3. Laadi toimintasuunnitelma
Lue taustaksi
Nykytilaselvityksessä kerättyä aineistoa analysoidaan siten, että tunnistetaan syrjimättömyyttä ja tasa-arvoa edistäviä rakenteita, prosesseja ja vuorovaikutusta sekä tunnustetaan niihin liittyviä kehittämistarpeita. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman toimintasuunnitelma sisältää selkeät ja konkreettiset toimenpiteet tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Toimintasuunnitelmaan sisällytetään myös selkeät aikarajat ja vastuutahot toimenpiteille.
Pohdi kysymyksiä
Seuraavien väittämien ja kysymysten avulla voidaan arvioida ja kehittää nykytilaselvityksen pohjalta toteutettavaa toimintasuunnitelmaa:
- Toimintasuunnitelmassa on huomioitu kaikki nykytilaselvityksessä esille
nousseet näkökulmat ja tarpeet, joita pitää kehittää (kyllä / osittain / ei).
– yleinen tasa-arvo ja yhdenvertaisuus vapaan sivistystyön oppilaitoksessa
– opintojen saavutettavuus ja erityistarpeet
– monimuotoinen oppilaitosyhteisö ja sosiaalinen osallistuminen
– vammaisuus ja kohtuulliset mukautukset
– ikä ja elämänvaiheiden moninaisuus
– sukupuolten tasa-arvo ja sukupuolen moninaisuus
– seksuaalinen suuntautuminen
– etninen ja kulttuurinen moninaisuus
– uskonto ja vakaumus
– henkilökohtainen syrjimättömyys
Mitä konkreettisia toimenpiteitä?
Kehittämistarpeita?
Tämä pitää tehdä seuraavaksi. Milloin ja miten?
- Tiloissa ja toiminnassa on huomioitu saavutettavuus ja erityistarpeet, esim. esteettömät ja sukupuolineutraalit tilat (kyllä / osittain / ei).
Miten?
Kehittämistarpeita?
Tämä pitää tehdä seuraavaksi. Milloin ja miten?
- Oppijoiden ja henkilöstön tavoittamiseksi sekä osallistamiseksi taustasta ja ominaisuuksista riippumatta on määritelty konkreettisia toimenpiteitä.
(kyllä / osittain / ei).
Millaisia?
Kehittämistarpeita?
Tämä pitää tehdä seuraavaksi. Milloin ja miten?
- Toiminnassa käytetyt opetus- ja ohjausmenetelmät eivät ylläpidä tai edistä syrjiviä käytänteitä, kiusaamista, vihapuhetta tai vahvista stereotypioita (kyllä / toisinaan / ei).
Mistä tiedämme?
Kehittymistarpeita?
Tämä pitää tehdä seuraavaksi. Milloin ja miten?
- Toiminnassa käytetyt opetusmateriaalit eivät edistä syrjiviä käytänteitä,
kiusaamista, vihapuhetta tai vahvista stereotypioita (kyllä / osittain / ei).
Mistä tiedämme?
Kehittymistarpeita?
Tämä pitää tehdä seuraavaksi. Milloin ja miten?
- Toimintamallit puuttua esim. kiusaamiseen, häirintään, syrjintään, rasismiin ja vihapuheeseen ovat selkeitä ja konkreettisia sekä osaaminen ajantasaista (kyllä / osittain / ei).
Millaisia?
Kehittämistarpeita?
Tämä pitää tehdä seuraavaksi. Milloin ja miten?
- Toimenpiteiden toteutumisen seuranta on aikataulutettua ja vastuuhenkilöt määritetty (kyllä / osittain / ei).
Miten ja kuka/ketkä?
Kehittämistarpeita?
Tämä pitää tehdä seuraavaksi. Milloin ja miten?
Vinkit vapaan sivistystyön oppilaitoksille
Vapaan sivistystyön oppilaitoksissa koulutuksen toteutustavat ovat moninaisia lyhytkursseista lukuvuoden mittaisiin koulutuksiin. Pääsääntöisesti oppijat osallistuvat koulutukseen omaehtoisesti. Osassa oppilaitosmuotoja myös opetushenkilöstö työskentelee monipaikkaisesti opettamalla useammassa oppilaitoksessa samanaikaisesti. Tuntiopettajana työsuhde voi olla vain muutaman tunnin mittainen. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman konkreettisissa toimenpiteissä on huomioitava opiskelun ja työn monimuotoisuutta.
Hyvä toimintasuunnitelma sisältää
- konkreettisia toimenpiteitä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden ylläpitämiseksi ja edistämiseksi,
- aikataulun toimenpiteiden toteutukselle ja seurannalle,
- vastuunjaon toimenpiteiden suunnittelusta, toteutuksesta ja seurannasta
- mittarit, joiden avulla toimintasuunnitelman toteutumista mitataan ja seurataan. Mittarit voivat olla esimerkiksi oppilaitoksen vuosikelloon rakennettuja muita kyselyitä ja tapahtumia.
Esimerkki toimintasuunnitelmasta
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma on parhaimmillaan aktiivisesti oppilaitoksen arjen toimintaa ohjaava suunnitelma, ei arkistoon jäävä dokumentti. Konkreettinen toimintasuunnitelma on sen tärkein osa. Kun toimintasuunnitelma on valmis, on aika koostaa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma kokonaisuudessaan osion neljä tuella.