Peruskouluverkko harvenee ja koulujen keskimääräinen koko kasvaa

Jos kouluverkon kehitys jatkuu samansuuntaisena, laskee koulujen määrä lähes puoleen nykyisestä vuoteen 2040 mennessä. Käytännössä tämä tarkoittaisi koulujen koon kasvua. Mikäli kouluverkon harvenemista ja keskimääräisen oppilasmäärän kasvua kyetään kansallisin tai alueellisin toimin hillitsemään, vähenee koulujen määrä enää runsaalla kolmanneksella.

Tulevaisuuden työelämässä tarvitaan nykyistä enemmän korkeakoulutasoista osaamista

Osaamistasoa voidaan nostaa lisäämällä korkeakoulupaikkoja ja parantamalla perusopetuksen tai lukion varassa olevien osaamista. Tutkintoon johtavan koulutuksen lisäksi tarvitaan panostamista työn ohella tapahtuvaan kouluttautumiseen ja monimuotoisiin jatkuvan oppimisen ratkaisuihin.

Osaamisen ennakointifoorumi selvitti ammattialojen tulevaisuuden osaamistarpeita

Osaamisen ennakointifoorumin ennakointiryhmät ovat ennakoineet ja arvioineet, millaista osaamista eri ammattialoilla tarvitaan tulevaisuudessa. Ennakoinnin tarkastelujänne ulottuu vuoteen 2025...

Asiantuntijaryhmä esittää: Media- ja viestintäalan osaamisen varmistamiseksi tarvitaan jatkuvan oppimisen tukemista sekä koulutuksen kehittämistä

Media- ja viestintäala muuttuu nopeasti. Toimialan asiantuntijaryhmän mukaan työelämän tarpeisiin voidaan vastata parantamalla jatkuvan oppimisen edellytyksiä sekä kehittämällä alan koulutusta.

Miltä työelämä näyttää vuonna 2035 – tulevaisuuden koulutustarpeita esitellään monikäyttöisten infograafien muodossa

Koulutuksen ja työelämän asiantuntijat ennakoivat tulevaisuuden työelämän tarpeita vuodelle 2035. Uudet koulutustarvekortit antavat tietoa siitä, minkälaista koulutusta eri toimialoilla tulevaisuudessa tarvitaan.

Asiantuntijoiden näkemys tulevaisuuden osaamistarpeista: Työelämässä tarvitaan kestävän kehityksen osaamista, digitaitoja ja jatkuvaa oppimista

OEF:ssä on edustettuna laaja joukko työelämän ja koulutuksen asiantuntijoita eri aloilta. Foorumi on ennakoinut tulevaisuuden osaamistarpeita noin 30 toimialalta. Tulevaisuuspäivänä 1.3. julkaistussa...

Tulevaisuuden osaamistarpeet: sosiaali- ja terveysalalla tarvitaan digiloikkaa, liikenne- ja logistiikka-alalla ongelmanratkaisutaitojen kaltaista yleisosaamista

Digiosaamisen merkitys kasvaa tulevaisuudessa varsinkin sosiaali- ja terveysalalla, jonne kohdistuu merkittäviä kasvu- ja tuottavuustavoitteita. Liikenne- ja logistiikka-alalla työvoimalta vaaditaan entistä enemmän laaja-alaista yleisosaamista. Tunnistetut osaamisrakenteen muutossuunnat on syytä huomioida jo nyt, jotta 2030-luvun osaamishaasteisiin voidaan vastata.

Tulevaisuuden osaamistarpeita arvioitu aloittain

Toimialaryhmissä tarvittavia osaamisia ja taitoja tarkastellaan ennakointiryhmien arvioissa kahdesta näkökulmasta. Yhtäältä nostetaan esille osaamiset, joiden merkitys kasvaa eniten tulevaisuudessa...

Erasmus + -ohjelma vaikuttaa: Opetushallituksen seminaari avasi ohjelman mahdollisuuksia ja toiminnan tuloksia

Opetushallitus järjesti 6.9.2019 Erasmus+ -vaikuttavuusseminaarin Finlandia-talossa. Seminaarissa keskusteltiin kuluvan ohjelmakauden aikaansaannoksista, globaaleista tulevaisuuden haasteista sekä mahdollisista keinoista lisätä ohjelman vaikuttavuutta. Seminaariin osallistui paikan päällä ja etänä noin 300 henkilöä.

Robottikulkuvälineet tulevat hitaasti, mutta varmasti

Liikenne- ja logistiikka-ala muuttuu merkittävästi parin seuraavan vuosikymmenen aikana, kertoo Opetushallituksen tuore osaamis- ja koulutustarpeiden ennakointi. Suurin muutos tapahtuu, kun itseohjautuvat robottikulkuvälineet yleistyvät 2030-lukua lähestyttäessä.
Näytetään 1-10/18