Säädösperusta
- Valtion vuoden 2020 talousarvio, momentti 29.10.30.11.2.
- Laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta (1705/2009).
- Valtioneuvoston asetus opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta (1766/2009).
- Valtionavustuslaki (688/2001).
- Laki (633/1998) ja asetus (813/1998) taiteen perusopetuksesta.
Valtionavustuksen käyttötarkoitus
Määrärahalla on tarkoitus monipuolisesti edistää taiteen perusopetuksen kehittämistä sekä toiminnan tuloksellisuuteen ja laadulliseen kehittämiseen
tarkoitettua innovaatiotoimintaa. Erityisenä kehittämiskohteena on taiteen perusopetuksen pedagoginen kehittäminen. Taiteen perusopetusta kehitetään opetussuunnitelman perusteiden pohjalta ja niissä asetettuja tavoitteita vahvistaen.
Kehittämistyötä voidaan tehdä myös yhteistyössä muiden taiteen perusopetuksen oppilaitosten kanssa sekä kansainvälisenä yhteistyönä. Erityisesti
toivotaan useiden taiteen perusopetuksen koulutuksen järjestäjien yhteisiä pedagogisia kehittämishankkeita.
Erityisavustuksena myönnettävää valtionavustusta ei saa käyttää organisaation perustoiminnan rahoittamiseen kuten esimerkiksi opetussuunnitelman laatimiseen. Avustuksen saajan on noudatettava valtionavustuspäätöksen ehtoja ja rajoituksia.
Valtionavustusta myönnetään enintään 80 % hankkeen kokonaiskustannuksista, joten hakijan oma maksuosuus on vähintään 20 %.
Yleiset tavoitteet
Tavoitteena on taiteen perusopetuksen pedagoginen kehittäminen. Taiteen perusopetusta kehitetään opetussuunnitelman perusteiden pohjalta ja niissä asetettujen tavoitteiden toteutumista edistäen.
Hakuryhmän tavoitteet, painopisteet ja valintaperusteet
Tavoitteet
- Musiikkioppilaitosten musiikin ja tanssin sekä muiden taiteenalojen oppilaitosten taiteen perusopetuksen kehittämistyön vahvistuminen ja sen kautta taiteen perusopetuksen tuloksellisuuden ja laadun paraneminen.
- Taiteen perusopetuksen pedagogiikan kehittyminen ja opetusmenetelmien monipuolistuminen.
- Taiteen perusopetuksen oppilaitosten yhteistyön lisääntyminen pedagogisessa kehittämisessä.
- Rahoitettuihin hankkeisiin sisältyy taiteen perusopetuksen koulutuksen järjestäjien yhteisiä laaja-alaisia hankkeita.
Painopisteenä on pedagoginen kehittäminen.