Vuoden 2020 tilastot: korona pudotti odotetusti opiskelijoiden ulkomaanjaksojen määrää

Tilastot vuonna 2020 toteutuneesta kansainvälisestä opiskelijaliikkuvuudesta vahvistavat korkeakoulujen ennakkoarvioita koronan vaikutuksista: opiskelijoiden pitkien ulkomaanjaksojen määrä putosi puoleen ja lyhyiden kolmannekseen edellisen vuoden luvuista. Ammatillisessa koulutuksessa pudotus oli vieläkin dramaattisempi.

Uuden Erasmus+ -ohjelmakauden ensimmäiset hakukierrokset on avattu

Euroopan komissio on avannut Erasmus+ -ohjelmakauden 2021-2027 ensimmäiset rahoitushaut 25.3.2021. Hakuajat ovat toukokuussa. Tuttujen toimintojen lisäksi rahoitusta on tarjolla myös uusiin eurooppalaista yhteistyötä kehittäviin toimintoihin.

Kansainvälisyyden laatu vertaisten arvioitavaksi – Luovin vetämässä hankkeessa luotiin välineitä oppilaitosten väliseen laatutyöhön

Ammatillisen erityisoppilaitoksen Luovin vetämässä Erasmus+ -hankkeessa kehitettiin vertaisarvioinnin menetelmää, jonka avulla osapuolet arvioivat toistensa kansainvälistä toimintaa ja osaamista. Hankkeessa luodut kriteerit ovat käytössä eurooppalaisissa ammatillisissa oppilaitoksissa tälläkin hetkellä.

Swirl-hanke yhdisti ammattiopiskelijat yrityksiin

Kolmivuotinen Student Work Experience In Real Life (Swirl) -hanke vahvisti ammattikouluopiskelijoiden työnhakuvalmiuksia yritysyhteistyön avulla. Hankkeen oppien avulla opiskelijat voivat kehittää ja täydentää osaamistaan, vahvistaa itsetuntoaan sekä löytää suunnitelmallisia tapoja lähestyä yrityksiä ja työllistyä.

Nuori parantaa tapojaan, kun hän tiedostaa hyödyn

Student Wellbeing Through eSport -hanke osoittaa aidon motivaation merkitystä oppimisessa ja elintapojen kehittämisessä. Hankkeeseen osallistuvien nuorten elintavat paranivat, koska siitä on hyötyä pelissä.

DIG IT -hanke vahvisti työelämävalmiuksia ja ammatillista itsetuntoa

Viiden EU-maan välinen Erasmus+ DIG IT -hanke paransi ammatillisten opiskelijoiden työelämävalmiuksia kansainvälisten työpajojen ja digitaalisen tarinankerronnan keinoin. Hanke oli positiivinen oppimiskokemus myös opettajille.

Matkalla erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan kanssa kaikki oppivat ja kasvavat

Ammattiopisto Livellä on pitkät perinteet erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden ulkomaanjaksojen järjestämisestä. Kokemus on vahvistanut osaamista. Osaamisen ja vahvan käytännön ansiosta oppilaitokselle on myönnetty Ammatillisen koulutuksen liikkuvuusperuskirja.

Kiinteistöjen energiatehokkuus kestävän kehityksen edistäjänä – Erasmus+ -hankkeesta tukea täydennyskoulutuksen kehittämiseen

Kiinteistöalan täydennyskouluttaja Kiinko toteutti vuosina 2017–2019 Erasmus+ -hankkeen, jonka avulla saatiin tietoa kiinteistöjen energiatehokkuudesta niin Suomessa kuin hankkeen kumppanimaissa. Tietoja on hyödynnetty koulutuksen kehittämisessä. Suurimpana saavutuksena Kiinkon kehityspäällikkö Virpi Slotte pitää tietoisuuden lisäämistä energia-asioissa. Hankkeen pohjalta on tehty lukuisia julkaisuja.

Erasmus+ -akkreditointi myönnetty 115 yleissivistävän, ammatillisen koulutuksen ja aikuiskoulutuksen organisaatiolle

Ensimmäisiä askelia kohti uutta Erasmus+ -ohjelmakautta otettiin syksyllä 2020, kun koulutusalan organisaatiot ja konsortiot hakivat liikkuvuustoiminnalleen Erasmus+ -akkreditointia. Akkreditointi myönnettiin 115 organisaatiolle tai konsortiolle. Akkreditointi mahdollistaa pitkäjänteisempää ja laatuvarmistettua kansainvälistä yhteistyötä.

Koronatilanne vahvisti toisen asteen oppilaitosten virtuaalista yhteistyötä kansainvälisten kumppaneiden kanssa

Koronapandemia sulki maiden väliset rajat ja muutti samalla koulutuksen saralla tapahtuvan kansainvälisen toiminnan luonnetta, kun esimerkiksi liikkuvuus loppui lähes kokonaan. Osaa toiminnasta saatiin kuitenkin jatkettua virtuaalisen yhteistyön avulla. Opetushallituksen tuore selvitys kertoo toisen asteen oppilaitosten tilanteesta keväällä ja syksyllä 2020.
Näytetään 1-10/79