kuvituskuva, jossa eri värisiä ihmishahmoja

Lue taustaksi

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma kokonaisuutena kiinnittyy oppilaitoksen arvoihin ja strategiaan. Se voidaan sisällyttää osaksi oppilaitoksen muita suunnitelmia. Suunnitelmassa määritellään keskeiset tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvät käsitteet ja niiden väliset suhteet. Laadukas tasa-arvo – ja yhdenvertaisuussuunnitelma pitää sisällään konkreettisia ja arvioitavissa olevia toimia, joilla edistetään tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta kaikissa oppilaitoksen toiminnoissa ja kaikkien toimijoiden kesken.

Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta edellyttää, että suunnitelma sisältää toimenpiteitä sukupuolten välisen tasa-arvon edistämiseksi oppilaitoksessa, kiinnittää huomiota sukupuolijakaumaan, sukupuoleen liittyvään segregaation purkamiseen ja sukupuolen moninaisuuden huomioimiseen. Tasa-arvosuunnitelmassa on oltava konkreettisia toimenpiteitä sukupuoleen perustuvan syrjinnän ja seksuaalisen häirinnän ehkäisemiseksi. Oppilaitosten on luotava toimintatavat ja prosessit häirintätapausten käsittelyyn. Oppilaitosten tasa-arvosuunnitelmassa tulee tarkastella, miten opetussuunnitelma, oppimateriaalit ja opetustavat edistävät sukupuolten tasa-arvoa. (Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta 609/1986). 

Yhdenvertaisuuslain (1325/2014, 6 §) mukaan yhdenvertaisuussuunnitelmassa on kuvattava toimenpiteet, joilla edistetään yhdenvertaisuutta ja pyritään ehkäisemään syrjintää esimerkiksi etnisen alkuperän, vammaisuuden, iän, uskonnon, vakaumuksen, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilökohtaisen ominaisuuden perusteella. Yhdenvertaisuuden edistäminen koskee niin työntekijöitä kuin opiskelijoita. Suunnitelmassa on esitettävä konkreettisia toimia syrjinnän ehkäisemiseksi ja yhdenvertaisuuden toteutumiseksi eri ryhmien välillä, mukaan lukien erityiset toimet haavoittuvassa asemassa olevien ryhmien tukemiseksi.

Oppilaitoksilta edellytetään, että ne edistävät tilojen ja palvelujen esteettömyyttä ja saavutettavuutta. Tämä koskee niin fyysisiä tiloja kuin oppimateriaaleja ja teknologisia ratkaisuja. Yhdenvertaisuussuunnitelmassa on kuvattava, miten eri ryhmien osallisuus varmistetaan päätöksenteossa ja toiminnassa, erityisesti sellaisten ryhmien kohdalla, jotka voivat olla alttiita syrjinnälle.

Pohdi kysymyksiä

Seuraavien väittämien ja kysymysten avulla voidaan koota kattava tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma

  1. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmassa on määritelty keskeiset käsitteet ja niiden väliset suhteet (kyllä / osittain / ei).
    Miten?
    Kehittämistarpeita?
    Tämä pitää tehdä seuraavaksi. Milloin ja miten?
     
  2. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmassa on huomioitu vapaan
    sivistystyön erityispiirteitä, esim. kurssitarjonnan moninaisuus, opiskelun
    vapaaehtoisuus, oppijoiden moninaisuus, henkilöstön työsuhteiden moninaisuus (kyllä / osittain / ei).
    Mitä?
    Kehittämistarpeita?
    Tämä pitää tehdä seuraavaksi. Milloin ja miten?
     
  3. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaan on sisällytetty
    suunnitelmatyön prosessi, voimassaoloaika, vastuutahot (kyllä / osittain / ei).
    Mitkä?
    Kehittämistarpeita?
    Tämä pitää tehdä seuraavaksi. Milloin ja miten?
     
  4. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmassa on huomioitu kaikki tasa-
    arvolain ja yhdenvertaisuuslain syrjintäperusteet (kyllä / osittain / ei).
    – tasa-arvon edistämistoimenpiteistä päätettäessä on otettu huomioon
    sukupuoleen, sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun
    perustuvan syrjinnän tavoitteellinen ja suunnitelmallinen ennaltaehkäisy
    – suunnitelma sisältää toimenpiteet, joilla sukupuoleen perustuvaa ja
    seksuaalista häirintää ehkäistään ja poistetaan
    – suunnitelman toimenpiteissä on huomioitu ikään, etnisyyteen,
    kansalaisuuteen, kieleen, uskontoon, vakaumukseen, mielipiteeseen,
    poliittiseen toimintaan, ammattiyhdistystoimintaan, perhesuhteisiin,
    terveydentilaan, vammaisuuteen, seksuaaliseen suuntautumiseen ja
    muuhun henkilöön liittyvän syyhyn perustuvan syrjinnän tavoitteellinen
    ja suunnitelmallinen ennaltaehkäisy
    Miten näkyvät konkreettisina toimenpiteinä?
    Kehittämistarpeita?
    Tämä pitää tehdä seuraavaksi. Milloin ja miten?
     
  5. Tasa-arvo – ja yhdenvertaisuussuunnitelmassa on huomioitu oppilaitoksen velvoitteet (kyllä / osittain / ei).
    – oppilas- tai opiskelijavalinoissa
    – opetuksen järjestämisestä
    – opintosuoritusten arvioinnissa
    – oppimiseroissa
    Millaisia konkreettisia toimenpiteitä?
    Kehittämistarpeita?
    Tämä pitää tehdä seuraavaksi. Milloin ja miten?
     
  6. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaan on sisällytetty syrjintään ja
    häirintään puuttumisen prosessit sekä menettelytavat (kyllä / osittain / ei).
    Millaisia konkreettisia toimenpiteitä?
    Kehittämistarpeita?
    Tämä pitää tehdä seuraavaksi. Milloin ja miten?

     

Vinkit vapaan sivistystyön oppilaitoksille

Vapaan sivistystyön oppilaitoksilla on osittain yhteisiä ominaispiirteitä ja osittain erillisiä, oppilaitosmuodosta riippuen. Vapaan sivistystyön arvot ja yhteiskunnallinen tehtävä ovat jaettuja ja mahdollistavat yhteistyön tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyössä.

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmatyössä on hyvä tehdä yhteistyötä toisten oppilaitosten kanssa esimerkiksi alueellisesti tai oppilaitosmuodon perusteella.  Esimerkiksi alueen kansalaisopistoilla voi olla osittain yhteisiä elementtejä suunnitelmissaan.

Tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelmatyötä voi vahvistaa syventymällä aihetta käsitteleviin tutkimuksiin, selvityksiin ja asiakirjoihin. Tarjolla on myös laaja kattaus kaunokirjallisuutta, elokuvia ja esimerkiksi podcasteja tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden teemoista.

Kun tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma maksimissaan tulevalle kolmelle vuodelle sisällöllisesti on valmis, arvioidaan seuraavassa osiossa sen vaikuttavuutta edistävää viestintää ja koulutusta.