Uusissa varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa ohjeistetaan entistä tarkemmin, millaista tukea lapsella on oikeus saada

Uudistetun varhaiskasvatuslain mukaan varhaiskasvatukseen osallistuvalla lapsella on oikeus saada yksilöllisen kehityksensä, oppimisensa ja hyvinvointinsa edellyttämää tukea osana varhaiskasvatuksen...

Varhaiskasvatukseen lakimuutoksia – Opetushallitus päivittää varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja yhdenvertaisuussuunnittelun oppaan

Varhaiskasvatuslaki ja yhdenvertaisuuslaki varhaiskasvatuksen osalta uudistuvat 1.1.2025. Lakimuutosten myötä varhaiskasvatuksesta poistuu velvoitteet laatia paikallisia varhaiskasvatussuunnitelmia ja toimipaikkakohtaisia yhdenvertaisuussuunnitelmia.

Opetushallituksen asiakaskysely 2024: palveluiden asiantuntemus saa kiitosta, tiedon löydettävyyteen toivotaan parannusta

Kehitämme koulutusta, varhaiskasvatusta ja jatkuvaa oppimista sekä edistämme kansainvälisyyttä eri palveluidemme avulla. Toteutamme vuosittain asiakaskyselyn, jonka avulla keräämme tietoa siitä, miten palvelumme ovat onnistuneet. Kyselyssä saadun palautteen pohjalta jatkamme muun muassa tiedon löydettävyyden parantamista.

Miten voidaan edistää lasten ja nuorten digitaalista hyvinvointia? – Cygnaeus-palkinnolla 2024 etsitään uusia ideoita

Opetushallituksen ja Kuntaliiton vuosittain myöntämän Cygnaeus-palkinnon teemana on vuonna 2024 lasten ja nuorten digitaalisen hyvinvoinnin edistäminen. Lasten ja nuorten digitaitojen vahvistaminen on tärkeää, jotta heillä olisi valmiuksia toimia digitaalisissa palveluissa sekä omaa että muiden hyvinvointia edistäen.

Uudet kartoittamisen ja kehittämisen työkalut tukevat lukutaitotyötä

Opetushallituksen Lukutaito-ohjelma ja Niilo Mäki Instituutti ovat julkaisseet uudet työkalut varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen lukutaitotyön tueksi. Työkalujen avulla kouluissa ja varhaiskasvatusyksiköissä saadaan kokonaiskuva lukutaitotyöstä ja sen kehittämistarpeista. Pidemmällä aikavälillä saadaan tietoa lukutaitoa edistävän työn tuloksista myös valtakunnallisesti.

Uudet ravitsemussuositukset vaikuttavat myös kouluruokailuun ja opetukseen

Varhaiskasvatuksella, kouluilla ja oppilaitoksilla on merkittävä roolinsa siinä, miten uudet kansalliset ravitsemussuositukset siirtyvät osaksi lasten ja nuorten arkea. Yhteiset ruokailut ja ravitsemusaiheiden sisällyttäminen opetukseen tukevat sitä, että lapset ja nuoret oppivat ja omaksuvat terveelliset ruokavalinnat ja ravitsemuksen merkityksen käytännön tasolla.

Kulttuuriperintöön tutustuminen kuuluu opetussuunnitelmaan

Rajanveto kulttuuritapahtumien ja uskonnollisten tilaisuuksien välillä on herättänyt laajaa keskustelua. Opetussuunnitelman perusteiden mukaiseen opetukseen sisältyy myös kulttuuriperintöön tutustumista: uskonto on vaikuttanut vahvasti länsimaiseen taiteeseen ja kulttuuriin, ja tätä käsitellään myös opetuksessa. Uskonnolliset tilaisuudet sen sijaan sisältävät uskonnon harjoittamista.

Haemme uusia eTwinning-lähettiläitä!

Haluaisitko toimia eTwinning-lähettiläänä? Onko sinulla usean vuoden kokemus eTwinning-yhteistyöstä eri maiden opettajien, koulujen ja oppilaiden kanssa? Käytätkö monipuolisesti digitaalisia...

Lukutaito-ohjelma tarjoaa marraskuussa kolme webinaaria lukutaidon monialaiseen edistämiseen

Opetushallituksen Lukutaito-ohjelman avoimien webinaarien sisällöt sopivat lukutaitotyöhön niin kuntien sivistystoimenjohdolle kuin kirjastojen, varhaiskasvatuksen ja peruskoulujen henkilöstölle. Webinaarit tarjoavat näkökulmia ja välineitä erityisesti eri toimijoiden väliseen yhteistyöhön ja ovat osa Kansallisen lukutaitostrategian toimeenpanoa.

Uusi selvitys: Toisen kotimaisen kielen opetusta tulee vahvistaa koko kielipolun osalta

Toisen kotimaisen kielen opetusta on tarpeen vahvistaa koko kielipolun osalta aina varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen. Näin todetaan ajatushautomo Magman syyskuussa julkaistussa selvityksessä. Selvitys on osa Toisen kotimaisen kielen kehittämisohjelmaa.
Näytetään 1-10/297