Pehmeät taidot tulevaisuuden valttikorttina

The MOSS project — “Moving into Soft Skills” on Itä-Suomen Liikuntaopiston koordinoima strateginen kumppanuushanke, jonka tavoite on kehittää opiskelijoiden ja eri alojen ammattilaisten pehmeitä taitoja kehon liikkeen ja somatiikan avulla. Pehmeät taidot ovat keskeisiä tulevaisuuden työelämätaitoja muuttuvassa ja hektisessä maailmassa, ja ne ovat keino sopeutua työelämän erilaisiin vaatimuksiin. Pehmeillä taidoilla tarkoitetaan niin sanottuja siirrettävissä olevia yksilön tunneälyyn liittyviä taitoja, jotka eivät teknisten taitojen tavoin ole yhtä helposti mitattavissa.

Opetus- ja ohjaushenkilöstön osaamistarpeita Euroopassa, New skills for VET teachers – hankkeen partnerioppilaitoksissa

Kuinka opetus- ja ohjaushenkilöstöä tuettiin Covid19-vuonna Hollannissa, Iso-Britanniassa ja Suomessa? New skills for VET teachers - hanke järjesti marraskuussa 2020 miniwebinaarin, jotta pääsimme vaihtamaan kokemuksia haastavasta vuodesta. Lähtökohta oli kaikilla sama eli viruksen pakottama äkillinen siirtyminen etäopetukseen, mutta olivatko myös ratkaisut samoja? Keskustelussa nousi vahvasti esiin pedagogisen osaamisen korostaminen ja tukeminen.

OSCAR-hanke ammatillisten opiskelijoiden henkistä hyvinvointia ja koulupudokkuutta ehkäisemässä

Overcoming Student Challenges & Aiding Retention – OSCAR on Erasmus+ -ohjelmasta rahoitettu hanke, jonka tavoitteena on saada ammatillisen koulutuksen opiskelijat viihtymään koulussa ja voimaan hyvin niin, etteivät he jättäisi opintojaan kesken. Suomesta hankkeessa on mukana Itä-Uudellamaalla ja pääkaupunkiseudulla toimiva Careeria Jukka Hakalan koordinoimana.

DigiVET4All-hankkeessa kehitetään parempaa opiskelijakokemusta

Digitalisaatiosta ja sen paremmasta hyödyntämisestä myös ammatillisessa opetuksessa on puhuttu jo vuosikausia. Koronapandemian iskettyä keväällä 2020 aihe on kuitenkin ajankohtaisempi kuin hanketta suunniteltaessa kukaan olisi osannut kuvitellakaan. Lue kokemuksia Erasmus+ -ohjelman rahoittamasta DigiVET4All -hankkeesta.

Media-alalla etätyö on itsestäänselvyys

SASKY koulutuskuntayhtymän Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksessa graafista suunnittelua opiskeleva Elisa Niskala oli ehtinyt työskennellä koulutussopimuspaikassaan vain kaksi viikkoa, kun globaalisti jylläävä koronavirus laittoi kuviot uusiksi.

Digiloikkia pienin askelin, omaan tahtiin

Digiosaaminen on tänä keväänä ollut ajankohtaisempi aihe kuin koskaan ennen. Koronatilanteen myötä oppilaitokset ovat joutuneet siirtämään opetuksen ja ohjauksen pääosin verkkoon, mikä on ollut monelle kouluttajalle uutta. Lue kokemustarina TAKK:in Erasmus+ -hankkeesta, missä kehitettiin henkilöstön digiosaamista.

Tulevaisuuden kokki on yrittäjähenkinen moniosaaja

Uudet teknologiat, luovuus, sosiaalisen median taidot, kasvipohjainen ruokavalio ja kestävä gastronomia, tiimityö sekä intohimo ruuan tekemiseen. Muun muassa nämä osaamisalueet nousivat esiin, kun neljän maan ravintola-alan ammattilaisilta kysyttiin, millaista osaamista kokeilta vaaditaan tulevaisuudessa. Omnian koordinoimassa Cooking for the Future (CORE) -hankkeessa on mukana viisi partneria Suomesta, Espanjasta, Virosta ja Irlannista. Hanke sai rahoitusta vuoden 2018 Joint Qualifications -haussa, jonka tavoitteena on kehittää yhteisiä tutkintoja tai opintokokonaisuuksia vastaamaan työelämän muuttuviin tarpeisiin.

DIHUB – uudenlaista oppimista ja pilvipalveluiden osaajia yritysten tarpeisiin

Helsinki Business Collegen koordinoiman DIHUB-hankkeen teemana on tekoälyä hyödyntävien pilvipalveluiden kehittäminen. Hanke on saanut rahoituksensa Centres of Vocational Excellence -pilottihaussa 2019.

Kansainvälisiä kokemuksia positiivisen pedagogiikan keinoin

Erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden osallistuminen kansainvälisiin liikkuvuuksiin on aiemmin ollut hyvin vähäistä. Sen vuoksi Suomen Diakoniaopiston koordinoiman hankkeen yhtenä keskeisenä...

Hyvinvoinnin monialainen kehittäminen on Mission Possible

Stadin ammatti- ja aikuisopiston koordinoimassa hankkeessa kehitetään opiskelijoiden hyvinvoinnin parantamiseen tähtäävää kokonaisvaltaista lähestymistapaa, jossa heillä itsellään on aktiivinen rooli. Samalla media-alan opiskelijoiden työelämä- ja yrittäjyysvalmiudet vahvistuvat.
Näytetään 1-10/29