Uusia ohjeita varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen järjestäjille tulevaa lukuvuotta varten

Opetushallitus on julkaissut perusopetuksen järjestäjille ja kouluille ohjeet uutta lukuvuotta varten. Myös varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen ohjeet on päivitetty ja ammatillisen koulutuksen sekä lukiokoulutuksen ohjeita on tulossa myöhemmin tällä viikolla. Ohjeet perustuvat 26.6. vahvistettuihin väliaikaisiin muutoksiin perusopetuslaissa ja ammatillisesta koulutuksesta annetussa laissa.

AMMATILLISEN KOULUTUKSEN OPISKELIJAPALAUTTEEN KOHDERYHMIEN JA VASTAAJAMÄÄRIEN VAHVISTAMINEN AJALTA 1.7.2019-30.6.2020

Opetus- ja kulttuuriministeriön asetuksen ammatillisen koulutuksen rahoituksen laskentaperusteista (415/2018) 13 a§:n mukaisesti koulutuksen järjestäjän tulee vahvistaa 31.8.2020 mennessä...

Sivistystyönantajat, Opetushallitus ja Kuntaliitto tekevät selvityksen kasvatus-, koulutus- ja tutkimusalan johtajuudesta

Sivistystyönantajat, Opetushallitus ja Kuntaliitto selvittävät laajassa kyselyssä kasvatus-, koulutus- ja tutkimusalan johtajuutta. Selvitys tehdään syksyllä 2020. Tutkimuksellisena kumppanina toimii Helsingin yliopisto.

Vuoden 2020 Nordplus Junior -hakukierroksella jaettiin 3 miljoonaa euroa

Nordplus Junior -ohjelma jakoi vuoden 2020 hakukierroksella koulujen yhteishankkeille Pohjolassa ja Baltiassa yhteensä 3 miljoonaa euroa. Hakemuksia vastaanotettiin 132, joista tukea myönnettiin jopa 105 hankkeelle. Suomalaisia ja Ahvenanmaalaisia organisaatioita hankkeissa on 38.

Vipunen-tilastopalveluun nopeasti päivittyvää tietoa ammatillisesta koulutuksesta

Opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen yhteistä Vipunen-tilastopalvelua on vahvistettu uudella, kerran kuukaudessa päivitettävällä raporttityyppillä. Netto-opiskelijamääriä seuraava raportti kokoaa tiedon ammatillisen koulutuksen keskimääräisistä päiväkohtaisista opiskelijamääristä. Vuoden netto-opiskelijamäärä tarkoittaa, että vuoden kunkin päivän opiskelijat lasketaan yhteen ja jaetaan vuodessa olevien päivien määrällä. Näin netto-opiskelijamäärä kuvaa tarkasti vuoden keskimääräistä opiskelijavolyymia ja täydentää kalenterivuoden opiskelijamäärätietoa, johon lasketaan kaikki kyseisenä vuonna, opiskelun kestosta riippumatta, opiskelemassa olleet. Uusimmat tiedot netto-opiskelijamääristä ovat tämän vuoden toukokuulta. Myöhemmin vuoden 2020 aikana julkaistaan päivittyvät raportit myös uusien opiskelijoiden määristä sekä opiskelijoiden ja tutkinnon suorittaneiden määristä. Lisäksi tarkoituksena on julkaista ammatillisen koulutuksen opintojen etenemistä ja keskeyttämistä kuvaavia raportteja.

Tulevaisuuden työelämässä tarvitaan nykyistä enemmän korkeakoulutasoista osaamista

Osaamistasoa voidaan nostaa lisäämällä korkeakoulupaikkoja ja parantamalla perusopetuksen tai lukion varassa olevien osaamista. Tutkintoon johtavan koulutuksen lisäksi tarvitaan panostamista työn ohella tapahtuvaan kouluttautumiseen ja monimuotoisiin jatkuvan oppimisen ratkaisuihin.

Ammatillisen koulutuksen ja lukion uudet opiskelijat valittu 

Kevään yhteishaussa ammatilliseen koulutukseen ja lukiokoulutukseen haki 71 800 hakijaa, joista 64 970 sai opiskelupaikan. Peruskoulun päättäviä hakijoita oli 58 630, joista 96 % sai opiskelupaikan (viime vuonna 95 %).

Työelämätoimikunnat: työelämälähtöisyyttä tulee syventää ammatillisessa koulutuksessa

Työelämätoimikuntien valmistelemat ammatillisen koulutuksen toimialakohtaiset tilannekuvat näyttöjen toteutuksen ja osaamisen arvioinnin laadusta julkaistiin toukokuun lopulla. Työelämätoimikunnat...

Ammatillisen perustutkinnon suorittaneille tarjottavan jatko-ohjauksen nykytilaa ja kehittämistarpeita selvitettiin

Uudessa selvityksessä tarkastellaan ammatillisen perustutkinnon suorittaneille tarjottavan jatko- ja jälkiohjauksen nykytilaa ja tulevaisuutta. Lisäksi käydään läpi koulutuksen järjestäjien kehittämiä malleja ja hyviä käytänteitä kaikkien koulutuksen järjestäjien kehittämistyön tueksi sekä nostetaan esille jälkiohjauksen kehittämistarpeita.

Kolmivuotinen ohjelma kehittää ammatillisen koulutuksen laatua ja tasa-arvoa

Vuosina 2020-2022 kehitysohjelmassa parannetaan opiskelijoiden oppimisen edellytyksiä ja oppimistuloksia, vahvistetaan hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä, tuetaan koulutuksen järjestäjien...
Näytetään 1-10/167