Säädösperusta
Valtion vuoden 2021 talousarvio, momentti 29.10.30.08 ja 29.20.35.03
Perusopetuslaki 1998/628, Lukiolaki 2018/714, Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituslaki 1705/2009, Valtionavustuslaki 2001/688
Avustuksen yleisenä tavoitteena on monipuolistaa ja kehittää kansainvälisyyttä opetussuunnitelmatyössä, opetuksessa ja oppimisessa sekä varhaiskasvatussuunnitelmissa ja varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena on samalla lisätä kansainvälisellä toiminnalla vastuullisuutta ja kansainvälisen osaamisen laatua mm. kiinnittämällä huomiota ihmisoikeuksien, kielten ja kulttuurien moninaisuuden sekä ympäristön kestävyyden vaalimiseen. Avustuksia voidaan myöntää myös erityistä osaamista edistäville kansainvälisille hankkeille. Avustustoiminnan painopisteet on johdettu YK:n kestävän kehityksen Agenda2030:n tavoitteiden osakokonaisuudesta 4.7, jonka avulla pyritään varmistamaan oppijoille kestävän kehityksen edistämiseen liittyvää osaamista. (Lisätietoja esim. Valtioneuvoston kanslia; UNESCO; OPH.)
Kehittämishankkeiden yleisenä tavoitteena on monipuolistaa ja kehittää kansainvälisyyttä opetussuunnitelmatyössä, opetuksessa ja oppimisessa sekä varhaiskasvatussuunnitelmissa ja varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena on samalla parantaa opetuksen ja varhaiskasvatuksen kansainvälisen toiminnan laatua ja vaikuttavuutta.
Avustuksesta tuetaan hankkeita, joiden tarkoituksena on:
• tarjota lapsille, oppilaille ja opiskelijoille yhdenvertaisia mahdollisuuksia omaksua globaalikansalaisuuteen liittyviä tietoja, taitoja ja arvopohjaa
• mahdollistaa erilaisiin kulttuureihin tutustumisen ja kulttuurien välisen vuorovaikutuksen omaksumisen
• koulussa tai muuten hankitun kielitaidon monipuolinen hyödyntäminen osana kansainvälistä kasvatusta
• vahvistaa opetussuunnitelmien mukaista laaja-alaista osaamista, lukio-opetuksessa huomioiden lukion opetussuunnitelman perusteiden 2019 velvoite tarjota opiskelijoille mahdollisuus kehittää kansainvälistä osaamistaan
• kehittää virtuaalista kansainvälistä yhteistyötä.
Lisäksi avustuksia voidaan myöntää myös erityistä osaamista edistäville kansainvälisille hankkeille.
Etusijalla ovat hankkeet, joissa
• kehitetään kansainvälisyyden polkuja varhaiskasvatuksesta lukiokoulutukseen ja joissa
• tuodaan esille innovatiivisia, laajasti hyödynnettäviä ja kustannustehokkaita tapoja toimia kansainvälisesti ja globaalisti.