Opetushallituksen raportti: Etäopetusta haastavan digitaalisen kuilun kaventamiseen tarvitaan kansallisia toimenpiteitä

Kansainvälisten ja kotimaisten selvitysten mukaan Suomi onnistui varsin hyvin koronakevään 2020 poikkeuksellisissa opetusjärjestelyissä. Esille on silti noussut myös useita kehittämistä vaativia asioita. Esimerkiksi koulujen, oppilaitosten ja kuntien väliset erot digitaalisissa laitteissa ja ohjelmistoissa sekä niihin liittyvässä osaamisessa uhkaavat oppijoiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumista. Ilman kansallisia toimenpiteitä digitaalinen kuilu uhkaa entisestään syventyä, todetaan Opetushallituksen tuoreessa raportissa.

Nuoret mukaan viestimään ammatillisesta koulutuksesta

Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopistossa (Poke) haluttiin kokeilla, tavoitettaisiinko nuoret aiempaa paremmin, jos viestintä olisi nuorten itsensä tekemää, kertoo viestintäkoordinaattorina toimiva...

Educa järjestettiin tänä vuonna verkossa – vielä ehdit katsoa monipuolisen messuohjelman tallenteena!

Koulutus- ja kasvatusalan keskeinen tapahtuma Educa järjestettiin 29.-30.1. 2021 verkkotapahtumana. Educassa vieraili kahden päivän aikana yhteensä 15 649 kävijää.

Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun opetussuunnitelman perusteet julkaistu

Opetushallitus on julkaissut opetussuunnitelman perusteet kaksivuotisen esiopetuksen kokeilua varten. Nyt julkaistavat perusteet on tarkoitettu kokeiluun osallistuville, satunnaisesti valituille kunnille ja toimipaikoille. Perusteet pohjautuvat esiopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin (2014), mutta niitä on tarvittavilta osin muokattu kokeiluun sopivaksi. Opetus- ja kulttuuriministeriö toteuttaa kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun, joka alkaa 1.8. 2021. Siihen otetaan mukaan tutusta 6-vuotiaana alkavasta esiopetuksesta poiketen myös 5-vuotiaita lapsia.

Opetushallituksen valtionavustukset 2021 – hakujen alustava aikataulu kootusti

Useimpien valtionavustusten hakuaika on noin kuusi viikkoa. Valtionavustushakujen alkamisajankohdat, painopisteet ja määrärahat tarkentuvat ennen hakuajan alkamista. Kaikki avoinna olevat haut ovat...

Tutoropettajatoiminnasta on syntynyt jatkamisen arvoisia toimintamalleja

Tutoropettajatoiminta on tullut viimeisen viiden vuoden aikana tutuksi maamme peruskouluissa: valtaosa opetuksen järjestäjistä on saanut toimintaan valtionavustusta ja miltei kaikilla opettajilla on mahdollisuus turvautua tutoropettajan tukeen. Nykymuotoinen rahoitus on päättymässä ja nähtäväksi jää, millaisena onnistuneeksi koettu toiminta sen jälkeen jatkuu.

Uusi normaali haastaa – ennakoinnista avaimia menestykseen

Työelämän tulevaisuus - millaisella osaamisella eteenpäin? Tätä kysymystä pohdittiin Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradian järjestämässä webinaarissa. Webinaari toteutettiin osana Opetushallituksen rahoittamaa laadunhallinnan hankekokonaisuutta, jossa ennakointiyhteistyö on yhtenä keinona koulutuksen jatkuvassa parantamisessa.

12 miljoonaa euroa ammatillisen koulutuksen laadun ja tasa-arvon kehittämiseen

Oikeus osata -kehittämisohjelma on käynnistetty varmistamaan sitä, että kaikki ammatillisessa koulutuksessa opiskelevat saavat vankan ammattiosaamisen ja hyvät perustaidot paitsi työelämään myös...

Digitutor-malli hyödyntää opiskelijoiden digiosaamisen

Työelämä ja teknologia -hankkeessa on jalkautettu digitutor-mallia, jolla vahvistetaan digitaalisten sovellusten ja laitteiden hyödyntämistä niin oppilaitoksissa, työpaikolla kuin laajemmin...

Hankepäivä kokoaa kehittämistyöstä kiinnostuneet

Ammatillisessa koulutuksessa tehtyjen uudistusten myötä huomiota on kohdistettu koulutuksen laatukysymyksiin. Vuonna 2019 ammatillista koulutusta varten laadittiin laatustrategia ja hallitusohjelmassa...
Näytetään 1-10/45