Lukiokoulutuksen oppimisen tuen uudistus vahvistaa lukiolaisten oikeutta oppimisen tukeen ja selkeyttää erityisopetuksen roolia. Opetushallitus on päivittänyt lukion opetussuunnitelmien perusteet oppimisen tuen ja erityisopetuksen osalta uudistetun lukiolain mukaisiksi. Muutokset koskevat sekä nuorten että aikuisten LOPS-perusteita ja ne ovat astuneet voimaan 1.8.2025. Opetushallitus vastaa valtionavustuksella rahoitettavan oppimisen tuen kehittämistoiminnan ohjaamisesta, seurannasta ja tulosten raportoinnista.
Tämä haku on suunnattu lukiokoulutuksen järjestäjille, jotka ovat jo aiemmin saaneet valtionavustusrahoitusta ja kehittäneet lukiokoulutuksen oppimisen tukea ja erityisopetusta. Haun erityisenä tavoitteena on syventää kehittämisessä saatuja tuloksia ja levittää niitä valtakunnallisesti.
Tavoitteena on jatkokehittää oppimisen tuen ja erityisopetuksen järjestelmää lukiokoulutuksessa. Kehittämistoimet voivat koskea osittain myös koulutuksen järjestäjien järjestämän tutkintokoulutukseen valmentavan koulutuksen opiskelijoita. Näin parannetaan opiskelijoiden edellytyksiä toisen asteen tutkinnon suorittamiseen ja vahvistetaan opiskelijoiden hyvinvointia, mikä vähitellen nostaa koulutus- ja osaamistasoa ja turvaa osaavan työvoiman saatavuutta.
Oppimisen tuen ja erityisopetuksen vahvistamista tukee lukion opetussuunnitelman perusteiden lisäksi vuonna 2022 laadittu lukiokoulutuksen laatustrategia, jonka laatutekijöitä ovat laadukas oppiminen, hyvinvointi ja osallisuus, kehittyvä toimintakulttuuri sekä lukiokoulutuksen saavutettavuus.
Valtionavustusten avulla on tarkoitus selkiyttää ja kehittää oppimisen tuen ja erityisopetuksen järjestelmää lukiokoulutuksessa siten, että jokainen lukio-opiskelija saisi riittävää ja oikea-aikaista tukea lukio-opintoihin, ylioppilastutkintoon ja jatko-opintoihin valmistautuessa. Näillä toimilla tuetaan opiskelijoita etenemään opinnoissaan ja vähennetään keskeyttämisiä.