kielitietoisuutta tarkasteltu esimerkiksi oppiaineiden käsitteiden ja erilaisten kielenkäytön tilanteiden kautta.
Kielitietoinen katsomusaineen opettaja tekee läpinäkyväksi sitä, mikä merkitys kielen ymmärryksellä on oppimiselle ja vuorovaikutukselle. Opettaja ohjaa ymmärtämään uskonnolle ja elämänkatsomustiedolle tyypillisten käsitteiden merkitystä ja hahmottamaan käsitteet osana katsomuksellisia ilmiöitä. Kielitietoisuus tukee katsomuksellisten ilmiöiden tunnistamista, käsitteellistämistä, ymmärtämistä ja muistamista. Oppilaiden ja opiskelijoiden on myös itse osattava tunnistaa ja määritellä katsomusaineiden käsitteitä sekä käyttää täsmällistä ilmaisua esimerkiksi omissa teksteissään. Kielitietoisen opetuksen tavoitteena on saavuttaa aineeseen liittyvä monilukutaito.
Kielitietoinen opetus kiinnittää huomiota siihen, että jokaisella on tasavertainen mahdollisuus osallistua ja oppia riippumatta oppijoiden kielitaidoista. Siksi se on koko koulun juttu. Opetuksen kielitietoiset käytänteet hyödyttävät kaikkia oppijoita, mutta ovat hyödyksi erityisesti niille oppijoille, joiden koulukieli ei ole sama kuin äidinkieli.