Miten voidaan edistää lasten ja nuorten digitaalista hyvinvointia? – Cygnaeus-palkinnolla 2024 etsitään uusia ideoita

Opetushallituksen ja Kuntaliiton vuosittain myöntämän Cygnaeus-palkinnon teemana on vuonna 2024 lasten ja nuorten digitaalisen hyvinvoinnin edistäminen. Lasten ja nuorten digitaitojen vahvistaminen on tärkeää, jotta heillä olisi valmiuksia toimia digitaalisissa palveluissa sekä omaa että muiden hyvinvointia edistäen.

eTwinning mahdollistaa kansainvälisen oppimisen kaikille kotikoulusta käsin

eTwinning on eurooppalainen kansainvälistymisen verkkotyökalu varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja toisen asteen opettajille ja henkilökunnalle. Myös opettajankouluttajat ja opettajaksi opiskelevat...

Tietoperustaisuus ohjaa ammatillisen koulutuksen digitalisaation edistämistä - Asiantuntijat pohtivat tilannekuvaa verkostotapaamisessa

Digikyvykkyyden itsearviointi toisella asteella Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus ovat valmistelleet vuonna 2021 ammatillisen koulutuksen järjestäjille digikyvykkyyden...

Espoo harppaa digiloikkia myös urheilukentillä

Digitaaliset ratkaisut voivat innostaa liikkumaan tai auttaa esimerkiksi uimaopettajaa työssään. Espoossa liikunnan ja urheilun digitalisaatiota on kehitetty EU:n pilottihankkeena ja seurojen, yrityksen ja kaupunkilaisten välisessä yhteistyössä.

Miten edistetään lasten ja nuorten digitaalista hyvinvointia? – Opetushallituksen Cygnaeus-palkintohaulla etsitään nyt parhaita ehdotuksia

Cygnaeus-palkinnolla nostetaan vuonna 2024 esiin ideoita ja toimintamalleja, joilla edistetään lasten ja nuorten digitaalista hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä erityisesti sosiaalisen median maailmassa. Palkinnon myöntävät Opetushallitus ja Kuntaliitto, ja se luovutetaan palkinnonsaajalle Educa-messuilla tammikuussa 2025.

Tekoäly koulutuksessa — lainsäädäntö ja suositukset -tukimateriaali lausunnoille vaiheittain

Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus laativat parhaillaan kansallista tekoälyn tukimateriaalia varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen sekä oppimisen tueksi. Luonnokset laitetaan lausunnoille vaiheittain.

Opetushallitus suosittelee kännykän käytön rajoittamista kouluissa ja oppilaitoksissa

Opetushallitus suosittelee, että koulut ja oppilaitokset kieltäisivät puhelimen häiritsevän käytön oppitunneilla ja rajoittaisivat sen käyttöä myös välitunneilla nykylainsäädännön sallimalla tavalla.

LUDOS-palvelu suullisen kielitaidon, lukiodiplomien ja puheviestintätaitojen päättöarviointiin avautuu

Opetushallitus on uudistanut lukion opettajille suunnatun LUDOS-palvelun, joka sisältää materiaaleja suullisen kielitaidon arviointiin, lukiodiplomeihin ja puheviestintätaitojen päättökokeeseen (PUHVI...

Youth Work Beyond Boundaries – Virtuaalitodellisuus käytännössä

Nuorisokeskus Marttisissa järjestettiin 13.–17.2.2024 koulutus virtuaalitodellisuuden hyödyntämisestä nuorisotyössä. Koulutuksessa käytiin läpi virtuaalitodellisuudessa käytettävää teknologiaa, erilaisia nuorisotyöhön soveltuvia ohjelmia ja pelejä sekä hyviä käytänteitä ohjaustyöhön. Erityisenä painotuksena koulutuksessa pidettiin sitä, että erilaisia virtuaalitodellisuuden ympäristöjä voitaisiin hyödyntää tulevaisuudessa Erasmus+ -nuorisovaihtojen yhtenä työkaluna.

Taitaja2024: Suomen mestaruudet ja vihreän siirtymän vaikutukset ammatilliseen koulutukseen

Taitaja2024 on ammatillisen koulutuksen suurtapahtuma, joka kokoaa yhteen maan parhaat ammattiin opiskelevat kilpailemaan eri alojen Suomen mestaruuksista Kuopiossa 20.–23.5.2024. Koulutuksen ammattilaisille Taitaja-kilpailu tarjoaa mahdollisuuden alakohtaiseen kehittämiseen, verkostoitumiseen ja ajankohtaisten ilmiöiden käsittelemiseen seminaareissa. Yksi keskeisistä seminaareista on keskustelu vihreän siirtymän merkityksestä ammatilliselle koulutukselle. Opetushallituksen pääjohtaja Minna Kelhä pitää seminaarissa puheenvuoron.
Näytetään 1-10/93