Ratkaisuja ilmastovastuun oppimiseen

Opetushallitus on osana Ilmastovastuu koulutuksessa -vaikutusohjelmaa etsinyt sidosryhmiensä kanssa vuoden 2019 aikana tapoja päiväkotien, koulujen ja oppilaitosten ilmastovastuun oppimisen tukemiseen. Yhteistyössä OAJ:n kanssa 10.12. järjestettävässä seminaarissa pureudutaan siihen miten eri tahot voivat kehittää ilmastovastuullista toimintakulttuuria ja toimia roolissaan mahdollistajina.

Tiedä ja toimi ilmastoasioissa – kyselyn mukaan ilmastovastuun oppiminen koetaan tärkeäksi ja siihen löytyy keinoja

Opetushallitus keräsi verkkokyselyllä kokemuksia ja näkemyksiä ilmastovastuun oppimisen tämänhetkisestä tilanteesta kouluissa ja oppilaitoksissa. Kyselyyn vastasi yhteensä 1456 henkilöä, joista 62 % oli koululaisia ja opiskelijoita. Ilmastovastuun oppiminen koetaan tärkeäksi ja muun muassa opettajan osaamisella koetaan olevan sen oppimisessa iso merkitys. Kyselyn tuloksia käytetään hyväksi, kun osana Opetushallituksen vaikutusohjelmatyötä laaditaan ilmastovastuun oppimisen toimenpideohjelma.

Osallistu ja vaikuta! Vastaa kyselyyn ilmastovastuun oppimisesta Suomessa

Opetushallitus kerää verkkokyselyllä kokemuksia ja näkemyksiä siitä, mikä on ilmastovastuun oppimisen tämänhetkinen tilanne kouluissa ja oppilaitoksissa. Kyselyyn vastaamalla voit kertoa myös kehittämisehdotuksiasi sekä ideoita ja toiveita tulevaisuudesta. Vastata voi 17.5.2019 saakka.

Koululaisten kansainvälinen ilmastokokous Suomessa

Maailman koululaisten ilmastokokous tuo Suomeen touko-kesäkuun taitteessa oppilaita ja opettajia sadasta eri maasta keskustelemaan ilmastonmuutoksesta ja metsien roolista muutoksen torjumisessa. Kokouksen tärkeimpänä tavoitteena on nostaa kuuluville 14─17-vuotiaiden nuorten ääntä ja rohkaista heitä toimimaan yhdessä ilmastonmuutoksen torjumiseksi.

Ilmastovastuu on opittava taito

Dialogiin osallistuneiden mukaan ilmastonmuutoksen luonnontieteelliset faktat on hyvä tuntea, mutta kyse on ennen kaikkea uudesta taidosta. Keskustelijoiden mukaan ilmastovastuussa kyse ei ole...
Näytetään 1-5/5