Kuinka saamme MPASSid:n käyttöön koulussamme?

Blogi
MPASSid Digitaalisuus
MPASSid on opetus- ja kulttuuriministeriön tarjoama palvelu, jonka avulla oppilaat kirjautuvat oppimisympäristöihin ja muihin opetusta tukeviin digitaalisiin palveluihin koulun antamilla tutuilla tunnuksilla. MPASSid standardoi henkilötietojen välittämisen opetuksen tai koulutuksen järjestäjän henkilörekisteristä sähköisiin oppimisen palveluihin. Ratkaisu on käytettävissä jo yli 2000 suomalaisessa koulussa.

MPASSid-käyttöönotto alkaa liittymissopimuksen allekirjoituksesta. Tätä varten koulutuksen järjestäjän nimi, osoite ja y-tunnus sekä sopimuksen yhteyshenkilön eli allekirjoittajan nimi, sähköpostiosoite ja puhelinnumero tulee lähettää osoitteeseen mpass [at] oph.fi. Lähetämme sopimuksen tämän jälkeen joko sähköisesti tai manuaalisesti allekirjoitettavaksi.

MPASSid-käyttöönotto alkaa liittymissopimuksen allekirjoituksesta.

Jäsentietojen ilmoittamisen yhteydessä toivomme, että ilmoitatte myös, mikä henkilörekisteri teillä on käytössä. Yleisimmät henkilörekisterit, joita MPASSid-palveluun integroidaan, ovat Wilma, ADFS ja Azure AD, mutta myös Opinsys- ja G Suite -integraatioita voidaan tehdä. Integraatioista on ohjeistus MPASSid:n eDuuni Wiki-sivulla. Jotta MPASSid:n avulla kirjautuminen onnistuu, on henkilörekisterissä oltava jokaisesta käyttäjästä lisäksi vaaditut, tietomallin mukaiset tiedot. 

Kun sopimus on allekirjoitettu ja tekniset yhteydet testattu, edellytykset MPASSid:n käyttöönottoon täyttyvät. Tämän jälkeen voitte ottaa yhteyttä niihin MPASSid-yhteensopiviin palveluihin, joita haluatte alkaa käyttää tai joihin teillä on jo käyttöoikeus, ja ilmoittaa, että käytätte tästä eteenpäin kirjautuessanne MPASSid-ratkaisua. Monet palvelut haluavat laatia niiden käyttöönotosta sopimuksen, mutta esimerkiksi vanhojen ylioppilaskokeiden arkisto Examina on käytössänne heti, kun MPASSid-integraatio on valmis.

Ongelmatilanteissa voitte aina olla yhteydessä tukeemme osoitteessa mpass [at] oph.fi.