Valtionavustuksella tuetaan lukiokoulutuksen järjestäjiä koronavirustilanteen aiheuttamien opetukseen, ohjaukseen ja tukitoimiin liittyvien lisäresurssitarpeiden rahoittamisessa. Tavoitteena on parantaa lukio-opiskelijoiden edellytyksiä jatkaa opintojaan lukion opetussuunnitelman perusteiden mukaisessa opetuksessa lukuvuonna 2020-2021.
Lukion opetus ja ohjaus järjestettiin 18.3.2020 alkaen pääsääntöisesti etäopetuksena ja -opiskeluna sekä itsenäistä opiskelua hyödyntäen. Lukiokoulutuksessa oli varsin hyvät mahdollisuudet järjestää opetus ja ohjaus vaihtoehtoisin tavoin johtuen opettajien ja opiskelijoiden hyvästä digiosaamisesta, kattavasta laitekannasta ja saatavilla olevasta digitaalisesta oppimateriaalista. Tästä huolimatta lähiopetuksen puuttuminen aiheutti haasteita opiskelijoiden osaamisen tavanomaiselle kehittymiselle poikkeusolojen aikana, ja kaikkien osaamistavoitteiden saavuttaminen etä- ja itseopiskeluna on voinut jäädä osalla opiskelijoista puutteelliseksi. Lähiopetuksen puuttuminen on siten lisännyt opiskelijoiden tarvetta kerrata kevään opintoja syksyllä.
Erityisesti ne opiskelijat, joilla on oppimisvaikeuksia tai elämänhallinnan haasteita, ovat olleet muita heikommassa asemassa poikkeustilanteessa, kun opettajalta saatava oppimisen tuki on voinut olla vähäisempää tai muuten tavanomaisesta poikkeavaa. Opiskelijat tarvitsevat todennäköisesti myös aiempaa enemmän tukea opintojensa suunnitteluun ja ohjaukseen. Lisäksi yhteistyössä opiskeluhuollon ja opiskelijaterveydenhuollon kanssa toteutettavan ohjauksen ja tuen tarvitsijoiden määrä on oletettavasti kasvanut.
Haun avustuskohteita ovat:
- Opetuksen lisääminen
Avustusta kohdennetaan opintojen kertaamiseen ja tukitoimenpiteisiin niille opiskelijoille, joilla arvioidaan koronaviruksen aiheuttamien poikkeusolojen vaikutusten vuoksi olevan puutteita opetussuunnitelman perusteiden mukaisten osaamistavoitteiden osalta. Opetusta ja tukea voidaan kohdentaa esimerkiksi oppiaine- tai kurssikohtaisesti paikallisesti todettujen tarpeiden perusteella.
Lisämäärärahan tarpeen laskennassa on arvioitu, että opetuksen lisäystarve olisi keskimäärin yhden lukiokurssin opetustuntimäärän verran lukio-opiskelijaa kohden. Yhden kurssin opiskelijamäärä on laskennollisesti 20.
- Ohjauksen ja tukitoimien lisääminen
Avustusta voidaan kohdentaa lisäresurssina opiskelijoille annettavaan oppimisen tukeen ja opinto-ohjaukseen. Lisäksi avustusta voi käyttää koulutuksen järjestäjien yhteistyössä opiskeluhuollon ja opiskelijaterveydenhuollon kanssa tarjoamien ohjauksen ja tuen palveluiden lisäämiseen erityisesti niille nuorille, joilla on ollut ongelmia jaksamisen ja mielenterveyden kanssa tai jotka ovat muuten heikoimmassa asemassa.
Lisämäärärahan tarpeen laskennassa on arvioitu, että opiskelijaa kohden lisäresurssia tarvitaan noin kymmenen opinto-ohjaajan tai muun tukihenkilöstön työtuntia lukuvuoden aikana. Lisäresurssi kohdistuisi noin 25 prosenttiin opiskelijoista.