Digitaalisen osaamisen kuvaukset löytyvät nyt ePerusteet-palvelusta

Opetus- ja kulttuuriministeriö julkaisi keväällä 2023 Kasvatuksen ja koulutuksen digitalisaation linjaukset 2027. Nämä linjaukset luovat yhdessä Valtioneuvoston laatiman Suomen digitaalisen kompassin kanssa strategisen perustan opetuksen digitalisaation edistämiselle. Kasvatuksen ja koulutuksen digitalisaation linjausten myötä jatkuvat myös digitaalisen osaamisen kuvausten ylläpito ja kehittäminen. Digitaalisen osaamisen kuvaukset löytyvät jatkossa Opetushallituksen ePeruste-palvelusta.

Lukukummit-kampanja painottaa lukemisen merkitystä ja pyrkii vahvistamaan lasten lukutaitoa

Tänään käynnistyy opetusministeri Li Anderssonin ja tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikon luotsaama Lukukummit-kampanja. Opetushallituksessa toimivan Lukuliikkeen ja opetus- ja...

Kansallinen lukutaitostrategia vahvistamaan lukutaitotyötä

Lukutaitostrategian valmistelussa huomioidaan lasten ja nuorten ohella kaikenikäiset oppijat ja etsitään keinoja lukutaidon edistämiseen kansallisesti, alueellisesti ja paikallisesti. Opetushallituksen Lukuliike koordinoi valmistelutyötä ja strategia valmistuu loppuvuodesta 2021.

Kansallinen lukutaitostrategia 2030 lausuntokierrokselle

Opetushallituksen Lukuliike on julkaissut Kansallisen lukutaitostrategian luonnoksen Lausuntopalvelu.fi-verkkosivulla, jossa luonnosta voi kommentoida 27.9.-15.10.2021.

Mediataitoviikkoa vietetään 7.-13.2. – medialukutaito kehittyy pienissäkin arjen lukuhetkissä

Mediataitojen tarve lisääntyy ja esimerkiksi tekstien arvioinnin taidot ovat äärimmäisen tärkeitä juuri nyt. Monenlaisten lukutaitojen vahvistaminen ja kehittäminen on yksi opetuksen tärkeistä laaja-alaisista tavoitteista alkaen varhaiskasvatuksesta ja jatkuen läpi koulupolun. Medialukutaito muokkautuu ja vahvistuu joka päivä monissa eri tilanteissa.

Lukeva koulu -malli tukee kouluja suunnitelmallisessa lukutaitotyössä

Lukeva koulu -malli tarjoaa ideoita ja rakenteita monipuolisen lukutaidon vahvistamiseen perusopetuksessa. Mallin avulla koulu voi kehittää ja arvioida omaa lukutaitoa edistävää työtään.

Suomalaisten lukutaidon vahvistamiseksi etsitään ratkaisuja kansallisessa yhteistyössä

Kansallisen lukutaitostrategian tavoitteena on parantaa kaikenikäisten suomalaisten lukutaitoa. Strategiassa painotetaan monipuolisen lukutaidon harjoittelun merkitystä arjessa, koulutuksessa ja työelämässä sekä kiinnitetään erityistä huomiota heikosti lukevien tukemiseen.

Lukutaito on jokaisen supervoima – Opetushallitus koordinoi valtakunnallista työtä lukemisen edistämiseksi

Lasten ja nuorten lukutaidon edistämiseksi on käynnistetty Lukuliike, jonka koordinaattoreina Opetushallituksessa aloittivat Pia Lumme ja Belinda Kardén. He haluavat innostaa, kasvatus- ja opetusalan ammattilaisia, harrastustoimijoita sekä kirjasto- ja muun kulttuurialan toimijoita vahvistamaan yhteistyössä lasten ja nuorten lukemista ja lukutaitoa.
Näytetään 1-8/8