Ammatillinen koulutus ─ Mitä väliä kielellä?

Kieli on oppimisen tärkein voimavara. Kun oppilaitoksessa toimitaan kielitietoisesti, se tarkoittaa, että kielen merkitys tunnistetaan ja ymmärretään osana opittavaa asiaa ja ammattia. Oppiminen...

Oppivelvollisuuden laajentamisen kustannuksia selvitetään

Opetushallitus lähettää kaikille koulutuksen järjestäjille kyselylomakkeen, jossa pyydetään koulutuksen järjestäjiä arvioimaan toteutuneita kustannuksia tutkintokohtaisesti kaikista ammatillisista...

Asuntolatoiminnan laatusuositukset

Ammatillisen koulutuksen asuntoloissa asuu lähes 10 000 ammatillisen koulutuksen opiskelijaa. Viimeisimmässä asuntolaselvityksessä (2015) yhtenä kehittämisehdotuksena tuotiin esille, että...

Tekstiili- ja muotialan uudistettu ammatillinen koulutus tuottaa osaamista alan muuttuviin osaamistarpeisiin

Uudet tutkinnot ovat nyt osa ammatillisen koulutuksen tutkintorakennetta uudistettuine tutkintonimikkeineen. Tutkintojen muodostumisesta on tehty opiskelijan ja työelämän näkökulmasta joustavia ja...

Lukiodiplomeihin uusia tehtäviä keväällä 2019

Uusia tehtäviä tulee tänä vuonna kuvataiteen, käsityön ja median lukiodiplomeihin kaudelle 2019–2020. Lisäksi joukossa on yksi yhteinen, kaikille diplomeille laadittu tehtävä, joka kannustaa...

Asiantuntijapooli tukemaan työelämätoimikuntia yhteisten tutkinnon osien laadun varmistuksessa

Työelämätoimikuntien työtä tukemaan on perustettu asiantuntijaryhmä auttamaan yhteisten tutkinnon osien laadun varmistuksessa. Keväällä 2019 perustettuun asiantuntijaryhmään lisätään uusia asiantuntijoita tarpeen mukaan.

Rehtorit ja opettajat – tulkaa mukaan kehittämään työkalua lukion paikallisen opetussuunnitelman laadintaan

Jotta Lops-työkalu vastaa mahdollisimman paljon koulutuksen järjestäjien tarpeita, kehitämme sitä yhdessä lukion rehtorien ja opettajien kanssa. Järjestämme touko- ja kesäkuussa demotilaisuuksia,...

Lukutaidolla luodaan merkityksiä, osallisuuden kokemuksia ja tasa-arvoista yhteiskuntaa – poimintoja ja taltiointeja lukutaitoseminaarista

Lukutaitofoorumin työ tiivistyi Lukutaidolla luodaan merkityksiä -seminaariin helmikuussa. Työ lukemisen innostamiseksi ja Lukutaitofoorumin asettamien suuntaviivojen toteuttamiseksi jatkuu Lukuliikkeessä Opetushallituksen koordinaattorien ja eri toimijoiden yhteistyönä kesäkuun 2020 loppuun.

Move!-uutiskirje on lähetetty koulujen yhteyshenkilöille

Move!-uutiskirje on lähetetty koulujen ilmoittamille yhteyshenkilöille. Jos et ole saanut uutiskirjettä, varmistathan koulusi yhteyshenkilöiden sähköpostiosoitteen ajantasaisuuden Opetushallituksen Opintopolku-järjestelmästä. Yhteystietoja ylläpidetään Opetushallituksen virkailijan Opintopolku-palvelussa: https://virkailija.opintopolku.fi.

Puheviestintätaitojen päättökokeen ja lukion suullisen kielitaidon kokeen todistukset uudistuivat

Uudistimme suullisen kielitaidon ja puheviestintätaitojen päättökokeiden todistusten visuaalisen ilmeen. Täytäthän siis keväällä opiskelijoiden tiedot uusiin versioihin. Todistukset voi ladata edelleen Suullisen kielitaidon koepankista. Puhvi-todistus on myös uusien verkkosivujemme beta-versiossa.
Näytetään 1-10/21