Hyppää pääsisältöön

Datatalousosaamisen perusteita perusopetukseen ja toiselle asteelle

Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tiedotteet
    • Blogit
    • Ukrainasta paenneille
    • Opetustoimi ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan
    • Tapahtumakalenteri
    • Rahoitushaut
    • Opetushallituksen uutiskirjeet
    • Intohimona oppiminen! -podcast
  • Palvelut
    • Opintopolku.fi ja Opintopolun palvelukokonaisuus
    • Valtionavustukset ja kansainvälistymisrahoitus
    • Valtionosuudet
    • Tietopalvelut
    • Koulutuspalvelut
    • Tutkintojen tunnustaminen
      • Suomalaisten tutkintojen tunnustaminen ulkomailla
      • Tutkintojen tunnustamisen palveluopas
      • Ulkomailla suoritettujen tutkintojen tunnustaminen Suomessa
        • Opetushallituksen päätökset pätevyydestä ammattiin
    • Konsultointipalvelut
    • Oppimateriaalit
    • Näin asioit
    • Usein kysytyt kysymykset
  • Koulutus ja tutkinnot
    • Varhaiskasvatus
    • Esiopetus
    • Perusopetus
    • Lukiokoulutus
      • Lops 2021 - tukea lukion opetussuunnitelman perusteiden toteutukseen
      • Lukion oppiaineet
    • Ammatillinen koulutus
      • Ammatillisen koulutuksen laadunhallinta
      • Ammatilliset tutkinnot
      • Työelämätoimikunnat
      • Ammatillisen koulutuksen kehittämishankkeet
    • Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus
    • Taiteen perusopetus
    • Ammattikorkeakoulut ja yliopistot
    • Kieli- ja kääntäjätutkinnot
    • Vapaa sivistystyö
    • Maahanmuuttotaustaiset oppijat
    • Saamen-, romani- ja viittomakieliset oppijat
  • Kansainvälisyys
    • Yksilöille
      • Kansainvälinen EDUFI-harjoittelu
      • Jatko-opiskelu- ja tutkimusapurahat Suomeen
    • Organisaatioille
      • Erasmus+ -ohjelma
        • Erasmus+ yleissivistävälle koulutukselle
        • Erasmus+ ammatilliselle koulutukselle
        • Erasmus+ korkeakoulutukselle
        • Erasmus+ aikuiskoulutukselle
        • Erasmus+ nuorisoalalle
        • Erasmus+ liikunnalle ja urheilulle – Sport
      • Euroopan solidaarisuusjoukot
      • Luova Eurooppa 2021-2027
      • Nordplus
      • Suomen kieli ja kulttuuri
      • Valtionavustuksia kansainvälisyyteen
      • Transatlantic Classroom lukioille
      • HEI ICI ja HEP -ohjelmat
      • Koulutusviennin ohjelma
    • Kansainväliset verkostot ja foorumit
    • Opetusalan kehitysyhteistyön osaamiskeskus
    • Tietoa kansainvälistymisrahoituksesta
      • Korkeakoulutuksen kansainvälistymisen tuki
        • Nordic Master
    • Kansainvälinen osaaminen ja työelämä
  • Tietoaineistot ja analyysit
    • Ennakointi
    • Tilastot
    • Julkaisut
    • Tietovarannot ja rekisterit
    • Suomi kansainvälisissä vertailuissa
  • Teemat ja kehittäminen
    • Hyvinvointi
    • Kasvatuksen ja koulutuksen turvallisuus
    • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
    • Tulkitsemis- ja tulkkauspalvelut
    • Digitalisaatio
    • Digitaalinen osaaminen
    • Lukutaito-ohjelma
    • Elinikäinen ohjaus Suomessa
    • Kansalliset verkostot ja hankkeet
    • Kasvatus- ja koulutusalan johtaminen
  • Tietoa meistä
    • Organisaatio ja johtaminen
    • Tehtävät
    • Medialle
    • Yhteystiedot
      • Kysy ja anna palautetta
      • Puhelinluettelo
    • Lausunnot ja lausuntopyynnöt
    • Opetushallitus vaikuttaa
    • Asiakaskokemus ja osallisuus
    • Avoimet työpaikat
    • Opetushallitus sosiaalisessa mediassa
  • Opettajille
  • Suomeksi
  • På svenska
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Kysy ja anna palautetta
  • YKI-chatbot auttaa yleisissä kielitutkinnoissa
  • Saavutettavuuspalaute
  • Tietosuojakäytäntö
  • Evästeasetukset

Opetushallitus

Hakaniemenranta 6
PL 380, 00531 Helsinki

Puhelin +358 29 533 1000
Faksi +358 29 533 1035

  • Katso kartta 

© Opetushallitus 2025

  1. Etusivu
  2. Datatalousosaamisen perusteita perusopetukseen ja toiselle asteelle
  3. Linkkejä
  1. Datatalousosaamisen perusteita perusopetukseen ja toiselle asteelle

