Älä käy työhön yksin – oppimisen tuen uudistusta tehdään yhdessä

− On ollut mielenkiintoista keskustella asiantuntevien pedagogiikan ammattilaisten kanssa tulevien perusopetuslain uudistusten herättämistä ajatuksista ja siitä, miten ne vaikuttavat...

Ulkomaan vaihtojaksot kiinnostavat yleissivistävässä koulutuksessa – rahoitus ei riitä vastaamaan kysyntää

Ulkomaan vaihtojaksoille lähteminen kiinnosti laajalti lukioissa ja peruskouluissa lukuvuonna 2023–2024 edellisvuosien tapaan. Ulkomaanjaksoille lähti lukiolaisista joka viides ja peruskoululaista yksi prosentti. Tarjolla oleva vaihtojaksojen rahoitus ei kuitenkaan riitä yleissivistävän koulutuksen suureen kysyntään.

Miten voidaan edistää lasten ja nuorten digitaalista hyvinvointia? – Cygnaeus-palkinnolla 2024 etsitään uusia ideoita

Opetushallituksen ja Kuntaliiton vuosittain myöntämän Cygnaeus-palkinnon teemana on vuonna 2024 lasten ja nuorten digitaalisen hyvinvoinnin edistäminen. Lasten ja nuorten digitaitojen vahvistaminen on tärkeää, jotta heillä olisi valmiuksia toimia digitaalisissa palveluissa sekä omaa että muiden hyvinvointia edistäen.

Uudet kartoittamisen ja kehittämisen työkalut tukevat lukutaitotyötä

Opetushallituksen Lukutaito-ohjelma ja Niilo Mäki Instituutti ovat julkaisseet uudet työkalut varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen lukutaitotyön tueksi. Työkalujen avulla kouluissa ja varhaiskasvatusyksiköissä saadaan kokonaiskuva lukutaitotyöstä ja sen kehittämistarpeista. Pidemmällä aikavälillä saadaan tietoa lukutaitoa edistävän työn tuloksista myös valtakunnallisesti.

Uutisia maailmalta, Ruotsi: Vähemmän ruutuaikaa ja lisää painettuja kirjoja

Ruotsalaisten oppilaiden lukutaito on heikentynyt ja nykyisin yli 20 prosenttia oppivelvollisista ei osaa kunnolla lukea. PISA 2022 tutkimuksessa lukutaidon pisteet laskivat Ruotsissa edellisestä PISA...

Opetuksen järjestäjällä laaja pedagoginen vapaus myös oppimateriaalivalinnoissa

Respektiä-niminen kirja on herättänyt julkista keskustelua alkuviikosta. Kirjassa annetaan nuorille opastusta seurustelusuhteista ja seksistä. Konteksti ja käsittelytavat ratkaisevat, soveltuuko kyseinen teos osaksi opetusta. Opetushallituksella ei ole toimivaltaa ohjeistaa opetuksen järjestäjiä oppimateriaalivalinnoissa.

Uudet ravitsemussuositukset vaikuttavat myös kouluruokailuun ja opetukseen

Varhaiskasvatuksella, kouluilla ja oppilaitoksilla on merkittävä roolinsa siinä, miten uudet kansalliset ravitsemussuositukset siirtyvät osaksi lasten ja nuorten arkea. Yhteiset ruokailut ja ravitsemusaiheiden sisällyttäminen opetukseen tukevat sitä, että lapset ja nuoret oppivat ja omaksuvat terveelliset ruokavalinnat ja ravitsemuksen merkityksen käytännön tasolla.

Oppimisen tuen uudistus: Nyt on aika lausua esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteluonnoksista

Opetushallitus pyytää lausuntoja esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteluonnoksiin. Olemme päivittäneet perusteista oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tuen sekä perusopetuksen oppimisen ja koulunkäynnin tuen osuudet. Lausuntokierros on auki 18.11.−9.12.2024.

Kulttuuriperintöön tutustuminen kuuluu opetussuunnitelmaan

Rajanveto kulttuuritapahtumien ja uskonnollisten tilaisuuksien välillä on herättänyt laajaa keskustelua. Opetussuunnitelman perusteiden mukaiseen opetukseen sisältyy myös kulttuuriperintöön tutustumista: uskonto on vaikuttanut vahvasti länsimaiseen taiteeseen ja kulttuuriin, ja tätä käsitellään myös opetuksessa. Uskonnolliset tilaisuudet sen sijaan sisältävät uskonnon harjoittamista.

Opettaja, osallistu digitalisaatiota käsittelevään kyselyyn ja vaikuta!

Opetushallitus kutsuu perusopetuksen opettajia vastaamaan kyselyyn, joka käsittelee digitalisaation vaikutuksia opetustyöhön. Kyselyllä kerätään näkemyksiä ja kokemuksia digitalisaation tuomista muutoksista, tarpeista ja odotuksista. Vastaamalla voit vaikuttaa siihen, miten digitalisaatiota kehitetään perusopetuksessa tukemaan sekä opettajia että oppilaita parhaalla mahdollisella tavalla.
Näytetään 1-10/586