Perusopetuksen oppilaan arvioinnin toteuttaminen poikkeusolojen aikana

Perusopetuksen arviointiin ei tehdä muutoksia poikkeusolojen vuoksi, sillä valtakunnalliset arviointia koskevat määräykset mahdollistavat monenlaiset paikalliset joustot. Koulujen on kiinnitettävä erityistä huomiota siihen, että ne oppilaat, jotka ovat vaarassa jäädä jälkeen opinnoissaan, saavat tukea ja ohjausta myös poikkeusoloissa.

Perusopetuksen arvioinnin periaatteet uudistuvat – luonnos avattu kommentoitavaksi

Opetushallitus on julkaissut perusopetuksen arvioinnin tarkennetut periaatteet kommentoitaviksi verkkosivuillaan. Kehittämistyön tavoitteena on arvioinnin yhdenvertaisuuden lisääminen ja sen myötä peruskoulun tasa-arvoisuuden vahvistaminen. Kaikkia vuosiluokkia koskevia arvioinnin kansallisia linjauksia tarkennetaan osana päättöarvioinnin uudistamista.

Opetushallitus laatii tarkemmat kriteerit päättöarviointiin

Opetushallitus alkaa valmistella perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerejä useammalle eri arvosanalle. Tarkempien kriteerien avulla pyritään lisäämään arvioinnin yhdenvertaisuutta sekä arvosanojen vertailukelpoisuutta.

Perusopetuksen arviointia uudistetaan ‒ Opetushallitus kerää näkemyksiä opettajilta, oppilailta ja vanhemmilta

Opetushallitus kerää verkossa palautetta ja kehittämisajatuksia perusopetuksen arvioinnista. Palautetta toivotaan opetusalan ammattilaisten lisäksi myös oppilailta ja huoltajilta. Palautetta voi antaa 14.9.2018 asti.

Perusopetuksen arvioinnin uudistaminen etenee

Opetushallitus valmistelee perusopetuksen päättöarvioinnin uusia kriteerejä ja arvioinnin linjausten täsmennyksiä yhteistyössä asiantuntijoiden ja sidosryhmien kanssa. Tarkempien kriteerien tavoitteena on lisätä arvioinnin yhdenvertaisuutta sekä arvosanojen vertailukelpoisuutta. Arvioinnin tasa-arvoisuus on herättänyt huolta sekä opetusalan ammattilaisissa että perheissä. Kriteerityön ohella selkiytetään arvioinnin kansallisia linjauksia, sillä ne on koettu nykyisessä opetussuunnitelmassa liian tulkinnanvaraisiksi.
Näytetään 1-5/5