Datatalousosaamisen perusteita perusopetukseen ja toiselle asteelle

Mitä on reilu datatalous? Mitä jokaisen tulisi tietää?
Jaa
  • Datatalousosaamisen perusteita perusopetukseen ja toiselle asteelle
    • Johdanto
    • Aineiston kirjoittajat
    • Mitä datatalous tarkoittaa?
    • Mitä sitten on digitalisaatio?
      • Digitalisaatio kehittyy. Seuraavaksi digitalisoituvat tavarat ja biologia. Mitä tämä tarkoittaa?
      • Miten digitalisaatio liittyy datatalouteen?
    • Mihin datatalous vertautuu merkitykseltään historiallisesti?
      • Miten käsitteet, kuten ‘data’, ‘informaatio’ ja ‘tieto’ liittyvät toisiinsa?
    • Kenellä on eniten dataa käytettävissään?
    • Miksi puhumme “reilusta datataloudesta”?
    • Mitä on ”epäreilu datatalous"?
    • Mikä on datatalouden yhteiskunnallinen merkitys taloudelle?
      • Pohdittavaksi: Millaisia ammatteja ja osaamista datataloudessa tarvitaan?
    • Mitä on alustatalous ja datatalous?
    • Millä tavalla datatalous ja demokratia liittyvät toisiinsa?
    • EU:n tietosuoja-asetus ja henkilötietojen käsittely
    • Digiprofiili ja digiprofiilitestiin liittyvät kysymykset ja vastaukset
      • Tieto
        • 1. Mikä on eväste? Mikä on välttämätön eväste?
        • 2. Mitä henkilötiedolla tarkoitetaan? Mitä on henkilötietojen väärinkäyttö?
        • 3. Minkä takia digitaaliset palvelut keräävät tietoja käyttäjistä?
        • 4. Mikä on palveluntarjoaja?
        • 5. Onko tietojen keräämisen kannalta väliä sillä, lataako sovelluksen sovelluskaupasta vai käyttääkö selainversioita?
        • 6. Miksi joku haluaisi tietää, millä nettisivuilla joku toinen henkilö käy?
        • 7. Mistä henkilö tietää, minkä kaiken tiedon palveluntarjoaja voi kerätä, jos henkilö sallii kaiken tiedon käytön?
        • 8.Miksi yksityisyys olisi tärkeää? Eikö henkilö voi jakaa kaiken, jos haluaa?  
        • 9.Voiko netissä ihmisistä kerättyä tietoa käyttää netissä tapahtuvaan poliittiseen vaikuttamiseen? Miten se on mahdollista? 
        • 10. Mitä henkilö voisi hyötyä siitä, että jokin palvelu käyttäisi henkilöstä monissa muissa palveluissa kerättyä dataa? 
        • 11. Mistä henkilö voi tietää tai miten voi olla ihan varma, että hänestä kerätyt tiedot ovat turvassa?
      • Asenne
        • 1.Tehdäänkö nettipalvelujen keräämään dataan liittyvän turvallisuuden parantamiseksi vielä jotain, mitä?
        • 2. Miksi jokaisen tulisi tuntea EU:n tietosuoja-asetuksen keskeiset periaatteet?
        • 3. Mitkä ovat yleisiä virhekäsityksiä liittyen omien tietojen suojaamiseen seurannalta, esim. incognito-tila? 
        • 4. Miksi ei voi olla olemassa maksuttomia digitaalisia palveluita?
        • 5. Miten pelkästään uutisten lukeminen voi synnyttää käyttäjästä tietoa ulkopuolisille? 
        • 6. Mihin kaikkeen kerätty tieto voi vaikuttaa digitaalisten palvelujen käytössä?
      • Toiminta
        • 1. Mitä sijaintitiedon jakamisella tarkoitetaan? Mitä hyötyä tai haittaa sijaintitiedon jakamisesta on?
        • 2. Miksi eri palveluihin voi kirjautua sosiaalisen median palvelujen tileillä? Mitä seurauksia kirjautumisella voi olla? Kannattaako some-tilejä hyödyntää eri palveluissa? 
        • 3. Miten voi vaikuttaa mainosten näkyvyyteen selaimessa? 
        • 4. Miten datan käyttö vaikuttaa ympäristöön? Mitä tarkoittaa kestävyysosaaminen digitaalisissa ympäristöissä?
        • 5. Miksi digitaalisten palveluiden käyttöehtoihin pitäisi tutustua? 
    • Linkkejä

Linkkejä

  • Rekisteröidyn oikeudet – Tietosuojavaltuutetun toimisto
  • Lasten tietosuoja – Tietosuojavaltuutetun toimisto 
  • Voidaanko lapsista kerätä henkilötietoja? – europa.eu
  • Alaikäisen oikeustoimikelpoisuus - Minilex
  • Tietokoneen, kännykän ja muiden mobiililaitteiden käyttöön liittyvistä oikeuksi…
  • Digiprofiilitesti Sitran sivuilla
  • Tulevaisuussanasto Sitran sivuilla


  • Kysy ja anna palautetta
  • YKI-chatbot auttaa yleisissä kielitutkinnoissa
  • Saavutettavuuspalaute
  • Tietosuojakäytäntö
  • Evästeasetukset
Etusivu

© Opetushallitus 2025