Kerro meille, miten Ukrainasta paenneita tuetaan aikuisoppimisen sektorilla

Venäjän hyökkäys Ukrainaan on jatkunut pian vuoden ajan. Suomeen on saapunut kymmeniä tuhansia ukrainalaisia, jotka ovat paenneet kotimaansa pitkittynyttä sotatilannetta. Opetushallitus on koonnut...

Akkreditointi kiinnostaa edelleen

Akkreditointi kiinnostaa edelleen vahvasti suomalaisia organisaatioita. Hakijoita on paljon sekä yleissivistävän että aikuiskoulutuksen puolella. Ammatillisessa koulutuksessa hakijoiden määrä on vähentynyt.

EU-ohjelmissa rajoitetaan EU-rahoituksen myöntämistä tietyille unkarilaisille organisaatioille

EU-ohjelmissa rajoitetaan EU-rahoituksen myöntämistä tietyille unkarilaisille julkisten säätiöiden ylläpitämille korkeakouluille ja muille organisaatioille johtuen Unkarin rikkomuksista EU:n oikeusvaltioperiaatteita vastaan.

Tanssijat ja sirkustaiteilijat ottavat loikan digimaailmaan

Miten muokata verkkoon taiteellinen kokemus, joka on vahvasti sidottu paikkaan, aikaan ja ihmisten kohtaamiseen? Miten saada työlleen näkyvyyttä sosiaalisen median kautta? Muun muassa näitä taitoja tanssi- ja sirkusalan taiteilijat opettelevat Digital Leap -hankkeessa.

Englannin kieltä tarinoiden kautta

Playing ever after -hanke kokosi yhteen englantia opettavia kouluja ja päiväkoteja kehittämään kielenopetusta tarinoiden ja leikin kautta. Samalla se onnistui tarjoamaan jopa alle kouluikäisille lapsille aidon kansainvälisen kokemuksen. Jatkohanke Ready, steady, play! on jakanut oppia laajemmalle monessa eri maassa.

14 suomalaisorganisaatiolle rahoitusta Erasmus+ Innovaatioyhteenliittymät -toiminnosta

Erasmus+ innovaatioyhteenliittymien hakukierros päättyi 7.9.2021. Hakemuksia jätettiin yhteensä 317 kappaletta koko Euroopassa. Suomesta rahoituksen sai 14 organisaatiota, joista kaksi hankkeen koordinaattorina ja muut hankepartnerin roolissa.

Monimuotoliikkuvuuden monet kasvot

Viime vuosina Erasmus+ -liikkuvuusjaksot ovat olleet muutoksessa. Maaliskuussa vuonna 2020 koronapandemia pysäytti yllättäen kaiken opiskelija- ja henkilöstöliikkuvuuden. Keskeytyksestä toivuttiin kuitenkin pian ja ammattioppilaitoksissa alettiin kehittää virtuaalisia kansainvälisyystoimintoja. Sen seurauksena ollaan siirtymässä kohti monimuotoisempaa Erasmus+ -ohjelmaa.

Sirkuspedagogiikka – innovatiivisen ja osallistavan opetuksen tulevaisuus Euroopassa

Erasmus+ -ohjelman strategisessa kumppanuushankkeessa kehitettiin korkeakoulutuksen nuoriso- ja sosiaalisen sirkuksen yhteinen opetussuunnitelma. Tampereen yliopisto toimi kansainvälisen hankkeen koordinaattorina.

Liian hyvä tarjous ohitettavaksi – lukiolaiset vaihdossa

Lukiolaiset Sissel Granholm ja Hanna Penttinen pääsivät kokemaan kahden kuukauden mieleenpainuvat opiskelijavaihdot Erasmus+ -ohjelman puitteissa.

Uutta asiantuntemusta ja rohkeutta kielten opetukseen

Limingassa haluttiin kehittää opetusta vastaamaan entistä paremmin kansalliseen opetussuunnitelmaan ja kunnan kansainväliseen strategiaan. Erasmus+-hankkeessa ryhmä opettajia haki uutta oppia kursseilta ympäri Eurooppaa ja sai itsevarmuutta opetukseen.
Näytetään 1-10/303