3. Minkä takia digitaaliset palvelut keräävät tietoja käyttäjistä?

Suurimmissa sosiaalisissa medioissa, kuten TikTok, Instagram ja Youtube tai hakukoneissa, kuten Google ja Bing, tietoja kerätään pääasiassa mainosten kohdistamiseen ja mainostilan myymiseen.  

  • Aivan tavalliset, kotimaassa sijaitsevat yrityksetkin keräävät tietoja, koska haluavat ymmärtää palveluidensa käyttäjiä. Yritykset haluavat esimerkiksi kehittää datan avulla palveluaan paremmaksi tai tehdä kokonaan uusia palveluja. On hyvä ymmärtää, että tavallisten yritysten kyky tai halu kerätä dataa ihmisten nettikäyttäytymisestä on huomattavasti heikompi kuin suurimmilla sosiaalisilla medioilla tai hakukoneilla. Se tuttu, kotimainen yritys ei todennäköisesti seuraa jokaista liikettäsi netissä.  
  • Suuri osa digitaalisista palveluista ja alustoista rahoitetaan mainosten myynnillä. Mainoksista saa paremman tuoton, kun ne voi kohdistaa tarkasti. Tästä syystä käyttäjistä kerätään tietoa.