Monilukutaito on osa opetussuunnitelmien (POPS 2014; LOPS 2019) laaja-alaista osaamista. Perusopetuksessa se on erillinen laaja-alaisen osaamisen tavoite (L4). Lukiossa monilukutaito on osa ainakin seuraavia laaja-alaisen osaamisen osa-alueita: vuorovaikutusosaaminen, monitieteinen ja luova osaaminen sekä globaali- ja kulttuuriosaaminen. Niin perusopetuksen kuin lukionkin opetussuunnitelmien katsomusaineiden kuvauksissa osoitetaan uskonnon ja elämänkatsomustiedon tavoitteiden yhteys laaja-alaiseen osaamiseen. Ne toteutuvat yhdessä katsomusaineiden tavoitteiden kanssa.
Monilukutaidon taustalla on laaja tekstikäsitys, jonka mukaan tekstejä voivat olla esimerkiksi kirjoitetut tekstit, puhe, kuvat, symbolit, kartat, videot sekä rituaalit.
Monilukutaidon avulla oppija ymmärtää, miten erilaisia tekstejä käytetään ja tulkitaan elämän eri yhteyksissä ja eri oppiaineiden tunneilla niille ominaisin tavoin ja painotuksin.
Katsomusaineiden opetuksessa monilukutaito tarkoittaa esimerkiksi taitoa tunnistaa ja tulkita symboleja ja rituaaleja sekä oivaltaa ilmiöihin liittyviä katsomuksellisia ulottuvuuksia. Monilukutaito myös mahdollistaa oppiainekohtaisten sisältöjen käsittelyn lisäksi työtapoja, joiden kautta oppija saa tilaa omaan identiteettiinsä liittyville kysymyksille.
Esimerkiksi kertomusten pedagoginen käyttö katsomusaineiden opetuksessa voi tuoda käsiteltävän teeman ja sisällön lähelle oppijan elämää ja antaa tilaa tämän omille kokemuksille ja kokemusmaailmalle.
Monilukutaitoa on myös taito käsitellä ja ymmärtää katsomuksiin liittyvää tietoa eri tilanteissa. Käytännössä tämä näkyy esimerkiksi ymmärryksenä siitä, miten eri tilanteissa käyttäydytään kunkin tilanteen edellyttämällä tavalla.