Valtionavustuslaki (688/2001)
Valtion vuoden 2021 talousarvio, momentti 29.80.50.04.
Hyvä ja monipuolinen luku- ja kirjoitustaito on kaiken oppimisen ja yhteiskunnassa pärjäämisen perusta ja keskeinen taito niin opiskelussa kuin työelämässä. Lukutaito ja lukuharrastus ovat vahvasti yhteydessä myös monilukutaidon kehittymiseen osana kaikkea oppimista. Tutkimusten mukaan alueelliset erot ovat kasvaneet ja heikkojen lukijoiden määrä on lisääntynyt. Tämä lisää riskiä syrjäytyä niin opinnoissa, työelämässä kuin muutoinkin yhteiskunnassa.
Toiminta-avustuksen tarkoituksena on edistää Lukuliikkeelle asetettujen suuntaviivojen toteutumista käytännön verkostoitumisen ja toimeenpanon kautta. Päivitetyt suuntaviivat ovat seuraavat: lukutaitotyön rakenteiden luominen, lukutaito-osaamisen vahvistaminen, lukemaan innostaminen. Ks. tarkemmin www.lukuliike.fi.
Avustuksella rahoitettavassa hankkeessa pyritään löytämään uusia tapoja edistää lasten, nuorten ja aikuisten lukutaitoa yhteistyössä eri toimijoiden kanssa tai vahvistetaan jo toimivia tapoja. Hankkeen tavoitteena on systeeminen muutos, joka näkyy selkeämpinä yhteisinä tavoitteina ja toimenpiteinä yli hallinto- ja kuntarajojen.
Valtionavustuksella rahoitetaan hankkeen suunnittelu- ja toteutustyötä sekä sen vaatimia henkilöresursseja. Hanke voi olla suomen-, ruotsin- tai saamenkielinen. Hankkeessa voidaan huomioida myös muiden kieliryhmien tai erityisryhmien tarpeet. Hanke voi keskittyä kaikenikäisten lukutaidon edistämiseen tai yksittäiseen ikäryhmään.
Haun erityisenä painopisteenä on
- kehittää lukutaidon rakenteita, vahvistaa lukutaito-osaamista tai innostaa lukemaan
- lukutaitoa tukevien konkreettisten tekojen synnyttäminen, juurruttaminen ja vakiinnuttaminen
- uusien lukutaitoa edistävien ratkaisujen kehittäminen ja levittäminen, tai toimivien mallien jatkokehittäminen
- muita kumppanuuksia hyödyntävä, verkostoja luova toiminta
- toiminnan liittäminen osaksi jatkuvaa lukutaitotyötä ja yhteistyöverkostoja