Asiantuntijoiden näkemys tulevaisuuden osaamistarpeista: Työelämässä tarvitaan kestävän kehityksen osaamista, digitaitoja ja jatkuvaa oppimista

OEF:ssä on edustettuna laaja joukko työelämän ja koulutuksen asiantuntijoita eri aloilta. Foorumi on ennakoinut tulevaisuuden osaamistarpeita noin 30 toimialalta. Tulevaisuuspäivänä 1.3. julkaistussa...

Tulevaisuuden kokki on yrittäjähenkinen moniosaaja

Uudet teknologiat, luovuus, sosiaalisen median taidot, kasvipohjainen ruokavalio ja kestävä gastronomia, tiimityö sekä intohimo ruuan tekemiseen. Muun muassa nämä osaamisalueet nousivat esiin, kun neljän maan ravintola-alan ammattilaisilta kysyttiin, millaista osaamista kokeilta vaaditaan tulevaisuudessa. Omnian koordinoimassa Cooking for the Future (CORE) -hankkeessa on mukana viisi partneria Suomesta, Espanjasta, Virosta ja Irlannista. Hanke sai rahoitusta vuoden 2018 Joint Qualifications -haussa, jonka tavoitteena on kehittää yhteisiä tutkintoja tai opintokokonaisuuksia vastaamaan työelämän muuttuviin tarpeisiin.

Haettavana 12 miljoonaa opetustoimen ja varhaiskasvatuksen henkilöstökoulutukseen

Opetustoimen henkilöstökoulutuksiin on haettavana noin 12 miljoonaa euroa. Tavoitteena on tukea opettajien työssään tarvitseman osaamisen kehittämistä.

Osallistu valtakunnalliseen oppimateriaalikartoitukseen

Opetushallitus toteuttaa ensimmäisen valtakunnallisen oppimateriaalikartoituksen, jonka tarkoituksena on selvittää sekä oppimateriaalien nykytilaa että tulevaisuutta. Kartoitukseen liittyvään kyselyyn...

Hyvinvoinnin monialainen kehittäminen on Mission Possible

Stadin ammatti- ja aikuisopiston koordinoimassa hankkeessa kehitetään opiskelijoiden hyvinvoinnin parantamiseen tähtäävää kokonaisvaltaista lähestymistapaa, jossa heillä itsellään on aktiivinen rooli. Samalla media-alan opiskelijoiden työelämä- ja yrittäjyysvalmiudet vahvistuvat.

Uudistuvassa lukiossa tuetaan entistä enemmän oppimista ja opinnoissa jaksamista sekä hankitaan valmiuksia jatko-opintoihin ja työelämään

Lukio-opiskeluun on pian luvassa muutoksia, kun koulut lähtevät muovaamaan opetustaan uusien valtakunnallisten lukion opetussuunnitelman perusteiden pohjalta. Monilta osin lukioissa opetus jatkuu kuten ennenkin. Näkyvimmät muutokset liittyvät opittaviin elämänhallinnan ja vastuullisen vaikuttamisen taitoihin, opinto-ohjaukseen ja opintojen jäsentämiseen.

Uusi johtajuus tukena ongelmien kesyttämisessä

Opetusalan johtamisen foorumi kokosi reilut 170 osallistujaa Helsingin Wanhaan satamaan 7.–8.6.2017. Tehtävänä oli pohtia johtajuutta niin teknologioiden ja hyvinvoinnin kuin muuttuvien identiteettien näkökulmasta. Miten löytää uusi suunta koulutukselle, johtamiselle ja oppimiselle?

Opetushallitus tukee valtionavustuksella ammatillisen koulutuksen kokeilevaa kehittämistä

Opetushallitus myönsi ammatillisen koulutuksen uusien oppimisympäristöjen ja -ratkaisujen kehittämiseen 3 miljoonaa euroa. Hakuun jätettiin ennätysmäärä hakemuksia (35 kpl) ja haetun avustuksen yhteismäärä oli reilut 11,5 miljoonaa euroa. Myönteisen päätöksen sai 11 hanketta, joissa on mukana 49 ammatillisen koulutuksen järjestäjää.

Tekstiili- ja muotialan uudistettu ammatillinen koulutus tuottaa osaamista alan muuttuviin osaamistarpeisiin

Uudet tutkinnot ovat nyt osa ammatillisen koulutuksen tutkintorakennetta uudistettuine tutkintonimikkeineen. Tutkintojen muodostumisesta on tehty opiskelijan ja työelämän näkökulmasta joustavia ja...

Korkeakoulujen Erasmus+ strategisten kumppanuushankkeiden määrä lähes kaksinkertaistui

Erasmus+ strategisten kumppanuushankkeiden rahoituspäätökset on tehty Opetushallituksessa. Tänä vuonna korkeakoulupuolella hyväksyttiin ennätysmäärä eli 7 hanketta. Sekä rahoitettujen hankkeiden että myönnetyn rahoituksen määrä kasvoivat lähes kaksinkertaiseksi viime vuodesta.
Näytetään 1-10/21