Opetuksen digitalisaatio etenee suomalaiskouluissa eri tahtiin

Tutkimustiedon valossa näyttää siltä, että digitaalisten laitteiden hyödyntämisessä on Suomessa vielä suuria eroja opettajien ja koulujen välillä. Keskeinen haaste teknologian käytön vakiinnuttamisessa opetukseen on opettajien digipedagoginen osaaminen. Tämä käy ilmi Opetushallituksen tilaamasta tutkimuskatsauksesta, jossa Jyväskylän yliopiston tutkijat perehtyivät opetuksen digitalisaation etenemisestä ja vaikutuksista tehtyihin tutkimuksiin.

Opetushallituksen verkkosivuilla lisää tukea tekoälyn hyödyntämiseen – tekoälyosaamista edistetään jatkossakin yhteistyöllä

Opetushallituksen verkkosivuilta löytyy nyt entistä enemmän tukea tekoälyosaamisen kehittämiseen varhaiskasvatuksessa, opetuksessa ja koulutuksessa. Parhaillaan Opetushallitus myös kartoittaa kyselyllä opettajien tuen tarpeita tekoälyyn liittyen.

Lakimuutokset voimaan elokuussa: kouluille yhtenäiset säännöt puhelinten käyttöön

Eduskunta on 29.4.2025 hyväksynyt puhelinten ja muiden mobiililaitteiden käyttöä perusopetuksen oppituntien aikana koskevat lakimuutokset. Laki vaatii vielä presidentin vahvistamisen. Uudistunut perusopetuslaki tulee voimaan 1.8.2025.

Tekoälysuositukset varhaiskasvatukseen, opetukseen ja koulutukseen on julkaistu

Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus ovat julkaisseet kansalliset suositukset tekoälyn käytöstä varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa, lukiokoulutuksessa ja ammatillisessa koulutuksessa sekä vapaassa sivistystyössä. Kokonaisuus on laadittu vahvistamaan tekoälyyn liittyvää ymmärrystä ja tukemaan tekoälyn turvallista ja vastuullista käyttöä.

Ammatillinen koulutus vauhdittaa työelämän muutosta uusilla digivihreän siirtymän tutkinnon osilla

Ammatti- ja erikoisammattitutkintojen perusteisiin lisätään uudet, valinnaiset tutkinnon osat, jotka kehittävät vihreän siirtymän ja digitalisaation edellyttämää osaamista. Nämä osat on jo lisätty ensimmäisiin ammatti- ja erikoisammattitutkintoihin, ja muihin ne tulevat vuoden 2027 loppuun mennessä. Samanaikaisesti vahvistetaan myös muuten tutkintojen valinnanmahdollisuuksia.

Koulujen arkea helpottavan MPASSid-järjestelmän käyttö huikeassa kasvussa

Opetushallituksen MPASSID-tunnistuksenvälitysratkaisun käyttö on muutamassa vuodessa tuplaantunut: järjestelmään kirjauduttiin vuonna 2024 ennätykselliset 30 miljoonaa kertaa. Parhaimmillaan kirjautumiskertoja on lähes 200 000 päivässä.

Turvallisempaa älylaitteiden käyttöä ihan kaikille lapsille ja nuorille – Opetushallituksen Cygnaeus-palkinto myönnettiin Loviisan kaupungin Digipolku-hankkeelle

Vuoden 2024 Cygnaeus-palkinto on myönnetty Loviisan kaupungin Digipolku-hankkeelle. Tällä kertaa palkinnolla etsittiin inspiroivia ideoita ja ratkaisuja, joilla edistetään lasten ja nuorten digitaalista hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä. Lopullisen valinnan palkinnon saajasta tekivät kasvatuspsykologian professori Kirsti Lonka Helsingin yliopistosta ja vanhempi konstaapeli Daniel Kalejaiye Kuopion poliisista. Palkinnon jakoi Educa 2025 -messuilla opetusneuvos Jarkko Niiranen Opetushallituksesta.

Mitä tarkoittaa perusopetuksen puhelinkielto ja miten esitys etenee?

Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen puhelimien ja muiden mobiililaitteiden rajoittamisesta. Eduskunta käsittelee sitä kevättalvella ja mahdollisesti tekee esitykseen muutoksia tai tarkennuksia. Opetushallituksessa valmistaudumme julkaisemaan päivitetyn järjestyssääntöohjeen ja mobiililaiteoppaan mahdollisimman pian keväällä, kun eduskunta on hyväksynyt lain.

Tekoäly varhaiskasvatuksessa ja koulutuksessa – lainsäädäntö ja suositukset -kokonaisuuden keskeisin sisältö lausunnolle 17.1.2025

Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus pyytävät sidosryhmiltään lausuntoja Tekoäly varhaiskasvatuksessa ja koulutuksessa – lainsäädäntö ja suositukset -kokonaisuuden keskeisimpään sisältöön. Lausuntokierros on auki 17.1.–7.2.2025. Kokonaisuus julkaistaan keväällä 2025.

Lasten ja nuorten vapaa-ajan digilaitteiden ja -sisältöjen käyttöön aletaan laatia suosituksia – THL ja OPH kokoavat asiantuntijoista verkostoa yhteistyöhön

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ja Opetushallituksen (OPH) yhteisenä tavoitteena on etsiä tasapainoisia keinoja digilaitteiden ja -sisältöjen haittojen ehkäisemiseksi ja rakentaa vapaa-ajalle suositukset, jotka huomioivat hyvinvoinnin ja turvallisuuden näkökulmat. Tähän tarvitaan yhteistä keskustelua ja ymmärrystä ilmiöstä sekä konkreettisia keinoja. THL ja OPH kokoavat nyt työhön mukaan asiantuntijaverkostoa avoimella kutsulla.
Näytetään 1-10/47