Sirkuspedagogiikka – innovatiivisen ja osallistavan opetuksen tulevaisuus Euroopassa

Erasmus+ -ohjelman strategisessa kumppanuushankkeessa kehitettiin korkeakoulutuksen nuoriso- ja sosiaalisen sirkuksen yhteinen opetussuunnitelma. Tampereen yliopisto toimi kansainvälisen hankkeen koordinaattorina.

Opetushallitus ja UNICEF syventävät yhteistyötään koulutusinnovaatioiden kehittämiseksi

Opetushallitus ja UNICEF innovaatiotoimisto allekirjoittivat maanantaina 20. maaliskuuta 2023 yhteisymmärryspöytäkirjan, jonka tarkoituksena on syventää yhteistyötä koulutusinnovaatioiden alalla. Yhteisymmärryspöytäkirja tiivistää yhteistyötä Opetushallituksen alla toimivan Opetusalan kehitysyhteistyön osaamiskeskus FinCEEDin ja UNICEFin Helsingissä sijaitsevan Global Learning Innovation Hubin välillä. Organisaatioiden tavoitteena on tehdä yhteistyötä strategisella ja teknisellä tasolla kehittääkseen innovatiivisia oppimisratkaisuja, jotka edistävät inklusiivista ja laadukasta koulutusta kaikille lapsille ja nuorille.

Erasmus Mundus -maisteriohjelmien haasteet ja onnistumiset puheenaiheina koordinaattorien tapaamisessa

Erasmus Mundus -maisteriohjelmilla on ollut merkittävä rooli yhteisten maisteriohjelmien kehittämisessä niin eurooppalaisella kuin kansallisellakin tasolla jo lähes kahdenkymmenen vuoden ajan...

Yhteistyö verkostoissa vahvisti ammatillisen koulutuksen laatua ja tasa-arvoisuutta

Oikeus osata-kehittämisohjelma pureutui vuosina 2020–2022 ammatillisen koulutuksen laatu- ja tasa-arvokysymyksiin. Ohjelman tavoitteena oli vahvistaa ammatillisen koulutuksen laatua ja tukea sen jatkuvaa parantamista.

Maahanmuuttotaustaisia oppilaita tukeva toimenpideohjelma on käynnistynyt OKM:n, Opetushallituksen ja Karvin yhteistyönä

Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus ovat käynnistäneet maahanmuuttotaustaisten oppilaiden oppimis- ja koulunkäyntivalmiuksia tukevan toimenpideohjelman. Vuosille 2022–2026 ajoittuva ohjelma on suunnattu erityisesti vuosiluokkien 7–9 oppilaille. Toimenpideohjelman tavoitteena on parantaa koulujärjestelmän valmiutta auttaa etenkin niitä nuoria, jotka saapuvat Suomeen vasta perusopetuksen loppupuolella ja joiden aiempi koulutausta on jäänyt vähäiseksi. Toimenpideohjelmalla haetaan ratkaisuja oppilaiden opetuskielen taidon ja koulunkäyntivalmiuksien vahvistamiseen.

Kielitietoisuudella rakennetaan osallisuutta ja osaamisidentiteettiä

Kielimaisema monimuotoistuu Ammatillisessa koulutuksessa opettajat kohtaavat yhä enemmän opiskelijoita, joilla on haasteita luetun ymmärtämisessä ja/tai kirjoittamisen taidossa. Selkokielikeskuksen...

Suomalaiset korkeakoulut kehittävät tulevaisuuden ratkaisuja digitalisaation, kestävän kehityksen ja meriteollisuuden aloilla

Erasmus+ -ohjelman tulevaisuuteen suuntautuvien hankkeiden (Forward-looking projects) tavoitteena on edistää innovointia, luovuutta, virtuaalista osallistumista sekä sosiaalista yrittäjyyttä. Vuonna 2022 haettavana oli rahoitusta kolmessa eri hankekategoriassa, joissa rahoitetaan ammatillisen koulutuksen, aikuiskoulutuksen sekä monialaisten painopisteiden hankkeita. Kolme suomalaista korkeakoulua menestyi hakukierroksella.

Suomalaisten korkeakoulujen koordinoimat hankkeet menestyivät Erasmus+ -kapasiteetinvahvistamishaussa

Vuoden 2022 hakukierroksella jaettiin avustusta yhteensä noin 100 miljoonaa euroa. Hakuaikaan mennessä jätettiin 429 hakukelpoista hakemusta, joista 33 prosentille myönnettiin rahoitus...

Kerro meille, miten Ukrainasta paenneita tuetaan aikuisoppimisen sektorilla

Venäjän hyökkäys Ukrainaan on jatkunut pian vuoden ajan. Suomeen on saapunut kymmeniä tuhansia ukrainalaisia, jotka ovat paenneet kotimaansa pitkittynyttä sotatilannetta. Opetushallitus on koonnut...

Mennään, mutta vastuullisesti!

– Kestävien kansainvälistymismuotojen kehittäminen koulujen arkeen on oleellista paitsi ympäristön, myös tasa-arvon ja osallisuuden näkökulmista. Opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti kaikille...
Näytetään 1-10/99