OPH mukana kehittämässä opettajankoulutusta Saharan eteläpuolisessa Afrikassa

Opetushallituksen toimeenpanemassa Regional Facility for Teachers in Africa (RFTA) -hankkeessa tuetaan opettajankoulutuksen kehittämistä tarjoamalla asiantuntijatukea opettajankoulutukseen liittyvän...

Tunnetko vastuusi - Kiusaamisen, häirinnän, syrjinnän ja väkivallan tunnistaminen ja niihin puuttuminen kuuluu jokaiselle aikuiselle

Opetushallitus on tuottanut kasvatus- ja koulutusalan ammattilaisille ja huoltajille videosarjan, joka auttaa tunnistamaan lasten ja nuorten kokemaa kiusaamista, häirintää, syrjintää ja väkivaltaa sekä puuttumaan niihin turvallisuutta ja terveyttä edistävillä tavoilla.

Uusi sivusto tarjoaa ohjeita ja työkaluja kiusaamisen, häirinnän, syrjinnän ja väkivallan tunnistamiseen ja niihin puuttumiseen

Kiusaaminen, häirintä, syrjintä ja väkivalta vaikuttavat merkittävästi lasten ja nuorten arjen turvallisuuteen ja hyvinvointiin. Opetushallituksen uudelle Ei kaikelle väkivallalle -verkkosivustolle on koottu tietoa, ohjeita ja työkaluja siihen, miten tällaiset teot ja tilanteet tunnistetaan, miten niitä ehkäistään ja miten niihin voidaan puuttua varhaiskasvatuksessa, kouluissa ja oppilaitoksissa. Kyseessä on laatuaan ensimmäinen näiden ilmiöiden ympärille rakennettu kokonaisuus Suomessa.

Toista kotimaista kieltä on tarpeen vahvistaa ja tehdä näkyväksi varhaiskasvatuksessa

Opetushallituksen yhteistyössä Helsingin yliopiston, Jyväskylän yliopiston ja Åbo Akademin kanssa tekemä uusi selvitys osoittaa tarpeen vahvistaa sekä tehdä näkyväksi toista kotimaista kieltä varhaiskasvatuksessa. Raportissa esitellään kymmeneen toimenpide-ehdotusta jatkokehitystyötä varten sekä valtakunnallisella että paikallisella tasolla. Pitkän aikavälin tavoitteena on tarjota yhtenäinen ja tasa-arvoinen kielipolku jokaiselle lapselle.

Väkivalta ei ole koskaan hyväksyttävää

Julkisuudessa on keskusteltu Viertolan kouluampumisen jälkeen siitä, miksi lapsi tai nuori päätyy käyttäytymään väkivaltaisesti. Keskustelussa on osin unohtunut se tosiasia, että väkivalta ei koskaan ole hyväksyttävää. Tämän viestin kuuleminen aikuisilta on tärkeää lasten ja nuorten turvallisuudentuneelle: vastuu omasta toiminnasta on aina tekijällä.

Eurydice-raportti: Kestävyysteema huomioidaan hyvin Euroopan koulutusjärjestelmissä – Suomi nousee hyvänä esimerkkinä kokonaisvaltaisesta lähestymistavasta

Raportin mukaan kestävyysteema on hyvin esillä Euroopan maiden peruskoulujen ja lukioiden kansallisissa opetussuunnitelmissa. Panostusta opettajien ja rehtoreiden osaamiseen sekä taloudellista tukea koulujen kestävyyden kehittämiseen voisi kuitenkin lisätä. Raportti nostaa Suomen yhtenä hyvänä esimerkkinä siitä, miten kestävyyden teemaa voi koulutukseen sisällyttää.

THL:n ja Opetushallituksen vanhempainilta tarjoaa tukea ja tietoa traumasta toipumisesta ja ikätoverien välisestä väkivallasta

THL ja Opetushallitus järjestävät tällä viikolla vanhempainillan, joka käsittelee traumasta toipumista, nuorten hyvinvointia ja ikätoverien välisen väkivallan kysymyksiä. Virtuaalinen vanhempainilta järjestetään torstaina 18. huhtikuuta klo 17.00–18.00. Tilaisuus on suunnattu erityisesti kouluikäisten vanhemmille sekä kouluikäisille vanhempiensa kanssa.

Ammatillisen opiskelijoiden ulkomaanjaksojen määrä on nousussa – koronapandemiaa edeltäneeseen tasoon on silti vielä matkaa

Vuonna 2023 ammatillisesta koulutuksesta lähti opintoihin liittyvälle ulkomaanjaksolle yhteensä 3 724 opiskelijaa. Tämä on 38 % enemmän kuin vuonna 2022. Ennen koronapandemiaa eli vuonna 2019 ulkomaanjaksolle lähti 4 426 opiskelijaa. Henkilöstön liikkuvuuksissa lähestytään jo huippuvuosia 2017–2019.

Anna meille palautetta Oph.fi-sivustosta ja uudistetusta sivuston hausta

Oph.fi-verkkosivuston uudistettu haku on nyt ollut kevään käytössä, ja myös sivuston rakennetta on uudistettu saadun palautteen perusteella. Tämän vuoden asiakaskyselyssä on haun lisäksi teemana opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteiden löydettävyys.

Lukiodiplomijärjestelmän kehittäminen on alkanut – tervetuloa seminaariin 8.5.

Olemme Opetushallituksessa aloittaneet lukiodiplomijärjestelmän kehittämistyön opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) toimeksiannon pohjalta. Kyseessä on laaja kokonaisuus, joka perustuu vuonna 2022 laadittuun suunnitelmaan. Toimenpiteitä on suunniteltu vuoteen 2027 asti.
Näytetään 1-10/1103