Vaihtoon lähdetään entistä harvemmin – etsimässä ratkaisuja opettajaopiskelijoiden heikkoihin liikkuvuuslukuihin

Opetushallitus järjesti yhteistyössä Islannin kansallisen Erasmus+-toimiston kanssa TCA-seminaarin Enhancing student mobility in Teacher Education. Seminaarin teemana oli opettajaopiskelijoiden kansainvälistyminen ja vaihtoon lähtemisen esteet. TCA (Transnational Cooperation Activities) -seminaarit tarjoavat mahdollisuuden verkostoitumiseen ja hankeideoiden kehittämiseen.

Ammatillisen koulutuksen potentiaalia hyödynnetään huonosti koulutusalan kehitysyhteistyössä

Ulkoministeriön selvityksen mukaan ammatillisen koulutuksen osuus Suomen kehitysyhteistyössä koulutusalalla on ollut alle 10 %. Kysyntä ammatillisen koulutuksen osaamistamme kohtaan on kuitenkin selvästi nousussa. Muun muassa tästä puhuttiin seminaarissa, joka kokosi yhteen laajan joukon koulutusalan kehitysyhteistyön asiantuntijoita.

Koulutusyhteistyötä Länsi-Balkanilla: komissio panostaa monelta rintamalta

Euroopan komission järjestämä korkeakoulujen Erasmus+ -kontaktiseminaari kokosi 24.-25.10.2019 Tiranaan, Albaniaan yhteensä lähes 250 Länsi-Balkanin ja EU-maiden korkeakoulujen edustajaa löytämään uusia kumppaneita ja työstämään hankeideoita eteenpäin.

Erasmus+ -ohjelman rahoitus kasvaa vuodelle 2020

Euroopan komissio on julkaissut Erasmus+ -ohjelman budjetin, hakuajat ja ohjelmaoppaan vuodelle 2020. Opetushallitus jakaa Suomen kansallisena Erasmus+ -toimistona koulutuksen ja nuorisotyön kehittämiseen rahoitusta vuonna 2020 yhteensä noin 45,5 miljoonaa euroa.

Ulkomaanjaksolle lähtevien korkeakouluopiskelijoiden määrä laskee

Vuonna 2018 vajaat 8 900 korkeakouluopiskelijaa lähti ulkomaille vaihto-opiskeluun tai kansainväliselle harjoittelujaksolle osana opintojaan. Tämä on 1 500 ulkomaanjaksoa ja 15 prosenttia vähemmän...

Opetushallitus kannustaa jokaista lähtemään vaihtoon

Kansainvälisyys kuuluu kaikille! Opetushallitus on julkaissut kahden vaihto-opiskeluun esteettömyystukea saaneen korkeakouluopiskelijan tarinat.

Ulkomaisissa korkeakouluissa aloittaa erilainen opiskelijajoukko kuin kotimaassa

Ulkomaisissa yliopistoissa opiskelee tätä nykyä enemmän suomalaisia tutkinto-opiskelijoita kuin koskaan aikaisemmin: Kelan opintotukitilastojen mukaan heitä on jo 8000. Tästä joukosta kolmannes eli lähes 2600 aloitti opintonsa lukuvuonna 2015─2016. Ulkomailla opiskelevien määrä on kaksinkertaistunut viimeisen kymmenen vuoden kuluessa. Mistä kasvanut innostus ulkomailla opiskeluun johtuu? Ketkä lähtevät ulkomaiseen korkeakouluun ja miksi? Opetushallituksen selvityshankkeessa poraudutaan ilmiön ytimeen.

Capacity Building in Higher Education: coordinators met for sharing good practices

EDUFI organised a national level coordinators’ meeting for the representatives of Finnish higher education institutions taking part in Erasmus+ Capacity Building for Higher Education projects.

Korkeakouluopiskelijoiden kansainvälistymiseen ohjaus – avaimena yksilöllisyys

Mirkku Uotila tutki pro gradussaan korkeakouluopiskelijoiden kansainvälisyyteen ohjausta. Tutkielmassa nostetaan esille, että kansainvälisyyden edistäminen on koko korkeakouluyhteisön asia. Tutkielman mukaan opiskelijoiden tarpeet vaihtelevat esimerkiksi sen suhteen, kuinka paljon he tarvitsevat rohkaisua ja tukea vaihtoon lähdössä.

International Student Barometer: Suomi on ulkomaalaiselle korkeakouluopiskelijalle erittäin hyvä opiskelumaa

Tuoreimman International Student Barometer -selvityksen tulokset osoittavat, että ulkomaalaisten korkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta Suomi on edelleen erittäin hyvä opiskelumaa. Suomalaisten korkeakoulujen vahvuudet ovat samoja kuin aikaisemmilla kyselykerroilla: esimerkiksi tukipalvelut ja opiskeluympäristöön liittyvät asiat saavat opiskelijoilta kiitosta. Kokonaisuudessaan tulokset ovat hieman parantuneet.
Näytetään 1-10/27