Suomessa perusopetusikäisten maahanmuuttotaustaisten ja kantaväestön oppilaiden osaamisero on kansainvälisesti suuri. Esimerkiksi PISA-tutkimuksissa havaittu maahanmuuttotaustaisten ja kantaväestön oppilaiden osaamisero lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä vastaa laskennallisesti noin kahden lukuvuoden aikana kertyvää osaamista. Suuri osa osaamiserosta selittyy maahanmuuttajataustaisten oppilaiden puutteellisella kielitaidolla ja heikommalla sosioekonomisella taustalla. Maahanmuuttotaustaisten oppilaiden osaamisen tukeminen liittyy olennaisesti heidän oppimisedellytyksiensä parantamiseen sekä lukutaitonsa kehittämiseen.
Perusopetukseen valmistavaa opetusta ohjaavat Opetushallituksen laatimat perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelman perusteet (2015). Niiden mukaan valmistavan opetuksen keskeisinä tavoitteina on antaa oppilaalle tarvittavat valmiudet suomen tai ruotsin kielessä ja tarpeelliset muut valmiudet esiopetukseen tai perusopetukseen siirtymistä varten. Valmistavan opetuksen tarkoitus on myös edistää oppilaiden tasapainoista kehitystä ja kotoutumista suomalaiseen yhteiskuntaan.
Säädösperusta
- Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain 1705/2009 45 §:n mukaiset ylimääräiset valtionavustukset
- Valtionavustuslaki (688/2001)
- Perusopetuslaki (628/1998) 5 § ja 9 §
Haun erityiset painopisteet
- valmistavan opetuksen oppilaiden integraation tukeminen valmistavan opetuksen ja esi- tai perusopetuksen nivelvaiheessa
- hyvien integrointikäytäntöjen kehittäminen ja vakiinnuttaminen valmistavan opetuksen aikana sekä erityisesti siirryttäessä esi- tai perusopetukseen.