Apua arviointiin – kevään viimeisissä arviointikoulutuksissa vielä tilaa

Opetushallitus tarjoaa kaikille perusopetuksen opettajille, rehtoreille ja muille arvioinnista kiinnostuneille maksutonta koulutusta oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointiin. Huhtikuun koulutuksissa on vielä tilaa.

Tekijänoikeudella suojattuja aineistoja voi nyt käyttää myös taiteen perusopetuksessa – varhaiskasvatuksen ja oppilaitosten luvat ennallaan

Sopimukset koskevat varhaiskasvatusta, esi- ja perusopetusta, lukiokoulusta, ja perustutkintoon johtavaa ammatillista koulutusta ja valtionosuutta saavia musiikkioppilaitoksia. Kopiointilupa ja tv...

MPASSid-kirjautumisratkaisu on siirtynyt Opetushallitukselle

MPASSid helpottaa oppimispalveluiden käyttämistä MPASSid on tunnistuksenvälitysratkaisu, joka standardoi henkilötietojen välittämisen opetuksen tai koulutuksen järjestäjän henkilörekisteristä...

Arviointi perusopetuksessa keväällä 2021 – katso päivitetty ohjeistus arvioinnin tueksi

Oppimisen ja osaamisen arviointi toteutetaan peruskouluissa myös korona-aikana opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti. Löydät sivuiltamme päivitetyt ohjeistuksemme arvioinnin tueksi kevätlukukaudelle 2021.

Uusien liikkumissuositusten mukaan lapsille ja nuorille suositetaan monipuolista, reipasta ja rasittavaa liikuntaa vähintään tunti päivässä

Kaikille 7−17-vuotiaille suositellaan monipuolista, reipasta ja rasittavaa liikkumista vähintään 60 minuuttia päivässä yksilölle sopivalla tavalla, ikä huomioiden. Tämä käy ilmi opetus- ja kulttuuriministeriön 7.4. julkaisemista uusista kansallisista lasten ja nuorten liikkumissuosituksista.

Opetushallituksen raportti: Etäopetusta haastavan digitaalisen kuilun kaventamiseen tarvitaan kansallisia toimenpiteitä

Kansainvälisten ja kotimaisten selvitysten mukaan Suomi onnistui varsin hyvin koronakevään 2020 poikkeuksellisissa opetusjärjestelyissä. Esille on silti noussut myös useita kehittämistä vaativia asioita. Esimerkiksi koulujen, oppilaitosten ja kuntien väliset erot digitaalisissa laitteissa ja ohjelmistoissa sekä niihin liittyvässä osaamisessa uhkaavat oppijoiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumista. Ilman kansallisia toimenpiteitä digitaalinen kuilu uhkaa entisestään syventyä, todetaan Opetushallituksen tuoreessa raportissa.

Tartuntatautilain muutoksen tuomat velvoitteet on päivitetty tukimateriaaleihimme

Tartuntatautilain muutos tuli voimaan 22.2.2021. Lakiin sisältyvä väliaikainen 58 c § asetti velvoitteita myös varhaiskasvatuksen sekä opetuksen ja koulutuksen järjestäjille kaikilla koulutusasteilla...

THL:n ilmanvaihto-ohjeistus koskee myös varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen tiloja

Ilmanvaihtokysymykset on huomioitava varhaiskasvatuksessa, esiopetuksessa, perusopetuksessa, lukiokoulutuksessa, ammatillisessa koulutuksessa, korkeakoulutuksessa, vapaassa sivistystyössä ja taiteen...

Palkituissa eTwinning-projekteissa parannettiin kielitaitoa ja opittiin tekemään yhteistyötä verkossa

Vuoden 2020 parhaina suomalaisina eTwinning-projekteina on palkittu Karkun evankelisen opiston lukion "Listen to my radio: Breaking news" ja Oulun normaalikoulun "Women who changed the world". Koronapandemian aikana toteutuneissa projekteissa korostui verkkoalustojen hyödyntäminen kansainvälisessä yhteistyössä.

Opettaja tai digipedagogiikan kehittäjä! Minkä digitaidon edistämiseen olet kaivannut inspiraatiota tai tukea?

Kaipaatko lisää tietoa siitä, miten lisättyä todellisuutta eli AR-teknologiaa voisi hyödyntää liikunnan opetuksessa tai pienten lasten kanssa lähiluontoon tutustumisessa? Pohditko, mitä opettajan tulisi tietää tietosuojasta, entä oppilaan? Tarvitsetko lisää tukea siihen, miten lisätä vuorovaikutusta etäopetuksessa? Kerro meille toiveistasi ja jaa myös omat hyvät ideasi digitaitojen edistämiseksi vastaamalla kyselyyn 31.5.2021 mennessä.
Näytetään 1-10/286