Miksi varhaiskasvatuksessa käytetään digilaitteita? Millainen pedagoginen toiminta konkreettisesti tukee lasten tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen kehittymistä? Kuuntele uusin podcast-jaksomme.
Intohimona oppiminen -podcast 1920 px

Miksi varhaiskasvatuksessa käytetään digilaitteita? Miten osallisuutta ja yhteisöllisyyttä voidaan edistää varhaiskasvatuksen digitaalisissa ympäristöissä? Millainen pedagoginen toiminta konkreettisesti tukee lasten tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen kehittymistä?

Näistä aiheista podcastissa keskustelemassa varhaiskasvatuksen opettaja Hanna Manner, varhaiskasvatuksen asiantuntija Satu Nerg-Öhman sekä opetusneuvos Heidi Sairanen Opetushallituksesta keskustelevat aiheesta. Jakson juontaa Päivi Leppänen. Jaksossa on luvassa lukuisia helposti lähestyttäviä esimerkkejä siitä, kuinka teknologia voi rikastaa oppimisympäristöä.

Keskustelun taustalla on Opetushallituksen ja Kansallisen audiovisuaalisen instituutin, Kavin Uudet lukutaidot -ohjelmassa viime keväänä julkaistu kuvaus hyvästä pedagogisesta toiminnasta varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Kuvausten mukainen tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen kehittyy neljällä alueella: Käytännön taidot, Turvallisuus ja vastuullisuus, Tutkiva ja luova työskentely sekä Vuorovaikutus. Kuvauksissa erityisen merkityksellistä on lasten aktiivinen rooli toimijana ja tuottajana.

Kuuntele jakso Spotifyissa, jos sinulla on jo tili. Tai kuuntele jakso Spotifyissa ilman kirjautumista siirry jaksoon:  Miten lapsen osallisuutta voidaan edistää varhaiskasvatuksen digitaalisissa ympäristöissä? Podcast löytyy myös Applen podcasteista.

Intohimona oppiminen -podcast tarjoaa tietoa, tukea ja inspiraatiota koulutusalan ammattilaisille. Luvassa on vielä neljä jaksoa digiosaamisesta eri koulutusasteilla.

Tutustu tarkemmin Digiosaamisen kuvauksiin Uudet lukutaidot -verkkosivuilla.