Ennakointiosaaminen tulevaisuuden kilpailu- ja menestystekijä

Ennakointi ja sen johtaminen on noussut viime vuosien aikana yhä näkyvämmäksi osaksi koulutuksen laadunhallintaa. Vuoden 2020 lopussa valmistui YAMK-opinnäytetyö, joka käsitteli ennakoinnin edellyttämää osaamista ja johtamista osana koulutuksen laadunhallintaa.

Uusi normaali haastaa – ennakoinnista avaimia menestykseen

Työelämän tulevaisuus - millaisella osaamisella eteenpäin? Tätä kysymystä pohdittiin Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradian järjestämässä webinaarissa. Webinaari toteutettiin osana Opetushallituksen rahoittamaa laadunhallinnan hankekokonaisuutta, jossa ennakointiyhteistyö on yhtenä keinona koulutuksen jatkuvassa parantamisessa.

Liikuntapalveluiden merkitys väestön kokonaisvaltaisen terveyden ja hyvinvoinnin edistäjänä kasvaa

Liikunta-alan asiantuntijat ennakoivat, että tulevaisuudessa liikuntapalveluilla edistetään yhä enenevissä määrin väestön hyvinvointia ja hillitään hyvinvointierojen kasvua. Tämä asettaa vaatimuksia työssä tarvittavalle osaamiselle ja alan koulutukselle.

Opetushallituksessa tehdään tulevaisuustyötä

Suomessa on jo pitkään tehty osaamis- ja koulutustarpeiden ennakointia. Digitalisaatio, työn murros ja väestönmuutokset vaikuttavat siihen, millaisia tietoja ja taitoja tulevaisuudessa tarvitaan. Ennakointityöstä onkin tullut yhä tärkeämpi osa koulutuksen kehittämistä.

Tulevaisuuden osaamistarpeiden ennakointi jatkuu Osaamisen ennakointifoorumissa

Osaamisen ennakointifoorumin ensimmäinen toimikausi lähestyy loppuaan. Foorumi on tuottanut runsaasti tietoa tulevaisuuden osaamis- ja koulutustarpeista. Opetus- ja kulttuuriministeriö on päättänyt jatkaa toimintaa uudella nelivuotiskaudella.

Koulutusalalla työskentelevien määrä laskee selvästi vuoteen 2035 mennessä – jatkuvan oppimisen mahdollistamiseen ja koulujen toimintakulttuurin kehittämiseen panostettava

Tulevaisuudessa kouluverkko harvenee ja koulutusalan henkilöstön määrä vähenee. Oppimisen tavat moninaistuvat, oppimisympäristöt ja oppimispolut henkilökohtaistuvat sekä koulutus- ja opetusteknologioita hyödynnetään yhä enenevissä määrin.

Tulevaisuuden vesialalla tarvitaan laaja-alaista osaamista

Eri toimialojen asiantuntijoista koostuva ryhmä arvioi tuoreessa ”Vesi vanhin voitehista. Vesialan tulevaisuuden osaamistarpeet.” -julkaisussa, millaisia tietoja ja taitoja vesialalla tarvitaan...

Peruskouluverkko harvenee ja koulujen keskimääräinen koko kasvaa

Jos kouluverkon kehitys jatkuu samansuuntaisena, laskee koulujen määrä lähes puoleen nykyisestä vuoteen 2040 mennessä. Käytännössä tämä tarkoittaisi koulujen koon kasvua. Mikäli kouluverkon harvenemista ja keskimääräisen oppilasmäärän kasvua kyetään kansallisin tai alueellisin toimin hillitsemään, vähenee koulujen määrä enää runsaalla kolmanneksella.

Tulevaisuuden työelämässä tarvitaan nykyistä enemmän korkeakoulutasoista osaamista

Osaamistasoa voidaan nostaa lisäämällä korkeakoulupaikkoja ja parantamalla perusopetuksen tai lukion varassa olevien osaamista. Tutkintoon johtavan koulutuksen lisäksi tarvitaan panostamista työn ohella tapahtuvaan kouluttautumiseen ja monimuotoisiin jatkuvan oppimisen ratkaisuihin.

Osaamisen ennakointifoorumi selvitti ammattialojen tulevaisuuden osaamistarpeita

Osaamisen ennakointifoorumin ennakointiryhmät ovat ennakoineet ja arvioineet, millaista osaamista eri ammattialoilla tarvitaan tulevaisuudessa. Ennakoinnin tarkastelujänne ulottuu vuoteen 2025...
Näytetään 1-10/25