5. Viesti ja vahvista osaamista
Lue taustaksi
Tasa-arvo – ja yhdenvertaisuussuunnitelma tulee olla monikanavaisesti saatavilla, jotta kaikki oppilaitoksen toimintaan osallistuvat ovat tietoisia oppilaitoksen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöstä. Viestintä lisää oppijoiden, henkilöstön ja muiden sidosryhmien tietoisuutta tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysymyksistä sekä mahdollistaa oppijoiden ja henkilöstön sitoutumista yhteisiin tavoitteisiin, antaa keinoja toteuttaa suunniteltuja toimenpiteitä ja arvioida niiden toteutumista. Viestinnällä voidaan vahvistaa luottamusta oppilaitoksen tahtoon edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta.
Vapaan sivistystyön oppilaitokset toteuttavat lakivelvoitteita edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta myös kouluttamalla henkilöstöä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusasioista. Arvioimalla osaamista voidaan paremmin tunnistaa koulutustarpeita ja onnistua suunnitelluissa toimenpiteissä. Koulutus lisää syvällisempää ymmärrystä ja antaa henkilöstölle välineitä käytännön työhön. Tasa-arvo – ja yhdenvertaisuussuunnitelma kannattaa kytkeä myös henkilöstön perehdytysohjelmaan ja -käytänteisiin.
Oppijoiden kanssa käytävät tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskeskustelut luovat oppilaitosyhteisöön ilmapiirin, jossa jokainen voi kokea osallisuutta ja turvallisuutta. Näiden teemojen käsittely auttaa oppijoita hahmottamaan, kuinka moninaisia syrjinnän ja epäoikeudenmukaisuuden muodot ovat, kuinka niihin puututaan ja kuinka niitä voi ehkäistä.
Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistäminen ei ole vain yksittäinen teko vaan pitkäjänteinen työskentelytapa, jossa koko oppilaitosyhteisön sitoutuminen on avainasemassa. Sitoutunut henkilöstö luo oppilaitoskulttuurin, jossa jokainen tuntee olevansa arvokas ja osa yhteisöä.
Pohdi kysymyksiä
Seuraavien väittämien ja kysymysten avulla voidaan arvioida ja kehittää oppilaitoksen viestintää ja huolehtia henkilöstön ja oppijoiden tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusosaamista:
- Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman sisältö on selkeästi saatavilla henkilöstölle, oppijoille ja ulkopuolisille (kyllä, osittain, ei)
Miten?
Kehittämistarpeita?
Tämä pitää tehdä seuraavaksi. Milloin ja miten?
- Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma on saavutettava (mm. tarvittavilla kielillä, digitaalisuus) (kyllä / osittain / ei).
Miten?
Kehittymistarpeita?
Tämä pitää tehdä seuraavaksi. Milloin ja miten?
- Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman sisällöstä tiedotetaan selkeästi ja laajasti (kyllä, toisinaan, ei),
Miten?
Kehittymistarpeita?
Tämä pitää tehdä seuraavaksi. Milloin ja miten?
- Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa käsitellään säännöllisesti henkilöstön kanssa (kyllä / toisinaan / ei).
Milloin ja miten?
Kehittämistarpeita?
Tämä pitää tehdä seuraavaksi. Milloin ja miten?
- Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa käsitellään säännöllisesti oppijoiden kanssa (kyllä / toisinaan / ei).
Miten?
Kehittämistarpeita?
Tämä pitää tehdä seuraavaksi. Milloin ja miten?
- Oppilaitoksen toiminnassa tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja saavutettavuuden edistäminen tehdään näkyväksi (kyllä, toisinaan, ei).
Miten?
Kehittymistarpeita?
Tämä pitää tehdä seuraavaksi. Milloin ja miten?
- Henkilöstö perehdytetään oppilaitoksen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöhön (kyllä / toisinaan / ei).
Miten?
Kehittämistarpeita?
Tämä pitää tehdä seuraavaksi. Milloin ja miten?
- Henkilöstön sitoutumisesta tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja saavutettavuutta edistävään työskentelyyn on huolehdittu (kyllä / toisinaan / ei).
Miten?
Kehittämistarpeita?
Tämä pitää tehdä seuraavaksi. Milloin ja miten?
- Henkilöstöä koulutetaan säännöllisesti tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysymyksistä (kyllä / toisinaan / ei).
Miten ja milloin?
Kehittämistarpeita?
Tämä pitää tehdä seuraavaksi. Milloin ja miten?
- Oppilaitoksella on osaamista edistää tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumista henkilöstön sekä oppijoiden kohdalla (kyllä / osittain / ei):
Miten näkyy toiminnassamme?
Kehittymistarpeita?
Tämä pitää tehdä seuraavaksi. Milloin ja miten?
Vinkit vapaan sivistystyön oppilaitoksille
Vapaan sivistystyön oppilaitokset tukevat moninaisuuden ymmärtämistä ja se nähdään koulutuksessa rikkautena. Koulutuksella voi olla merkittävä rooli yksilöllisen kasvun ja hyvinvoinnin lisääjänä, eikä se rajoitu vain ammatillisten tai akateemisten taitojen kehittämiseen. Koulutus voi toimia sosiaalisena tukiverkkona tai täydentävänä oppimispolkuna. Moninaisuuden kohtaaminen ja yhdenvertaisuuden edistäminen ovat siis keskeisiä asioita vapaan sivistystyön oppilaitosten viestinnässä ja henkilöstön osaamisessa.
Arvioi huolellisesti, missä muodossa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma toteutetaan ja viestitään. Perinteisen dokumentin sijaan vaihtoehtona on esimerkiksi verkkosivusto, mikä mahdollistaa esimerkiksi videoiden, podcastien yms. havainnollistavien elementtien hyödyntämistä.
Kytke tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusteemat oppilaitoksen vuosikelloon ja yhteiskunnallisiin teemapäiviin ja viikkoihin, kuten esimerkiksi rasisminvastainen viikko. Huomioi teemoja eri oppiaineiden sisällöissä, kuten kirjoittamisen tai kuvataiteen teemoina, liikuntakurssien musiikkivalinnoissa tai kielikurssien keskusteluteemoissa.
Kehitä mentorointia, joissa oppijat ja henkilöstö voivat jakaa kokemuksia yhdenvertaisuus- ja tasa-arvokysymyksissä. Opiskelijat voivat myös vetää omia projektejaan, kuten yhdenvertaisuustyöpajoja tai keskusteluryhmiä.
Integroi suunnitelman käsittely koulutuksen toteuttamiseen esimerkiksi monimenetelmällisesti eri kursseilla. Huomioi päivitettävän toimintasuunnitelman toteutustavoissa moninaisuus ja yhteisöllisyys.
Kun suunnitelma tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman viestimiseksi ja jalkauttamiseksi on valmis, tarkastele arviointityökalun viimeisessä osiossa suunnitelman toimenpiteiden mittaamista, seurantaa ja arviointia.